به  گزارش اکوایران،  در شرایطی که مذاکرات در وین وارد مراحل مهمی شده و مقامات ایرانی بر ضرورت لغو تحریم‌ها برای دستیابی به توافق تاکید کردند، موضوع دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره‌ای بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. بر همین اساس، بانک مرکزی ایران با ارسال نامه ای مبنی بر حل و فصل اختلاف سرمایه گذار-دولت، از سئول خواسته است دارایی های مسدود شده ایران را که در بانک های کره جنوبی مسدود شده است، بازگرداند.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، دولت کره جنوبی این نامه را در سپتامبر گذشته دریافت کرده و به دنبال حل و فصل اختلاف بر سر دارایی های بلوکه شده ایران تحت تحریم های آمریکا بوده است. اگر دو کشور ظرف شش ماه پس از دریافت نامه، راه حلی از طریق مذاکره پیدا نکنند، ایران احتمالا به مرکز بین المللی حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری شکایت خواهد کرد.

منابع آگاه به خبرگزاری یونهاپ گفتند که مقامات سئول و تهران در حال برنامه ریزی یک نشست کاری در ماه آینده در سئول برای بحث درباره دارایی های مسدود شده ایران در بانک های کره جنوبی هستند تا راه هایی برای حل و فصل مناقشه چند ساله بر سر دارایی های مسدود شده تهران بیابند.

این منبع به یونهاپ گفت: «انتظار می‌رود که گروه‌های کاری عمدتاً جزئیات روش پرداخت دارایی‌های ایران را در صورت اعطای کاهش تحریم‌ها از سوی آمریکا مورد بحث و بررسی قرار دهند». این منبع افزود: «آنها می توانند درباره احتمال از سرگیری واردات نفت از ایران پس از لغو تحریم ها بیشتر صحبت کنند».

پیش از این معاونان وزرای خارجه ایران و کره جنوبی در پایتخت اتریش دیدار و درباره اموال بلوکه شده تهران در بانک های سئول گفتگو کردند. در این دیدار که به درخواست طرف کره ای و در محل نمایندگی ایران در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به اهمیت روابط سئول و تهران به تشریح وضعیت دارایی‌های مسدود شده ایران پرداخت و گفت کشورش در تلاش است بدهی خود به ایران را بازپرداخت کند.

روابط دوجانبه ایران و کره جنوبی به دلیل بیش از 7 میلیارد دلار دارایی مسدود شده تهران در دو بانک کره ای تحت تحریم های آمریکا همچنان دچار گسست است.

گفتگوی برجامی مکرون-رئیسی

در تحولی دیگر روسای جمهور ایران و فرانسه شنبه شب در گفت‌وگویی تلفنی درباره مذاکرات حساس وین گفتگو کردند. بر اساس گزارش رسانه دولتی ایران، ابراهیم رئیسی در این گفتگو  بر لزوم لغو تحریم های ضد ایرانی، راستی آزمایی و تضمین های معتبر برای اجرای صحیح برجام تأکید کرد. در این تماس تلفنی که رئیس جمهور فرانسه انجام داد راه های تقویت روابط تهران و پاریس نیز بررسی شد.

رئیس جمهور ایران با بیان اینکه آمریکا به شکست سیاست فشار حداکثری خود اعتراف کرده است، گفت: «ایران هم اکنون اراده و جدیت خود را برای دستیابی به توافق در پایان مذاکرات نشان داده است».

وی گفت: هرگونه تلاش طرفین در این زمینه باید با هدف رفع تحریم‌ها، راستی‌آزمایی آن و تضمین‌های معتبر باشد. به نوشته ایرنا رئیس جمهور فرانسه نیز گفت: ایران حق دارد به آمریکا اعتماد نکند، زیرا بحران کنونی ناشی از رفتار آمریکاست.

مکرون خواستار تسریع مذاکرات وین شد

بر اساس گزارش رویترز، دفتر مکرون نیز پس از تماس تلفنی مکرون با رئیسی در بیانیه‌ای در روز یکشنبه اعلام کرد، که وی به ابراهیم رئیسی گفته است که توافقی برای لغو تحریم‌ها علیه ایران در ازای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش هنوز امکان‌پذیر است، اما مذاکرات باید تسریع شود.

کاخ الیزه گفت: «رئیس‌جمهور بر اعتقاد خود مبنی بر امکان‌پذیری و ضرورت راه‌حل دیپلماتیک تأکید کرد و گفت که هرگونه توافق مستلزم تعهدات روشن و کافی از سوی همه طرف‌ها است». مکرون همچنین بر لزوم تسریع روند مذاکرات برای دستیابی سریع به پیشرفت ملموس در این چارچوب تاکید کرد.

QSBXEFELGRJNFOQNQEQ3DCXUME