به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه گفت که دولتش در حال بررسی پاسخ‌های ایالات متحده و ناتو به درخواست‌های امنیتی او در رابطه با اوکراین است، اما واضح است که شکایات اصلی کرملین "نادیده گرفته شده است".

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان برای هفته‌ها، پوتین به‌طور علنی درباره بحران ناشی از تجمع ده‌ها هزار نیروی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین که نگرانی‌ها از تهاجم احتمالی را افزایش داده است، سخنی نگفته بود. اما وی در کنفرانس خبری سه‌شنبه پس از دیدار پنج ساعته در مسکو با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، گفت: «از قبل واضح است - من به نخست‌وزیر در این مورد اطلاع دادم - که نگرانی‌های اساسی روسیه نادیده گرفته شد. توجه کافی به سه نیاز کلیدی مورد تأکید مسکو را [در پاسخ‌های غرب] ندیدم».

photo_2022-02-01_20-56-06

پوتین افزود که روسیه به سه خواسته کلیدی ما در خصوص گسترش ناتو، کنار گذاشتن استقرار سامانه‌های تسلیحاتی ضربتی در نزدیکی مرزهای روسیه و بازگشت زیرساخت‌های نظامی بلوک [ناتو] در اروپا به وضعیت سال 1997 [زمانی که قانون تاسیس روسیه و ناتو امضا شد] توجه کافی نکرده است. پوتین همچنین مستقیماً ایالات متحده را متهم کرد که با استفاده از اوکراین به عنوان ابزاری برای عملیات ناتو، تلاش می کند ما را به درگیری مسلحانه بکشاند. او مدعی شد که هدف اصلی واشنگتن این است که «متحدان در اروپا را مجبور به اعمال تحریم‌های بسیار سخت علیه ما» یا «کشیدن اوکراین به گستره ناتو» کند. ایالات متحده و ناتو گفته اند که خواسته های پوتین - که شامل وعده عدم گسترش به سمت شرق به کشورهایی از جمله اوکراین است - ناقض سیاست درهای باز ناتو است و آغازگر مذاکرات نیست. پوتین روز سه شنبه هیچ راه حلی ارائه نکرد، اما گفت که آماده گفتگوهای بیشتر است.

وی با بیان اینکه امیدوارم این گفت‌وگو ادامه پیدا کند، افزود: «امیدوارم در نهایت به این راه‌حل دست پیدا کنیم، هرچند این راه‌حل آسانی نیست و ما به این موضوع واقفیم». پوتین کنفرانس خبری را با سخنرانی کوتاهی در مورد آنچه که او به عنوان تاریخ فریبکاری ناتو توصیف کرد، به پایان رساند و مدعی شد که این ائتلاف وعده داده است که "حتی یک اینچ" به سمت شرق گسترش نیابد. پوتین گفت: «آنها یک چیز گفتند و چیز دیگری کردند. همانطور که مردم می گویند، آنها وضعیت ما را به هم ریختند، خوب آنها به سادگی ما را فریب دادند».

00putin-jumbo

در جستجوی راه کاهش تنش

در همین حال، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه در کنار ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کیف، روسیه را به «نشانه رفتن اسلحه به سوی اوکراین» متهم کرد و هشدار داد که حمله احتمالی روسیه به اوکراین یک «فاجعه سیاسی و انسانی» خواهد بود. بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، جانسون گفت: «تهاجم بالقوه کاملاً در مقابل ادعاهای رئیس جمهور پوتین مبنی بر اقدام در راستای منافع مردم اوکراین است.»زلنسکی با بیان اینکه اگر جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شود، جنگی بزرگ در اروپا خواهد بود، گفت: «هیچ سرزمین یا شهری در اوکراین اشغال نخواهد شد... اما در صورت تهاجم، تراژدی خونینی رخ خواهد داد که با کشور ما آغاز می شود.»

در تحولی دیگر یک روز پس از درگیری ایالات متحده و روسیه در یک جلسه علنی بسیار خصمانه شورای امنیت سازمان ملل، دیپلمات های ارشد دو قدرت روز سه شنبه با یکدیگر گفتگو کردند و مذاکرات دیپلماتیک خصوصی را با هدف کاهش تنش در اروپای شرقی از سر گرفتند، اما هیچ پیشرفتی گزارش نشده است.

