به گزارش اکوایران، صبح امروز داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرده که این نرخ در بهمن امسال به کمتر از 1.5 درصد رسیده که یک رکورد 33 ماهه محسوب می‌شود.

او با اشاره به این که کاهش تورم بلند‌مدت نیز یکی از اهداف است گفت: «تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه نسبت به بهمن سال گذشته به ۳۵.۸ درصد رسیده در حالی که ابتدای امسال تورم نقطه به نقطه ۵۰.۵ درصد بوده است. به عبارتی مجموع تدابیر اقتصادی دولت سبب کاهش نقطه به نقطه تورم شده است».

021202

رکوردهای تورمی زودهنگام در بهمن 1402

بررسی‌های صورت گرفته با استفاده از داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که از اسفند 1400 به بعد هیچ‌گاه تورم ماهانه به کمتر از 2 درصد نرسیده بوده است. همچنین، تنها زمانی که تورم ماهانه به کمتر از 1.4 درصد رسیده، اردیبهشت سال 1400 بوده است؛ یعنی این رقم یک رکورد در طی دو سال و 9 ماه گذشته محسوب می‌شود.

همچنین، طبق داده‌های بدست آمده از تورم نقطه به نقطه، آخرین باری که این نرخ به کمتر از 35.8 درصد رسیده فروردین سال 1401 بوده که در آن تورم نقطه‌ای 32.9 درصد اعلام شده است.

اُفت تورم نقطه به نقطه به نقطه به زیر 36 درصد در بهمن امسال در حالی رخ داده که این شاخص در ابتدای امسال بیش از 55 درصد بوده است. به عبارت دیگر، اگر خانوارها در فروردین امسال یک سبد یکسان از کالا و خدمات را خریداری می‌کردند، هزینه آن‌ها نسبت به فروردین سال گذشته 55 درصد بیش‌تر می‌شد. این در حالی است که طبق اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه، اگر خانوارها همین سبد را در بهمن خریداری کنند هزینه آن‌ها 35.8 درصد نسبت به بهمن سال گذشته افزایش می‌یابد. این مسئله نشان می‌دهد که اگر چه همچنان افزایش قیمت سبد مصرف خانوار ادامه دارد اما از سرعت این افزایش کاسته شده است.

021202