به گزارش اکوایران، تورم ماهانه نشان می‌دهد که قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات که مورد استفاده خانوار است در هر ماه چند درصد نسبت به ماه قبل تغییر کرده است.

این شاخص در مرداد ماه 1403 برای 13 گروه کالایی نسبت به تیر ماه کاهش یافته است. است. در مقابل، این نرخ برای 8 گروه کالایی با افزایش روبرو بوده است. از میان گروه‌هایی که شاهد کاهش تورم بوده‌اند، نرخ تورم ماهانه «میوه و خشکبار» منفی شده و این محصولات شاهد کاهش قیمت بوده‌اند.

طبق گزارش مرکز آمار، بالاترین تورم ماهانه ثبت شده مربوط به یک کالای خوراکی و پایین‌ترین سطح آن مربوط به «روغن‌ها و چربی‌ها» بوده است.

030605

ریز و درشت تورم خوراکی‌ها در مرداد

طبق گزارش مرکز آمار، تورم کل اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در مرداد امسال 1.1 درصد برآورد شده که نسبت به تیر ماه شاهد نیم‌واحد درصد کاهش بوده است. بالاترین تورم ماهانه نیز 3.4 درصد بوده که مربوط به «سبزیجات و حبوبات» است. در رتبه بعد نیز «ماهی‌ها و صدف‌داران» قرار گرفته‌اند که تورم ماهانه آن‌ها 2.5 درصد اعلام شده است.

تورم ماهانه سبزیجات و حبوبات 3.8 واحد درصد نسبت به تیر افزایش داشته در حالی که این نرخ برای ماهی‌ها و صدف‌داران شاهد 1.8 واحد درصد افزایش بوده است.

از دیگر اقلام خوراکی مهم در گزاش تورمی مرداد ماه، میوه‌ها و خشکبار است که در دو ماه گذشته شاهد بالاترین تورم ماهانه بوده اما از نرخ 4.5 درصدی عقب‌نشینی کرده و به منفی 2.3 درصد رسیده است. به عبارت دیگر، قیمت میوه و خشکبار به طور متوسط در مرداد ماه 2.3 درصد نسبت به تیر ماه کاهش یافته است.

مسکن، بالانشین تورمی غیرخوراکی‌ها

تورم کل اقلام غیرخوراکی و خدمات در مرداد ماه 2.4 درصد برآورد شده است. این نرخ نسبت به تیر ماه یک‌دهم واحد درصد اُفت کرده است. از میان زیرگروه‌های این سبد، بالاترین تورم ماهانه 3.4 درصد و مربوط به گروه «مسکن، سوخت‌ و انرژی» بوده است. از میان این زیرگروه‌ها بیش‌ترین اثرگذاری روی تورم گروه را «اجاره مسکن» به خود اختصاص داده است.

در رتبه بعد، «مبلمان و لوازم خانگی و تعمیر آن‌ها» جای گرفته که شاهد تورم 2.1 درصدی بوده است. این نرخ نسبت به تیر ماه 0.3 واحد درصد بالاتر رفته است. تورم ماهانه حمل‌ونقل نیز کاهش 1.1 واحد درصدی داشته و به محدوده کمتر از یک درصدی رسیده است.