به گزارش اکوایران، در تابستان امسال از مجموع 24.6 میلیون نفر فرد شاغل در سن کار( 15 ساله و بیشتر)، 84 درصد مرد و 16 درصد زن بوده‌اند. مردان به عنوان بزرگ‌ترین گروه شاغلین، بیشترین سهم اشتغال را در بخش خدمات به ثبت رسانده­‌اند. به طوری که در تابستان سال جاری، از میان تمام مردان شاغل در سن کار کشور، حدود 49 درصد در بخش خدمات مشغول کار بوده­‌اند. اما سهم خدمات از اشتغال مردان در استان‌های مختلف یکسان نبوده است.

سهم مردان از اشتغال بخش خدمات در 9 استان بیش‌تر از 50 درصد و در 4 استان کمتر از 40 درصد بوده است. مردان بوشهری بیشترین سهم اشتغال در بخش خدمات را داشته­‌اند. در سوی دیگر، خدمات خراسان شمالی کمترین سهم از اشتغال مردان این استان را به خود اختصاص داده است. اگرچه خدمات در 27 استان کشور، محبوب­ترین بخش فعالیت بوده و بیشترین سهم از اشتغال­شان را داشته است، اما مردان 3 استان مرکزی، یزد و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین سهم اشتغال را در بخش صنعت داشته‌­اند. همچنین بخش کشاورزی در میان مردان کرمانی، بیشترین سهم اشتغال را به نام خود ثبت کرده است.

خدمات، اشتغال­‌زاترین بخش از کیک اقتصاد

گزارش مرکز آمار نشان می­‌دهد در تابستان امسال ، 64.4 میلیون نفر از جمعیت کشور در سن اشتغال قرار داشته­‌اند. بالغ بر 38.3 درصد از این افراد در بازار کار مشغول به فعالیت شده­ و به عنوان فرد «شاغل» شناخته می­‌شوند. بر این اساس جمعیت افراد شاغل در سن کار کشور طی تابستان سال جاری به 24 میلیون و 685 هزار و 513 نفر رسیده است. در تابستان 1402، حدود 84 درصد از جمعیت شاغل کشور را مردان و 16 درصد را بانوان تشکیل داده‌­اند. 

افراد شاغل در بازار نیروی کار در یکی از سه بخش اصلی اقتصاد، شامل «خدمات»، «صنعت» و یا «کشاورزی» مشغول به فعالیت می­‌شوند. بررسی­‌ها نشان می‌­دهد «خدمات» بزرگترین بخش اقتصادی کشور است. در تابستان امسال 48.9 درصد مردان شاغل در این بخش فعالیت داشته­‌اند. بدین ترتیب خدمات نسبت به دو بخش کشاورزی و صنعت، مردان شاغل بیشتری را به خود جذب کرده است. این بخش همچنین بزرگترین سهم اشتغال مردان کل کشور را به خود اختصاص داده است. اما آیا محبوبیت بخش خدمات برای مردان در تمام استان­‌ها به یک اندازه بوده است؟

021026

خدمات، ناجی مردان شاغل بوشهری

بر اساس گزارش مرکز آمار در تابستان 1402، بخش خدمات در 9 استان کشور، اشتغال بالغ بر نیمی از مردان را تامین کرده است. در این مدت سهم اشتغال مردان در استان بوشهر به 61.3 رسیده است. یعنی از هر 100 مرد شاغل در استان بوشهر ، 61 نفر در بخش خدمات مشغول کار بوده‌اند. بدین ترتیب این استان بیشترین سهم اشتغال آقایان در بخش خدمات را از آن خود کرده است. پس از آن استان‌­های تهران و فارس رتبه دوم و سوم اشتغال مردان در بخش خدمات را داشته­‌اند.  

در استان خراسان شمالی هم طی تابستان امسال 35 درصد مردان شاغل، مشغول کار در بخش خدمات بوده‌‌­اند. این رقم کمترین سهم از اشتغال بخش خدمات برای مردان کل کشور است. البته باید توجه داشت در این استان همچنان خدمات پرطرفدارترین بخش اقتصادی برای فعالیت بوده است. اما آیا این بخش در تمام استان‌­های کشور بیشترین سهم شاغلین مرد را داشته است؟

زور خدمات در 4 استان، به کشاورزی و صنعت­ نرسید

داده‌­های مرکز آمار نشان می‌­دهد طی تابستان امسال بر خلاف مردان کل کشور، از نگاه شاغلین مرد 4 استان، خدمات محبوب­ترین بخش برای اشتغال نبوده است.

برای مثال، کشاورزی بیشترین سهم از اشتغال مردان کرمانی را داشته است. مشاهدات حاکی از آن است که  38.3 درصد از آقایان شاغل در این استان، بخش کشاورزی را برای فعالیت خود برگزیده‌­اند. پس از آن بخش خدمات 37.2 درصد شاغلین مرد کرمانی را به خود جذب کرده و در جایگاه دوم قرار گرفته است. سهم بخش خدمات استان کرمان از اشتغال مردان در تابستان امسال نسبت به بهار سال جاری تغییر چندانی نداشته است. بنابراین در این استان بخش صنعت بیش‌تر از بخش خدمات شاغلان مرد را در خود جای داده است.

در استان­‌های کهگیلویه و بویراحمد، یزد و مرکزی نیز صنعت بیشترین تعداد شاغلان مرد را به خود اختصاص داده و بخش خدمات را به حاشیه رانده است.

در کهگیلویه و بویر احمد سهم مردان از اشتغال بخش خدمات با اختلاف 3 واحد درصدی، پس از صنعت قرار گرفته است. این در حالی است که طی بهار امسال، در این استان بخش خدمات محبوب‌­ترین بخش برای اشتغال مردان بوده و سهم 48 درصدی از اشتغال­شان را داشته اما طی تابستان 1402، سهم شاغلین خدمات در این استان نسبت به بهار کاهش 7 واحد درصدی را تجربه کرده است.

در استان مرکزی نیز مانند استان کهگیلویه و بویراحمد، بخش خدمات در بهار 1402 بیشترین سهم شاغلین را در گروه مردان داشته اما در تابستان سال جاری سهم مردان شاغل این بخش کاهش 2.8 واحد درصدی را تجربه کرد و صنعت نخستین رتبه سهم اشتغال را در میان سه فعالیت اقتصادی این استان به خود اختصاص داده است.

در یزد نیز سهم اشتغال مردان در بخش خدمات نسبت به بهار سال گذشته بیشتر شده و به 44.5 درصد رسیده است. اگرچه در این استان سهم اشتغال مردان از بخش خدمات بیشتر شده اما صنعت آن در هردو فصل سال جاری بیشترین سهم شاغلین را داشته است.

021026