به گزارش اکوایران، صنعت یکی از حیاتی‌ترین اجزای اقتصاد ایران است که طیف وسیعی از مشاغل را در خود جای داده است. با شنیدن نام این بخش تنها تصویر کارخانجات صنعتی عظیم یا تولید خودرو و ماشین‌آلات به ذهن خطور می‌کند، در حالی که مشاغلی مانند قالی‌‌بافی، سوزن‌دوزی و حتی صنایع بسته‌بندی و تولید غذا نیز در همین گروه جای گرفته است. از همین رو، رونق بخش صنعت می‌تواند وضعیت اشتغال را هم بهبود ببخشد.

از طرفی، در بازار کار ایران مردان به صورت سنتی نسبت به زنان فرصت‌های بیشتری داشتند و نرخ اشتغال آنان در مشاغل صنعتی بالاتر از زنان است. با این حال، به نظر می‌رسد این وضعیت در برخی استان‌ها متفاوت است و زنان سهمی بالاتر از مردان در اشتغال گروه صنعت دارند.

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در بهار امسال، زنان در استان سیستان و بلوچستان بیشتر از نصف اشتغال بخش صنعت را به خود اختصاص داده‌اند. در مقابل، در 13 استان کشور سهم زنان از اشتغال بخش صنعت کمتر از 20 درصد است. همچنین، در سه استان کشور زنان حتی 10 درصد از اشتغال بخش صنعت را هم به دست نیاورده‌اند.

030527

تصویری از سهم اشتغال زنان در بخش صنعت

طبق گزارش مرکز آمار، در بهار امسال سهم زنان از اشتغال بخش صنعت در کل کشور به طور میانگین 25.5 درصد بود. به عبارت دیگر، از هر 100 زن شاغل، 25 زن در بخش صنعت مشغول به کار بودند.

این نسبت در استان‌های کشور متفاوت است. بالاترین سطح این سهم در استان سیستان و بلوچستان است. در این استان، سهم زنان از اشتغال در بخش صنعت 54 درصد برآورد شده است. به نظر می‌‌رسد به دلیل رواج فعالیت‌هایی مثل سوزن‌دوزی و پارچه‌بافی میان زنان سیستان و بلوچستانی، این سهم افزایش یافته باشد.

در مقابل، در 13 استان، زنان سهمی کمتر از 20 درصد از اشتغال بخش صنعت را به خود اختصاص داده‌اند. برای مثال، در استان مازندران از هر 100 زن شاغل تنها 15 زن در بخش صنعت فعالیت دارند. در سوی دیگر این طیف نیز سه استان لرستان،‌ ایلام و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته‌اند که سهم زنان از اشتغال بخش صنعت در آن‌ها کمتر از 10 درصد است. این نسبت در لرستان تنها 6.2 درصد برآورد شده است. به بیان دیگر، در این استان از هر 100 زن شاغل تنها 6 زن در بخش صنعت فعالیت دارند.