به گزارش اکوایران، درآمد مالیاتی یکی از مهمترین انواع درآمدها برای اقتصاد است. علت اهمیت این درآمد در غیرتورمی بودن و مطمئن بودن آن است. به عبارتی دولت‌هایی که نیاز درآمدی خود را از این محل کسب می‌کنند نیاز کمتری به استقراض از بانک مرکزی پیدا کرده و به همین جهت این درآمد به عدم شکل‌گیری تورم در کشور کمک می‌کند. از سوی دیگر بازتوزیع درست این درآمد می‌تواند به کاهش نابرابری و فقر در جامعه نیز کمک کند.

درآمد مالیاتی به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود؛ مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم. فرق این دو مالیات در شیوه وصول آن است. برای مثال در مالیات مستقیم، دولت مستقیما مالیات را از حقوق اشخاص برداشت می‌کند اما در مالیات غیرمستقیم شخص به واسطه خرید کالا و خدماتی که انجام می‌دهد مشمول مالیات می‌شود و آن را پرداخت می‌کند به همین دلیل به آن «مالیات بر کالاها و خدمات» نیز گفته می‌شود. به بیان دیگر در این مالیات، دریافت مالیات مستقیما از درآمد افراد نیست.

همچنین مالیات مستقیم نیز خود بر سه نوع است؛ «مالیات بر درآمدها»،‌ «مالیات بر اشخاص حقوقی» و «مالیات بر ثروت».

پس از درک اهمیت وجود درآمد مالیاتی و بررسی انواع این درآمدها، نیاز است به اهمیت نظارت بر جمع‌آوری آن‌ها نیز توجه کنیم. دولت در پایان هر سال اقدام به نوشتن قانون بودجه می‌کند که درآن پیش‌بینی‌ای از درآمدها و هزینه‌هایش در سال آینده ارائه می‌دهد. برای اینکه دولت بتواند بهینه عمل کند و اتلاف منابع را کاهش دهد نیاز است که برآوردهای دقیقی از میزان هزینه و درآمدهایش در سال آینده داشته باشد.

یکی از درآمدهایی که دولت اقدام به برآورد آن می‌کند درآمد مالیاتی است و برآورد دقیق این درآمد به عملکرد اقتصادی دولت کمک می‌کند. به عنوان مثال سازمان امور مالیاتی کشور میزان مالیات ستانده شده در هر ماه را در قالب گزارشی ارائه می‌دهد که با مقایسه مالیات ستانده شده و مالیات برآورد شده در قانون می‌توان فهمید دولت چه میزان در امر برآورد و مالیات‌ستانی موفق عمل کرده است.

تازه‌ترین آمار سازمان امور مالیاتی کشور نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال دولت توانسته ۱۰۰ درصد ارزیابی خود از درآمد مالیاتی در سهم ۱۰ ماهه قانون بودجه را محقق سازد.

021123

تحقق بیش از ۱۱۷ درصدی مالیات‌ بر درآمدها در ۱۰ ماهه امسال

آمارهای سازمان امور مالیاتی کشور نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه قانون بودجه دولت رقمی معادل ۶۲۷ هزار میلیارد تومان را برای کل درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته است که طبق آخرین آمارها توانسته تمامی آن را وصول کند. اما این تحقق ۱۰۰ درصدی در اجزای مالیاتی یکسان نبوده است.

برای مثال در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال دولت ۱۰۱ درصد از مالیات بر کالاها و خدمات را محقق کرده است اما این آمار برای مالیات‌های مستقیم ۹۹ درصد بوده است. از سوی دیگر این آمار برای انواع مالیات‌های مستقیم نیز به یک میزان نبوده است.

آمارهای سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال از میان انواع مالیات‌های مستقیم بیشترین میزان تحقق مربوط به مالیات بر درآمدها با ۱۱۷ درصد و کمترین آن مربوط به مالیات بر ثروت با ۷۱ درصد بوده است.