به گزارش اکوایران، در شرایطی که رئیس جمهور ایالات متحده تاکیده کرده که هنوز زمان ترک مذاکرات برای احیای برجام فرا نرسیده، وزیر امور خارجه این کشور اظهار داشته که دولت بایدن قادر به ارائه تضمین های درخواستی از جانب ایران نیست.

پیشرفت در مذاکرات

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، جوبایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، طی نشستی خبری در کاخ سفید به مناسبت اولین سالگرد ریاست جمهوری خود در پاسخ به پرسشی پیرامون مذاکرات احیای برجام در شهر وین گفت هنوز زمان ترک میز مذاکره فرا نرسیده و پیشرفتهایی حاصل شده است. به گفته او: «گروه پنج به علاوه یک در این زمینه همعقیده هستند. با این حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه پیش می آید».

بایدن در حالی این سخنان را به میان آورده که پیش از این مقامات بلندپایه آمریکایی اظهار کرده بودند فرصت برای رسیدن به توافق رو به اتمام است. علی رغم این که هیچ کدام از مقام های رسمی دولت این کشور به طور مشخص از تاریخ ضرب الاجلِ به تعبیر مقامات ایرانی ساختگی سخن نگفته اند، با این حال برخی نزدیک به تیم بایدن ادعا کرده بودند که اواخر ژانویه و یا اوایل فوریه تاریخی است که آمریکایی ها برای ختم مذاکرات در نظر گرفته بودند. با این حال به نظر می رسد سخنان اخیر بایدن حاکی از این است که آمریکایی ها نسبت به چنین رویکردی تجدیدنظر کرده اند.

بهترین گزینه برای آمریکا

بایدن در شرایطی این سخنان را به میان آورده که شب روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در گفتگو با بن رودز و تامی ویتور که به صورتی تصویری از «کروکد مدیا»  پخش شده، بار دیگر تاکید کرده دولت ایالات متحده قادر نیست تضمین های درخواستی دولت جمهوری اسلامی را ارائه دهد.

بلینکن در این گفتگو با اذعان به اینکه مزیت اصلی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در اطمینان خاطر نسبت به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است، گفته نظارت گسترده و راستی‌آزمایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی که نتیجه برجام بود، چنین هدفی را تامین می کرد.به عقیده او این مسئله ای بود که باعث شد مقامات دولت ترامپ هم بارها پایبندی دولت جمهوری اسلامی به مفاد برجام را تائید کنند.

به گفته او بر اساس برجام، فاصله ایران تا گریز هسته ای در حدود یک سال حفظ می شد، ولی خروج ترامپ از برجام باعث کنار گذاشتن تعهدات از سوی ایران شده و اکنون فاصله این کشور تا گریز هسته ای تنها به چند هفته رسیده است.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا ، احیای برجام همچنان بهترین گزینه است، اگر چه نباید فراموش کرد که با پیشرفت های اخیر در برنامه هسته ای ایران، حتی در صورت احیای مجدد برجام، هرگز منافع و مزیت‌های این توافق مانند قبل نخواهد بود.

بلینکن همچنین در این گفتگو اظهار داشته یکی از اختلافات اصلی برای حصول توافق در مذاکرات وین، درخواست جمهوری اسلامی برای دریافت تضمینی در مورد عدم تکرار سیاست دونالد ترامپ و عدم خروج دولتهای آینده آمریکا از توافق است. او گفته آمریکا و دولت بایدن در موقعیتی نیستند که چنین تضمینی را به جمهوری اسلامی بدهند و قادر به تعیین تکلیف برای دولتهای آینده نیستند. او تاکید داشته دولت بایدن در صورت پایبندی جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای خود تنها می‌تواند تضمین دهد که از توافق خارج نخواهد شد.