به گزارش اکوایران، به‌نظر می‌رسد دولت چین درحال بررسی پیشنهادی است که دولت‌های محلی را ملزم می‌کند خانه‌های فروش نرفته را خریداری کنند، که در صورت اجرا یکی از بلندپروازانه‌ترین تلاش‌های این کشور برای نجات بازار املاک بحران زده آن خواهد بود.

به نوشته بلومبرگ، درحالی که چین قبلا چند طرح آزمایشی را برای پاک کردن خانه‌های خالی با کمک دولت را اجرا کرده است، طرح اخیر در مقیاس بسیار بزرگتری خواهد بود.

طبق این طرح، از شرکت‌های دولتی محلی خواسته می‌شود تا با استفاده از وام‌هایی که توسط بانک‌های دولتی پرداخت می‌شود به خرید خانه‌های فروش نرفته از شرکت‌های سازنده با تخفیف‌های بالا کمک کنند.

مقامات همچنان درباره جزئیات این طرح و امکان سنجی آن بحث می‌کنند، به‌طوری که ممکن است نهایی کردن آن ماه‌ها طول بکشد.

اگر مقامات تصمیم به اجرای این طرح بگیرند، مرحله جدیدی از کمپین دولت برای رسیدگی به بزرگ‌ترین چالش دومین اقتصاد بزرگ جهان آغاز خواهد شد. فروش خانه‌ها در چین در چهار ماهه نخست سال 47 درصد کاهش داشته است و خانه‌های فروخته نشده به بالاترین حد خود در طول هشت سال گذشته رسیده است، که بحرانی را تشدید می‌کند که طی آن حدود 5 میلیون نفر را در خطر بیکاری و کاهش درآمد قرار می‌دهد.

به گفته یک محقق حوزه مسکن چین، این طرح در صورت اجرا می‌تواند بطور مستقیم به سازندگان نقدیندگی تزریق کند و شرایط مالی‌شان را بهبود دهد، به علاوه اینکه سریعا موجودی خانه‌های خالی را جذب کند. این شرایط برد-برد است، با اینحال به منابع مالی زیادی نیاز دارد که می‌تواند حداقل یک تریلیون یوان باشد.

تحلیلگر دیگری اما منابع مورد نیاز برای اجرایی کردن این طرح را حداقل 2 تریلیون یوان برآورد کرده است.

پس از منتشر شدن این گزارش شاخص مسکن CSI300، که هفت سازنده اصلی در سرزمین اصلی چین را دنبال می‌کند، با افزایش 5 درصدی مواجه شد. یوان فراساحلی و دلار استرالیا نیز افزایش یافتند.

درحالی که پکن در گذشته خرید دولتی آپارتمان‌های فروخته نشده را تجربه کرده است، اکثر مشوق‌ها در مقیاس کوچک با موفقیت کمی روبرو بوده است.

در اوایل 2023، بانک مرکزی چین از طریق یک تسهیلات ویژه وام حدود 100 میلیارد دلار یوان در اختیار برخی موسسات مالی قرار داد. این پول برای کمک به هشت شهر برای خرید املاک فروخته نشده برای استفاده در برنامه اجاره‌های یارانه‌ای محلی به صورت آزمایشی اختصاص داده شد.روزنامه اکونومیک آبزرور در ماه ژانویه گزارش داد که چند شهر چین استفاده از آن منابع مالی را برای خرید آپارتمان‌ها آغاز کرده‌اند. .

از زمان جلسه کمیته اجرایی حزب کمونیست در ماه گذشته، چندین شهر اصلی، از جمله هانگژو محدودیت‌های باقی مانده خود را برای خرید مسکن با هدف افزایش معاملات به‌طور کلی حذف کرده‌اند.

مشوق‌هایی برای بازسازی 

در همین حال، بیش از 50 شهر برنامه‌هایی را اجرا کردند که به شهروندان مشوق‌هایی ارائه می‌دهد تا خانه‌های قدیمی خود را به خانه‌های نوساز تبدیل کنند. در میان آنها 11 دولت محلی به صورت آزمایشی درحال خرید خانه‌های خالی هستند.

با اینحال، براساس گزارش بلومبرگ اکونومیکس، بعید است که بخش مسکن چین تا زمانی که شکاف میان عرضه و تقاضا بسته شود به تعادل برسد.

طبق داده‌های رسمی، موجودی خانه‌های فروش نرفته سال گذشته به 3.6 میلیارد فوت مربع رسید، که بالاترین حد از سال 2016 محسوب می‌شود. براساس یک تخمین، دولت چین برای انجام اینکار به حداقل 7 میلیارد یوان نیاز دارد تا این موجودی را در طول 18 ماه جذب کند.

از طرفی، طرح جدید دولت برای کاهش اشباع مسکن می‌تواند سطح بدهی آن را بدتر کند، که تا سال گذشته به 56 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید. بانک‌ها نیز در این شرایط تحت فشار قرار می‌گیرند چراکه ترازنامه آنها همین حالا هم بوسیله وام‌های بد و کوچک شدن حاشیه‌ سودها فرسوده شده است.