به گزارش اکوایران، گوشت یکی از مهمترین کالای موجود در سبد مصرفی خانوارهای کشور است. به همین جهت کنترل قیمت این کالا در بازار برای دولت حائز اهمیت دارد. برای کنترل قیمت در بازار مصرف نیز نیاز به کنترل عرضه این محصول در بازار است. کنترل عرضه گوشت قرمز در بازار ایران از دو سمت تامین نهاده و تامین کالای نهایی قابل انجام است.

در نتیجه دولت برای تامین این دو، اقدام به واردات نهاده برای دام داخل و واردات گوشت قرمز تازه یا منجمد می‌کند. در این گزارش به بررسی میزان و ارزش هر کیلوگرم واردات گوشت قرمز به صورت تازه و منجمد در سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم و آن را با دقت بیشتری بررسی خواهیم کرد.

آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۲۹ هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد شده است که ارزش هر کیلوگرم آن ۵.۴ دلار بوده است.

هر کیلو گوشت وارداتی در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵ دلار

تازه‌ترین آمارهای گمرک ایران از تجارت در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد در این سال میزان واردات گوشت قرمز در کشور بیش از ۱۲۹ هزار تن بوده است. ارزش واردات این کالا در سال ۱۴۰۲ معادل ۶۹۴ میلیون دلار بوده که اگر محاسبه کنیم مشخص می‌شود دولت هر کیلوگرم گوشت قرمز را با قیمت ۵.۴ دلار وارد کرده است. البته باید عنوان کرد این قیمت با توجه به نوع گوشت وارداتی متفاوت بوده و بسته به نوع آن کمتر یا بیشتر از میانگین کل است.

در ادامه به بررسی دو نوع از گوشت گوسفندی و گاوی به تفکیک خواهیم پرداخت.

030122

واردات گوشت گوسفند و بره در سال ۱۴۰۲

بررسی آمارهای واردات گوشت گوسفندی نشان می‌دهد در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تن گوشت گوسفندی به کشور وارد شده که ارزشی بیش از ۲۸۶ میلیون دلار داشته است. گوشت گوسفند و بره وارداتی به کشور به دو دسته تقسیم می‌شود؛ «لاشه و شقه تازه یا سرد کرده» و «قطعات منجمد به صورت با استخوان».

بررسی‌ها حاکی از آن است که «لاشه و شقه تازه یا سرد کرده» به اندازه ۲۸ هزار تن و به ارزش ۲۲۸ میلیون دلار وارد شده است. یعنی قیمت هر کیلو لاشه تازه گوسفندی معادل ۸.۱ دلار بوده است.

دسته دوم واردات گوشت گوسفندی «قطعات منجمد به صورت با استخوان» بوده که معادل ۱۲ هزار و ۲۰۰ تن وارد شده است. طبق آمارها ارزش واردات این کالا بیش از ۵۸ میلیون دلار بوده است. به عبارتی قیمت هر کیلو گوشت منجمد گوسفندی وارداتی در سال گذشته معادل ۴.۸ دلار بوده است.

واردات گوشت گاو و گوساله در سال ۱۴۰۲

آمار واردات گوشت گاوی حاکی از آن است که بیش از ۸۵ هزار تن واردات از این نوع گوشت صورت گرفته که ارزشی معادل ۳۸۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار داشته است. گوشت گاوی وارداتی نیز همانند گوشت گوسفندی از دو دسته تشکیل شده است؛ «لاشه و شقه تازه یا سرد کرده» و «قطعات بی استخوان منجمد».

آمارهای واردات «لاشه و شقه تازه یا سرد کرده» نشان می‌دهد بیش از ۶ هزار تن واردات از این کالا صورت گرفته که ارزشی معادل ۳۵ میلیون دلار داشته است. به عبارتی هر کیلو گوشت گوساله تازه وارداتی معادل ۵.۷ دلار قیمت داشته است.

بررسی این آمارها در دسته دوم یعنی «قطعات بی استخوان منجمد» گویای آن است که ۷۹ هزار و ۲۰۰ تن واردات از این نوع گوشت بوده که ارزشی معادل ۳۴۷ میلیون دلار داشته است. طبق این آمارها ارزش هر کیلو گوشت گوساله منجمد وارداتی در سال گذشته در حدود ۴.۴ دلار بوده است.