به گزارش اکوایران، جان اف کربی، سخنگوی پنتاگون گفت که اکثر 8500 سرباز در یک نیروی واکنش ناتو که ممکن است به زودی فعال شود، شرکت خواهند کرد. واحد نیروی واکنش ناتو یا N.R.F، یک نیروی چندملیتی 40000 نفری است که از نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و نیروهای عملیات ویژه تشکیل شده است که برای واکنش سریع به شرایط اضطراری در نظر گرفته شده است. 

مقامات وزارت دفاع گفتند که این بخشی از واکنش خاص ایالات متحده به بحران عمیق تر خواهند بود، که به احتمال زیاد به متحدان آمریکا در شرق اروپا اطمینان می دهد که نگران گسترش طرح های روسیه برای اوکراین به بالتیک و سایر کشورهای جناح شرقی ناتو گسترش یابد.

merlin_198271059_543bc1c7-b98a-469c-8cef-aa59c90993f1-jumbo

نیویورک تایمز همچنین گزارش داد که رئیس جمهور بایدن علاوه بر اینکه اعزام چندین هزار نیروی آمریکایی به اروپای شرقی و بالتیک را در نظر دارد، در حال بررسی استقرار کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی برای متحدان ناتو است که تغییری بزرگ از موضع مهارشده‌اش در قبال اوکراین است.

 نیویورک‌تایمز این اقدام را حاکی از یک شیفت رویکرد در دولت بایدن دانست و نوشت: این اقدامات نشان دهنده یک محور اصلی برای دولت بایدن است، که تا همین اواخر به دلیل ترس از تحریک روسیه، موضعی محدود در مورد اوکراین اتخاذ می کرد. اما از آنجایی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اقدامات تهدیدآمیز خود در قبال اوکراین را تشدید کرده است و مذاکرات بین مقامات آمریکایی و روسی نتوانست از شدت تنش‌ها بکاهد، دولت بایدن از استراتژی قبلی خود دور می شود.

در عین حال، دولت همچنان اصرار دارد که ایالات متحده هیچ قصدی برای جنگ با روسیه بر سر این موضوع ندارد. از آنجایی که اوکراین در ناتو نیست، ائتلاف متعهد به دفاع از اوکراین نیست.

بحران اوکرانی / مذاکرات

مقامات دولت بایدن گفتند و استقرار هزاران نیروی اضافی آمریکایی در جناح شرقی ناتو، که شامل استونی، لتونی و لیتوانی است، دقیقاً سناریویی است که آقای پوتین می‌خواست از آن اجتناب کند، زیرا او نزدیک‌تر شدن اتحاد نظامی غرب به مرز روسیه را برخلاف امنیت ملی روسیه خوانده است.

آقای بایدن در کنفرانس خبری هفته گذشته خود گفت که به پوتین هشدار داده است که حمله روسیه به اوکراین باعث می شود واشنگتن نیروهای بیشتری را به منطقه بفرستد. بایدن گفت: «ما در واقع حضور نیروها را در لهستان، رومانی و غیره افزایش خواهیم داد، اگر او واقعاً حرکت کند. آنها بخشی از ناتو هستند».

در تحولی دیگر، ناتو اعلام کردآمادگی خود را در اروپای شرقی برای اطمینان بخشی به متحدان افزایش می‌دهد. این اتحاد جت ها و کشتی های بیشتری را به منطقه می فرستد. این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که بریتانیا نیز همانند آمریکا خروج خانواده‌های دیپلمات‌ها در کیف را در نظر گرفت.

merlin_200515635_a4a52f5d-7041-4882-a5c5-f3c2bd7005e3-jumbo (1)

به نوشته نیویورک‌تایمز، این حرکت ها نشان دهنده نگرانی های فزاینده از مداخله نظامی احتمالی روسیه در اوکراین و همچنین افزایش نگرانی ها در مورد گسترش عضله جاه‌طلبی کرملین به دورتر از این بود.

نیروها و تجهیزات روسی برای رزمایش های برنامه ریزی شده ماه آینده به بلاروس همسایه سرازیر می شوند که مقامات آمریکایی بیم آن دارند که نه تنها به اوکراین معطوف شود، بلکه قصد دارد کشورهای ناتو در مرز غربی بلاروس مانند لهستان و کشورهای بالتیک را بترساند.

مقامات اطلاعاتی ایالات متحده گفته اند که باور ندارند رئیس جمهور ولادیمیر پوتین تصمیمی برای حمله به اوکراین گرفته است و دیپلمات های روسی بارها گفته اند که هیچ برنامه ای برای انجام این کار وجود ندارد.

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است