به گزارش اکوایران، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران رسیدن به توافق در وین بدون آزادی زندانیان ایرانی-آمریکایی را غیر قابل تصور دانست.

رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا به رویترز گفته بعید است که ایالات متحده به توافقی با ایران برای نجات توافق هسته‌ای 2015 دست یابد، مگر این‌که تهران چهار شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی را آزاد کند. در واقع نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، موضع دیرینه آمریکا مبنی بر این‌که موضوع افراد زندانی در ایران، جدا از مذاکرات هسته‌ای است را تکرار کرده است. با این حال، او یک گام به جلو برداشته و گفته که آزادی آن‌ها پیش شرط توافق هسته‌ای است.

مالی در مصاحبه‌ای با رویترز گفته: «آن‌ها موضوع جداگانه‌ای هستند و ما هر دو مسئله را تعقیب می‌کنیم. اما من می‌گویم که تصور بازگشت به توافق هسته‌ای برای ما، در حالی که چهار آمریکایی در زندان‌های ایران به سر می‌برند، بسیار دشوار است». او در وین، جایی که مذاکرات در مورد احیای برجام ادامه دارد به خبرنگار رویترز گفته: «بنابراین در حالی که ما به طور غیرمستقیم با ایران در مورد پرونده هسته‌ای مذاکره می‌کنیم، به طور هم‌زمان و به طور غیرمستقیم با آن‌ها گفتگو می‌کنیم تا از آزادی زندانی‌ها اطمینان حاصل کنیم».

مالی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ایران و ایالات متحده مستقیماً مذاکره کنند، گفت: «ما چیزی در این زمینه نشنیده‌ایم، اما از آن استقبال می‌کنیم»