به نوشته نیویورک‌تایمز ابتکارات دیپلماتیک دیگری نیز در راه است. به گفته دیمیتری اس. پسکوف، سخنگوی کرملین، ولادیمیر پوتین، ممکن است در روزهای آینده با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا صحبت کند و برنامه هایی برای دیدار آقای پوتین با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز در نظر گرفته شده است. همچنین دیپلمات های روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان هفته گذشته در پاریس با یکدیگر دیدار کردند و قصد دارند در ماه جاری مجددا در برلین دیدار کنند.

روز سه‌شنبه، آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، تلفنی با سرگئی وی. لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت‌وگو کرد، اما خلاصه‌ای از تماس منتشر شده توسط وزارت امور خارجه نشان‌دهنده هیچ پیشرفت دیپلماتیکی نیست.

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است

در مسکو، آقای لاوروف در پاسخ به سوالات پس از تماس تلفنی خود با آقای بلینکن، گفت که پیشنهادات امنیتی آمریکا نتوانست به عنصر کلیدی خواسته های امنیتی مطرح شده توسط روسیه در دسامبر - یعنی توقف گسترش ناتو به سمت شرق - پاسخ دهد. آقای لاوروف گفت که مسکو "بر یک گفتگوی صادقانه و توضیح صادقانه در مورد اینکه چرا غرب نمی‌خواهد به تعهدات خود عمل کند یا می‌خواهد آنها را به نحوی به نفع خود انجام دهد، پافشاری خواهد کرد."

به نوشته این روزنامه تبادلات تلخ بین دو قدرت در نشست روز دوشنبه در سازمان ملل، شکافی را نشان داد که باید پل شود. لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده، گفت: روسیه در تلاش است «اوکراین و کشورهای غربی را به عنوان متجاوز معرفی کند تا بهانه ای برای حمله بسازد». واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه نیز آمریکا را به ایجاد یک بحران ناموجود متهم کرد و دولت منتخب مردم در کیف را «ناسیونالیست، رادیکال، روس هراس و نازی خالص» خواند.

تجهیز دفاع سایبری

همچنین ایالات متحده یک مقام عالی رتبه امنیتی را برای کمک به ناتو جهت آماده‌سازی در برابر حملات سایبری روسیه، اعزام می‌کند. کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد یک مقام ارشد دفاع سایبری خود را به ناتو اعزام کرده است تا از آن به عنوان مأموریتی برای آماده‌سازی متحدان برای بازدارندگی و مختل کردن حملات سایبری احتمالی روسیه به اوکراین و اقدامات تلافی جویانه در قبال تحریم‌های اححتمالی اروپا و ایالات متحده استفاده شود.

بازدید آن نوبرگر، معاون مشاور امنیت ملی در زمینه فناوری‌های سایبری و نوظهور، بر ارزیابی‌های اطلاعاتی اخیر تأکید می‌کند مبنی بر اینکه حمله به اوکراین احتمالاً با حملات سایبری مجدد به شبکه برق، سیستم‌های ارتباطی و وزارتخانه‌های دولتی اوکراین پیش خواهد رفت. همه این سیستم ها در شش سال گذشته هدف حملات سایبری روسیه بوده اند، از جمله برخی حملات ابتکاری در هفته های اخیر. اوکراین اغلب محل آزمایش رئیس جمهور ولادیمیر وی. پوتین برای زرادخانه تسلیحات سایبری روسیه بوده است.

سفر خانم نوبرگر عمدتاً بر چگونگی هماهنگی واکنش ناتو در صورت حمله مجدد روسیه به بخش‌هایی از شبکه برق در اوکراین متمرکز است. این شبکه همچنان به شبکه تامین برق خود روسیه متصل است، آسیب‌پذیری بزرگی که مقامات اوکراینی قول دادند پس از حملاتی که در سال‌های 2015 و 2016 خاموش شدند، آن را برطرف کنند.

 

بحران اوکراین\