به گزارش اکوایران، تورم تولیدکننده که به آن «پیشران تورم مصرف‌کننده» نیز گفته می‌شود در مرداد ماه امسال نسبت به تیر ماه کاهش یافته است. به بیان دقیق‌تر، طبق اعلام مرکز آمار، تورم ماهانه و سالانه تولید در مقایسه با تیر ماه کاهش و تورم نقطه به نقطه افزایش یافته است. با توجه به این که نرخ کوتاه‌مدت و بلندمدت این شاخص نزولی بوده می‌توان گفت که در یک نگاه کلی، از التهاب افزایش هزینه تولید در بنگاه‌های صنعتی کاسته شده است.

از میان زیربخش‌های اصلی گروه صنعت، 17 زیربخش با کاهش در تورم تولید ماهانه روبرو بوده‌اند. شدیدترین کاهش نیز در «ساخت تجهیزات برقی» مشاهده شده است. در مقابل، تورم تولیدکننده ماهانه زیربخش نسبت به تیر افزایش یافته که شدیدترین آن مربوط به «ساخت چرم و محصولات وابسته به آن» است.

030625

تصویر کلی از تورم تولید گروه صنعت در مرداد 1403

تورم تولیدکننده صنعت شاخصی است که نشان می‌دهد قیمت محصولات صنعتی در مبدا تولید و پشت درب کارخانه در هر ماه چند درصد نسبت به گذشته تغییر کرده است. بنابراین این شاخص منعکس‌کننده تغییرات هزینه تولید است. از آن‌جایی که این تغییرات قبل از رسیدن به بازار مصرف اعمال می‌شود، تغییرات تورم تولیدکننده می‌تواند نشان‌دهنده تغییرات تورم مصرف‌کننده در آینده باشد. در واقع طبق یافته‌های مطالعات اقتصادی، در اکثر مواقع تورم تولیدکننده روی تورم مصرف‌کننده اثرگذار است و به همین علت به آن «پیشران تورم مصرف‌کننده» نیز گفته می‌شود.

طبق تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار، تورم تولیدکننده ماهانه گروه صنعت از 1.4 درصد در تیر به 0.6 درصد در مرداد امسال رسیده است. این شاخص نشان می‌دهد که هزینه تولید محصولات صنعتی از درب کارخانه در مرداد امسال 0.6 درصد نسبت به تیر افزایش یافته است. با توجه به کمتر بودن سطح تورم تولید ماهانه مرداد در مقایسه با تیر، می‌توان گفت که از سرعت افزایش هزینه تولید در مقیاس ماهانه کاسته شده است.

نرخ نقطه به نقطه این شاخص که تغییرات هزینه تولید در مرداد 1403 نسبت به مرداد 1402 را نشان می‌دهد نیز از 19.5 درصد در تیر ماه به 20.2 درصد در مرداد ماه افزایش یافته است. اما چون تورم تولیدکننده سالانه، که نشان‌دهنده تغییرات بلندمدت است، از 27.3 درصد به 25.9 درصد اُفت کرده می‌توان به صورت کلی نتیجه گرفت که تورم تولیدکننده در گروه صنعت طی مرداد امسال روند نزولی داشته و کاهش یافته است.

030625

کمترین و بیش‌ترین تورم تولید ماهانه صنعت

طبق گزارش منتشر شده از مرکز آمار، از میان تمام زیربخش‌های اصلی گروه صنعت، بالاترین تورم تولید ماهانه مربوط به «محصولات غذایی» بوده است. به بیان دقیق‌تر، هزینه تولید محصولات غذایی در مرداد امسال 3 درصد نسبت به تیر افزایش یافته که شدیدتر از تغییرات هزینه تولید در سایر زیربخش‌ها است. در مقام بعدی نیز «ساخت محصولات چرمی و چرم» و «ساخت چوب و فرآورده‌های چوبی و حصیری بجز مبلمان» قرار گرفته است که تورم تولید ماهانه آن‌ها به ترتیب 2.5 درصد و 2.2 درصد بوده است.

در سوی دیگر این طیف «ساخت فلزات پایه» قرار گرفته در آن، سطح این شاخص به منفی 0.8 درصد رسیده است. این سطح منفی نشان می‌دهد که هزینه تولید فلزات پایه در مرداد نسبت به تیر 0.8 درصد کاهش یافته است.

مقایسه این ارقام با آمار منتشر شده از تیر ماه حاکی از آن است که شدیدترین افزایش تورم تولیدکننده ماهانه مربوط به «ساخت محصولات چرمی و چرم» بوده که نرخ آن 2.6 واحد درصد نسبت به تیر ماه افزایش یافته است. در مقابل، شدیدترین کاهش این نرخ 2.6 واحد درصد و در حوزه «ساخت تجهیزات برقی» مشاهده شده است.