به گزارش اکوایران، «گوشت» واژه‌ای که شاید در این سال‌ها در سبد مصرفی مردم ایران کمرنگ شده است. این کالا یکی از مهمترین اقلام سبد مصرفی خانوارها در تمام کشورهاست که به تولید و عرضه آن در بازار توجه جدی می‌شود. در ایران نیز علاوه بر تولید این محصول در کشتارگاه‌های کشور، واردات آن نیز به شکل‌های مختلف صورت می‌گیرد. همچنین هدف از واردات این کالا کنترل قیمت در بازار مصرف برای مردم و جبران کمبود تولید داخل است.

همانطور که گفته شد واردات گوشت قرمز در ایران به هدف کنترل کمبود تولید داخلی و در نهایت کنترل قیمت بازار صورت می‌پذیرد. لذا از اهمیت ویژه‌ای برای ارزیابی برخوردار است.

آمارهای گمرک کشور از میزان واردات در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد در این سال نزدیک به ۱۲۹ هزار تن گوشت قرمز به ارزش بیش از ۶۹۰ میلیون دلار وارد کشور شده است.

بیش از ۶۹۰ میلیون دلار واردات گوشت در سال ۱۴۰۲

آمارهای گمرک ایران حاکی از آن است که میزان واردات گوشت قرمز در سال گذشته ۶۹۴ میلیون دلار بوده است. بر اساس این آمارها در این سال ۶ دسته گوشت قرمز به کشور وارد شده که بیشترین ارزش وارداتی این محصول مربوط به «قطعات بی استخوان منجمد از نوع گاو» بوده است. آمارها نشان می‌دهد میزان واردات این نوع گوشت بیش از ۳۴۷ میلیون دلار در سال گذشته بوده است.

در جایگاه بعدی «لاشه و شقه بره، تازه یا سرد کرده» قرار گرفته که طبق آمارها میزان واردات کشور از این نوع گوشت ۲۲۸ میلیون دلار بوده است.

همچنین در این سال، واردات «قطعات گوشت‌های از نوع گوسفند، منجمد به صورت با استخوان» و «لاشه یا شقه گوساله تازه یا سرد کرده» به ترتیب ۵۸ میلیون دلار و ۳۵ میلیون دلار بوده است که در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند.

030122

واردات نزدیک به ۱۳۰ هزار تن گوشت قرمز در سال ۱۴۰۲

این آمارها حاکی از آن است که میزان واردات گوشت قرمز در کشور به بیش از ۱۲۹ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است. در میان ۶ گروه اصلی وارداتی گوشت قرمز در کشور، بیشترین وزن مربوط به «قطعات بی استخوان منجمد از نوع گاو» بوده است. بر این اساس وزن وارداتی این محصول در سال گذشته ۷۹ هزار و ۲۰۰ تن بوده است.

پس از آن «لاشه و شقه بره، تازه یا سرد کرده» قرار گرفته که به میزان ۲۸ هزار تن واردات داشته است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد وزن واردات «قطعات گوشت‌های از نوع گوسفند، منجمد به صورت با استخوان» و «لاشه یا شقه گوساله تازه یا سرد کرده» نیز به ترتیب ۱۲ هزار تن و ۶ هزار تن بوده است.

030122