به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته مذاکرات غیرمستقیم میان ایالات متحده و ایران در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 ، در حال ورود به «مرحله نهایی» است و همه طرف‌ها مجبور به گرفتن تصمیمات سیاسی سختی هستند.

در انتظار تصمیمات سیاسی

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، به گفته این مقام، آخرین دور مذاکرات در وین «از فشرده‌ترین ادوار گفت‌وگوها بود که تا به امروز درباره بازگشت به توافقی داشتیم که رسماً با نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد».

این مقام که خواسته نامش فاش نشود گفته: «ما [در مذاکرات] پیشرفت کردیم و لیست اختلافات‌مان را تنها به اولویت‌های کلیدی همه طرف‌های مذاکرات محدود کردیم. و به همین دلیل اکنون زمان تصمیم‌گیری های سیاسی است».

توپ در زمین ایران است!

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده یک سال پیش با وعده ورود مجدد به توافق برجام، به قدرت رسید، اما با تعلل او در پیوستن به توافق، ایران هم بر دامنه فعالیت‌های هسته ای خود افزوده و احیای توافق هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

این مقام آمریکایی مدعی شده واشنگتن قبلاً اعلام کرده که برای رفع تحریم‌هایی که با توافق هسته‌ای مغایرت دارد آمادگی داشته و اینک توپ بیش‌تر در زمین تهران است، و باید دید آن‌ها آماده انجام چه اقداماتی هستند. او مدعی شده اکنون زمان آن است که ایران تصمیم بگیرد که آیا آمادگی اتخاذ تصمیمات لازم برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام را دارد یا خیر. این در حالی است که ایران پیش از این بارها اعلام کرده این آمریکاست که پس از خروج یک‌طرفه از برجام، اکنون با اقدامات خود باید تعهداتش را نسبت به توافق ثابت کند.

فقط چند هفته فرصت داریم

این مقام آمریکایی افزوده: «ما در مرحله نهایی هستیم. با توجه به سرعت پیشرفت‌های ایران و پیشرفت‌های هسته‌ای‌اش، ما فقط چند هفته فرصت داریم تا به توافق برسیم». او ادعا کرده در صورت عدم توافق با ایران، واشنگتن فشارهای اقتصادی، دیپلماتیک و غیره را در مواجهه با برنامه هسته‌ای بدون محدودیت تهران افزایش خواهد داد.

این مقام، بار دیگر با تکرار تمایل واشنگتن برای تعامل با ایران از طریق گفت‌وگوهای مستقیم گفت: «با توجه به چارچوب زمانی محدود پیشِ رو، گفت‌وگوی مستقیم  بسیار به نفع این روند خواهد بود، اما در حال حاضر هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که آنها به انجام این کار تمایلی داشته باشند». او افزوده: «ما هنوز مستقیماً ملاقات نکرده‌ایم و فعلا هیچ نشانه‌ای نداریم که در صورت آغاز مجدد مذاکرات این اتفاق بیفتد».

رویترز در شرایطی این گفته‌ها را به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نقل کرده، که شب گذشته هم ند پرایس، سخنگوی وزارات خارجه ایالات متحده با تکرار سخنان مشابهی ادعا کرده فرصت برای احیای برجام «بسیار کم» است و فقط چند هفته برای این کار باقی مانده است. 

پرایس ضمن ابراز تمایل ایالات متحده برای مذاکره مستقین با ایران برای رسیدن سریع‌تر به توافق ادعا کرده آمریکا در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات به دنبال افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی خواهد بود.