به گزارش اکوایران، یکی از مهمترین متغیرهای اقتصاد که می‌تواند قیمت را در بازار مصرف پیش‌بینی کند تورم تولیدکننده است. تورم تولیدکننده در هر بخش نشان می‌دهد قیمت نهاده‌ها چه میزان افزایش یا کاهش یافته است و این تغییرات در نهایت با یک فاصله زمانی خود را در قیمت بازاری کالاها نشان خواهد داد.

یکی از بخش‌هایی که تورم تولیدکننده آن به صورت ماهانه منتشر می‌شود تورم تولیدکننده گاوداری‌های صنعتی کشور است. این آمار می‌تواند به نوعی تغییرات قیمت گوشت و شیر را در بازار مصرف تعیین کند و سیگنالی برای مصرف‌کنندگان این محصولات باشد.

بر این اساس مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از تورم تولیدکننده گاوداری‌های صنعتی اعلام کرد تورم تولید کننده ماهانه این بخش در بهمن ۱۴۰۲ به سطح ۱.۳ درصد رسیده که نسبت به دی ماه کاهش را تجربه کرده است.

در این میان بیشترین تورم تولید ماهانه مربوط به «گاو شیری» و کمترین آن مربوط به «شیر» بوده است.

تورم تولید ماهانه «گاو شیری» از ۶ درصد عبور کرد

همانطور که گفته شد تورم تولیدکننده ماهانه گاوداری‌های صنعتی در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به دی ماه کاهش یافته است. طبق آمارهای این مرکز تورم تولیدکننده ماهانه گاوداری‌های صنعتی در دی ماه معادل ۱.۷ درصد بوده که با کاهش در بهمن ماه به سطح ۱.۳ درصد رسیده است. اما این تورم در زیربخش‌های مختلف گاوداری‌های صنعتی متفاوت بوده است.

030128

در میان ۸ زیر بخش گاوداری‌های صنعتی بیشترین تورم تولیدکننده ماهانه در بهمن ماه سال گذشته متعلق به «گاو شیری» بوده است. تورم این زیربخش در دی ماه معادل منفی ۱.۶ درصد بوده که نشان از کاهش قیمت نهاده‌های تولید این محصول در دی ماه داشته است. اما این کاهش ادامه نیافته و در بهمن ماه به سطح ۶.۶ درصد رسیده است و به نوعی کاهش قیمت در دی ماه را جبران کرده است.

از سوی دیگر زیربخش «شیر» کمترین میزان تورم تولیدکننده ماهانه را در بهمن ماه ۱۴۰۲ تجربه کرده و با کاهش ۰.۲ واحد درصدی در بهمن ماه نسبت به دی ماه مواجه شده است. بر اساس آمار تورم تولیدکننده ماهانه این بخش در بهمن سال گذشته ۰.۱ درصد بوده است.

در این آمار زیربخش «گاو تلیسه غیرباردار» تغییرات معناداری را در تورم تولیدکننده ماهانه بهمن ماه ۱۴۰۲ داشته است. تورم تولیدکننده این زیربخش در دی ماه ۱۴۰۲ معادل ۱۸.۴ درصد بوده که در بهمن ماه با کاهش شدید مواجه شده و به سطح ۲.۴ درصد رسیده است. اما همچنان باید عنوان کرد که روند قیمت در این زیربخش صعودی بوده است. به بیان دیگر می‌توان گفت قیمت نهاده‌های تولید «گاو تلیسه غیرباردار» در بهمن ماه سال گذشته نسبت به دی ماه ۲.۴ درصد افزایش یافته است.