عبدالناصر همتی، رییس کل پیشین بانک مرکزی، خطاب به سید ابراهیم رئیسی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت:

جناب آقای رئیسی با توجه به ناترازی بانک‌ها، بورس نیمه‌جان و روند تورم و نرخ ارز، اصرار بر نرخ بهره ۳۰٪، قیمت‌گذاری دستوری و برداشت‌های متعدد از بورس و تداوم اختلاف ۱۷ هزار تومانی دلار نیما و بازار...آثار منفی غیر‌قابل جبرانی بر اقتصاد شکننده کشور خواهد داشت! زودتر چاره‌جویی کنید.

mfptb8SkJ17A

ماجرا این اوراق چیست؟ آیا ادامه پیدا می‌کنند؟

بانک مرکزی در تاریخ ۱۱ بهمن سال جاری، دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب بانکی ۳۰ درصد سالانه را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. طبق این دستورالعمل، بانک‌ها می‌توانند برای تامین سرمایه در گردش طرح‌ های با بازدهی بالا اقدام به انتشار این اوراق نموده و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی نیز علاوه بر سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی به خریداران این گواهی سپرده پرداخت کنند.

وزیر اقتصاد در نشست خبری خود در 10 بهمن علت انتشار اوراق سپرده خاص با نرخ سود ٣٠ درصد را اینگونه توضیح داد: انتشار این اوراق خاص با نرخ سود ٣٠ درصد کمک می‌کند تا نقدینگی لازم برای پروژه‌های خاص با بازدهی بالا، تامین شود و همزمان برای مردم جذابیت ایجاد می‌کند. این طرح کمک می‌کند تا نقدینگی به جای سفته‌بازی به بخش تولید منتقل شود.

خاندوزی در 23 بهمن ماه از عدم ادامه سیاست انتشار این اوراق خبر داد و عنوان کرد: انتشار اوراق گواهی خاص با نرخ سود مذکور، سیاست موقت بانک مرکزی است و تا سقف مشخصی عرضه می‌شود.

خبر مرتبط
بانک مرکزی: عرضه گواهی سپرده خاص قبلی به پایان رسید، عرضه دیگری در راه است

اکوایران: بانک مرکزی بر ادامه استفاده از ابزارهای مختلف سیاست پولی از جمله اوراق گواهی سپرده خاص سرمایه‌‌گذاری برای طرح‌های دارای بازدهی بالا و پیشران کشور تاکید می‌کند.

تمایل بانک مرکزی برای ادامه این سیاست و یک شایعه

از طرفی بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای که در 24 بهمن ماه منتشر کرد، عنوان کرد: سیاست پولی انتشار و عرضه اوراق گواهی سپرده‌‌های خاص با نرخ سود علی‌ الحساب ۳۰ درصد که کل اوراق مذکور در شبکه بانکی توسط متقاضیان مورد استقبال قرار گرفته و خریداری شد در مرحله اول خود موفق بوده و به اهداف مورد نظر رسید و یک سیاست موقت نبوده و بنابر تشخیص و ضرورت، از این ابزار با حجم و سقف‌های مختلف برای هدایت هدفمند نقدینگی به سمت تولید و اجرای دقیق برنامه‌های سیاستگذار پولی در مهار نقدینگی و تورم استفاده خواهد شد.

صبح امروز نیز شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد. بر مبنای این شایعات در پی انتشار اطلاعیه بانک مرکزی درباره انتشار مجدد اوراق گواهی سپرده‌ی خاص ۳۰ درصدی، در جلسه چهارشنبه هیات دولت رییس جمهور نسبت به تداوم این اقدام بانک مرکزی تذکر داده است. البته هیچ رسانه معتبر یا دولتی تاکنون صحت این شایعه را تایید نکرده است.