به گزارش اکوایران، تورم تولیدکننده یکی از مهمترین متغیرهایی است که می‌تواند قیمت را در بازار مصرف تحت تاثیر قرار دهد. تورم تولیدکننده مثبت در کشور به معنای افزایش در هزینه نهاده‌های تولید است. زمانیکه این تورم افزایش پیدا می‌کند شتاب افزایش قیمت نهاده‌های تولید بیشتر می‌شود.

افزایش در قیمت نهاده‌های تولید نیز در نهایت اثر خود را بر قیمت کالای نهایی گذاشته و باعث افزایش قیمت در بازار مصرف می‌شود. به عبارتی تورم تولیدکننده در نهایت خود را در قالب تورم مصرف‌کننده در کشور نشان خواهد داد. به همین دلیل به تورم تولید‌کننده تورم پیشران نیز می‌گویند و به دلیل اثری که بر تورم مصرف‌کننده دارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

بررسی آخرین گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد رئیس کل بانک مرکزی در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی آخرین آمار تورم تولیدکننده در دولت سیزدهم را اعلام کرده است. بر این اساس تورم تولیدکننده ماهانه و نقطه به نقطه مرداد امسال نسبت به تیر ماه افزایشی بوده و تورم سالانه مرداد با اندکی کاهش نسبت به تیرماه مواجه بوده است.

در ادامه این گزارش به بررسی آمار منتشر شده پرداخته خواهد شد و تورم تولید در انتهای مرداد ماه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

030624

تورم تولید ماهانه در مردادماه به ۵ درصد نزدیک شد

همانطور که گفته شد رئیس کل بانک مرکزی در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی تورم تولیدکننده در مردادماه امسال را اعلام کرده است. بر این اساس تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در مردادماه امسال به سطح ۲۸.۲ درصد رسیده است. به عبارتی قیمت نهاده‌های تولید در مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته ۲۸.۲ درصد افزایش قیمت داشته است. این درحالی است که تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در تیرماه سال جاری ۲۵ درصد بوده است.

بررسی تورم تولیدکننده یک افزایش ۳.۳ واحد درصد در تورم پیشران ماهانه مرداد نسبت به تیر را نیز نشان می‌دهد. بر این اساس تورم تولید ماهانه تیر ماه سال جاری معادل ۱.۶ درصد بوده که با افزایش به ۴.۹ درصد در مردادماه رسیده است. به عبارتی قیمت نهاده‌های تولید در مردادماه امسال نسبت به تیرماه ۴.۹ درصد گرانتر شده است.

تورم تولیدکننده در قالب سالانه نیز قابل بررسی است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، تورم تولید سالانه در تیر ۱۴۰۳ معادل ۲۹ درصد بوده که با کاهش ۰.۳ واحد درصدی به ۲۸.۶ درصد در مردادماه سال جاری رسیده است. به بیان دیگر میانگین قیمت نهاده‌ها در ۱۲ ماه منتهی به مرداد امسال نسبت به میانگین قیمت نهاده‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۲۸.۶ درصد افزایش را تجربه کرده است.

به طور کلی آمار تورم پیشران در مردادماه نشان می‌دهد پرونده تورم تولیدکننده در دولت سیزدهم با یک افزایش نسبت به تیرماه به پایان رسیده است. البته باید به این نکته توجه داشت که روند تورم تولیدکننده در دولت سیزدهم نزولی بوده و دولت سیزدهم در کاهش تورم تولیدکننده عملکرد مناسبی داشته است.