به گزارش اکوایران، تورم تولیدکننده یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که معمولا با استفاده از آن می‌توان به پیش‌بینی تورم مصرف‌کننده پرداخت. این شاخص نشان می‌دهد که در هر بازه زمانی، هزینه تولید خدمات چند درصد نسبت به گذشته تغییر کرده است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در پاییز 1402، تورم فصلی تولیدکننده بخش خدمات نسبت به تابستان کاهش یافته است. از میان زیربخش‌های این گروه، «آموزش» بالاترین سطح این نرخ را به ثبت رسانده و پس از آن نیز خدمات مربوط به «املاک و مستغلات» قرار گرفته است. زیربخش «آموزش» در این فصل،‌ شدیدترین افزایش را در نرخ تورم فصلی تولیدکننده در مقایسه با سایر زیربخش‌ها تجربه کرده است.

در سوی دیگر این طیف، خدمات «آب‌رسانی، پسماند و فاضلاب» قرار گرفته که تورم پیشران فصلی آن کمتر از 0.5 درصد بوده است. شدیدترین اُفت این شاخص نیز در همین زیربخش دیده شده است.

تورم پیشران تک رقمی خدمات در پاییز 1402

تورم تولیدکننده شاخصی است که تغییر هزینه تولید کالا و خدمات را در مبدأ تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده نشان می‌دهد. از زمانی که یک خدمت تولید می‌شود تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد زمان زیادی نمی‌برد و تقریبا زمان تولید با مصرف یکسان است. بنابراین در بخش خدمات، تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده تا حد زیادی همسو با یکدیگر هستند.

نرخ فصلی این شاخص نشان می‌دهد که هزینه تولید خدمات در هر فصل چند درصد نسبت به فصل قبل تغییر کرده است. این نرخ در پاییز امسال 8.9 درصد شده در حالی که در تابستان 12.6 درصد بوده است.

021125

جلوداری «آموزش» در تورم تولید خدمات

گروه خدمات 13 زیربخش دارد که هر کدام معطوف به یک نوع کار خدماتی به خصوص است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که از میان این زیرگروه‌ها،‌ تورم تولید فصلی در 4 زیربخش نسبت به تابستان افزایش یافته است. بالاترین سطح این شاخص مربوط به «آموزش» است. این نرخ در پاییز 35.9 درصد برآورد شده در حالی که در تابستان 8.2 درصد بوده است. به نظر می‌رسد بازگشایی مدارس و افزایش شهریه مدارس غیردولتی از عوامل اصلی این رشد چشم‌گیر باشد. شدیدترین افزایش در تورم پیشران فصلی بخش خدمات نیز در همین زیربخش دیده شده است.

پس از آموزش، زیربخش «املاک و مستغلات» قرار گرفته است. در این زیربخش، هر نوع فعالیت مربوط به املاک مثل تعرفه خدمات خرید و فروش قرار گرفته است. بررسی‌ها حاکی از آن است که در پاییز امسال، تورم تولیدکننده فصلی این زیربخش به 14.1 درصد رسیده در حالی که در تابستان 10.9 درصد بوده است.

شدیدترین اُفت تورم پیشران خدمات در زیربخش «آب و فاضلاب»

در سوی دیگر این طیف، زیربخش «آب‌رسانی،‌ پسماند و فاضلاب» قرار گرفته که تورم تولید فصلی آن از 23.8 درصد در تابستان به تنها 0.1 درصد در پاییز سقوط کرده است. به بیان دیگر، این شاخص در طی یک فصل 23.7 واحد درصد کاهش یافته است. این کاهش، شدید‌ترین اُفت در تورم پیشران زیربخش‌های خدمات در پاییز 1402 محسوب می‌شود.

در رتبه دوم کمترین سطح این شاخص، «سلامت و مددکاری» قرار گرفته که تورم فصلی تولید آن 3.4 درصد اعلام شده است. این نرخ در تابستان 17.3 درصد بوده است.

یکی دیگر از زیربخش‌های مهم خدماتی، «تامین جا و غذا» است. این گروه خدماتی در پاییز امسال با تورم تولید فصلی 10 درصدی مواجه شده در حالی که در تابستان سطح این شاخص برابر با 18.2 درصد بوده است. باید توجه داشت که کاهش تورم، تا زمانی که رقم آن مثبت باشد، به معنای ارزان‌شدن نیست بلکه تنها نشانگر کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها است. هر چه سرعت افزایش تورم کم شود، ثبات قیمت‌ها هدف قابل‌حصول‌تری می‌شود.