به گزارش اکوایران، یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد که مرتبط با کشاورزی بوده بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» است. بررسی تورم تولیدکننده بخش نشان می‌دهد قیمت نهاده‌ها تولید در بخش کشاورزی و دامداری چه میزان افزایش داشته است. علت اهمیت این موضوع به قیمت نهایی در بازار مصرف باز می‌گردد. هرچه تورم تولیدکننده این بخش بیشتر شده و شتاب افزایش قیمت فزاینده شود در نهایت مصرف‌کننده نهایی در مجبور به خرید محصولات کشاورزی و دامی با قیمت بالاتری خواهند بود. به همین جهت به تورم تولیدکننده، تورم پیشران نیز گفته می‌شود.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تورم تولیدکننده بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» نشان می‌دهد تورم پیشران سالانه در تیر ماه امسال نسبت به خرداد ماه با کاهش مواجه شده است. بررسی تورم پیشران این گروه در اجزای آن حاکی از آن است که در بخش «زراعت» و «باغداری» تورم تولیدکننده سالانه افزایش یافته و در بخش «دامداری سنتی» با کاهش جدی مواجه شده است.

030505

کاهش شدید تورم تولید دامداری در تیرماه

بررسی تورم تولیدکننده «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» نشان می‌دهد تورم پیشران در این بخش از ۳۶.۲ درصد در خرداد ماه امسال به ۳۶ درصد در تیرماه امسال رسیده است.

این کاهش در تورم تولیدکننده کل بخش، در تمامی اجزا تکرار نشده است. به عبارتی در بخش‌های «زراعت» و «باغداری» به تنهایی افزایش در تورم تولیدکننده سالانه دیده می‌شود. به طوریکه تورم پیشران سالانه در بخش «زراعت» از ۱۰.۱ درصد در خردادماه به ‍۱۱ درصد در تیرماه رسیده است. همچنین تورم تولیدکننده سالانه «باغداری» نیز از ۲۷.۴ درصد در خرداد ۱۴۰۳ به ۲۹.۹ درصد در تیرماه افزایش یافته است.

مهمترین بخش در تورم تولیدکننده «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» ، بخش «دامداری سنتی» است. تورم تولیدکننده سالانه در این بخش در خردادماه امسال معادل ۸۲.۳ درصد بوده که با کاهش جدی مواجه شده و در تیرماه به سطح ۷۵.۸ درصد رسیده است. البته باید عنوان کرد که همچنان قیمت نهاده‌های دامی سنتی در کشور در یک سال منتهی به تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۵.۸ درصد افزایش یافته است.