به گزارش اکوایران، معدن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران است که در تولید ناخالص داخلی کشور نقش بسزایی دارد. افزایش قیمت تولید در این بخش می‌تواند باعث کاهش استخراج از این منابع و افزایش قیمت در حلقه نهایی زنجیره تولید شود. به همین جهت تورم پیشران این بخش از اهمیت بالایی برای اقتصاد ایران برخوردار است.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، تورم تولیدکننده سالانه و ماهانه این بخش در اردیبهشت‌ماه سال جاری کاهش پیدا کرد. به طوری‌که تورم سالانه در این بخش به زیر ۴۰ درصد در دومین ماه ۱۴۰۳ رسیده است.

از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه در بخش معدن با افزایش نسبت به فروردین‌ماه مواجه شده و به نرخ ۲۰ درصد نزدیک شده است.

030326

ریزش تورم تولید معدن به زیر ۴۰ درصد

به طور کلی تورم تولیدکننده نشان‌دهنده افزایش قیمت نهاده‌های تولید در ابتدای زنجیره تولید محصولات است. زمانی‌که قیمت نهاده‌های تولید در ابتدای زنجیره با افزایش مواجه می‌شود، باعث افزایش قیمت در حلقه آخر تولید شده؛ لذا محصول نهایی گران‌تری به بازار عرضه می‌شود. به همین دلیل به این تورم، تورم پیشران نیز گفته می‌شود.

مرکز آمار ایران به عنوان مهم‌ترین مرکز انتشار آمارهای اقتصادی در کشور،‌ تورم تولیدکننده را در بخش‌های مختلف اقتصاد منتشر می‌کند. یکی از این بخش‌ها معدن است.

طبق آخرین آمار منتشر شده از تورم تولیدکننده بخش معدن در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳، تورم پیشران ماهانه این بخش در دومین ماه امسال نسبت به فروردین‌ماه با کاهش مواجه شده است. طبق این آمارها تورم تولیدکننده ماهانه از ۲.۱ درصد در فروردین ماه امسال به ۱.۶ درصد در اردیبهشت‌ماه رسیده است.

در ادامه می‌توان مشاهده کرد که تورم سالانه نیز تجربه کاهش داشته است. آمارها گویای آن است که تورم سالانه در اردیبهشت‌ماه سال جاری به ۳۹.۲ درصد رسیده که نسبت به فروردین‌ماه، کاهش ۱.۲ واحد درصدی داشته است. به عبارتی می‌توان گفت میانگین قیمت نهاده‌های معدن در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت امسال نسبت به میانگین قیمت این نهاده‌ها در مدت مشابه سال قبل ۳۹.۲ درصد افزایش یافته است.

در سمت دیگر تورم نقطه به نقطه بخش معدن قرار دارد که روندی بر خلاف تورم ماهانه و سالانه داشته است. تورم نقطه به نقطه در این بخش در فروردین‌ماه سال جاری معادل ۱۷.۸ درصد بوده که در اردیبهشت‌ماه به ۱۹.۷ درصد افزایش یافته است. به بیان دیگر، قیمت نهاده‌های تولید بخش معدن در اردیبهشت‌ماه سال جاری نسبت به اردیبهشت‌ماه سال گذشته ۱۹.۷ درصد افزایش داشته است.