به گزارش اکوایران، محاسبه تورم بر اساس یک سبد مشخص از کالا و خدمات مورد استفاده خانوارها صورت می‌گیرد. این سبد از کالاهای خوراکی، غیرخوراکی و خدمات تشکیل شده است. طی خرداد سال جاری، در گروه کالاهای خوراکی بالاترین تورم نقطه به نقطه مربوط به «گوشت قرمز و ماکیان» و پایین‌ترین سطح این نرخ مربوط به «روغن‌ها و چربی‌ها» بود.

در گروه اقلام غیرخوراکی و خدمات، بالاترین تورم نقطه‌ای به «مسکن، انرژی و سوخت» اختصاص یافته است. بالعکس، تورم «ارتباطات» کمتر از سایر اقلام غیرخوراکی و خدمات بوده که حاکی از کاهش سرعت رشد قیمت‌ها در حوزه ارتباطات است.

تغییر قیمت سبد خوراکی‌ها در خرداد 1403

تورم نقطه به نقطه کل کشور در خرداد امسال به 31.9 درصد رسیده و نسبت به اردیبهشت‌ماه افزایش یافته است. این نرخ مربوط به کل سبد مصرف خانوار و میانگینی از کل کشور است. اگر سبد خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها به صورت مجزا بررسی شود نتایج متفاوتی به دست می‌آید.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ای سبد خوراکی، آشامیدنی و دخانیات خانوارها از 2.8 درصد در اردیبهشت به 25.8 درصد در خرداد افزایش یافته است. از میان اقلام موجود در این سبد، بالاترین تورم نقطه‌ای 40.1 درصد و برای گوشت قرمز و ماکیان بود. در مقابل، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به روغن‌ها و چربی‌ها بوده که نرخ آن منفی یک‌دهم درصد است.

به عبارت دیگر، قیمت این اقلام در خرداد امسال نسبت به خرداد سال قبل یک‌دهم درصد کاهش یافته است. به‌جز برخی از اقلام خوراکی، دخانیات نیز با افزایش تورم روبه‌رو بودند و تورم نقطه‌ای آن به 30.2 درصد رسیده است.

030403

اُفت تورم غیرخوراکی‌ها در خرداد 1403

تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات در کل کشور طی خرداد امسال به 35.3 درصد رسیده، در حالی که در اردیبهشت 35.5 درصد بود. از میان تمام اقلام موجود در سبد غیرخوراکی و خدمات خانوار، بالاترین تورم نقطه‌ای 41.2 درصد بوده که مشترکا مربوط به «مسکن، انرژی و سوخت» و «آموزش» است.

در رتبه دوم، خدمات «هتل و رستوران»‌ قرار گرفته که تورم نقطه‌ای آن به 39 درصد رسیده است. کمترین تورم نقطه‌ای کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز به نام «ارتباطات» با نرخ 18.1 درصدی به ثبت رسیده است.