به گزارش اکوایران، لارا جیکس و مایکل کراولی روزنامه‌نگاران نیویورک‌تایمز در مطلبی به مناسبت یک‌سالگی ورود آنتونی بلینکن به وزارت خارجه آمریکا نوشته‌اند: سال اول آنتونی جی. بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه را می توان به دو دوره متمایز تقسیم کرد: قبل و بعد از افغانستان.

قبل از اینکه طالبان کنترل پایتخت افغانستان را در ماه اوت به دست بگیرند، و ایالات متحده مجبور به بستن سفارت و تخلیه آشفته بیش از ۱۲۴هزار نفر شود، به نظر می رسید که تلاش های آقای بلینکن برای بازگرداندن رهبری آمریکا در جهان نتیجه داده است.

merlin_200669559_ae150dd2-7ee2-4bb5-8f97-e86b7a2d5293-superJumbo

متفقین پس از احساس بدرفتاری در سال های ترامپ از توجه مجدد کاخ سفید استقبال کردند. دیپلماسی شاتل همه‌جانبه به سرکوب جنگ 11 روزه بین اسرائیل و حماس کمک کرد. حتی یک مناظره عمومی داغ با نمایندگان چین به لحظه‌ای تبدیل شد تا وزیر امور خارجه جدید اولویت اصلی سیاست خارجی دولت بایدن را برجسته کند.

اما در صبح روز 15 اوت، آقای بلینکن در برنامه های خبری یکشنبه در حالی که از تصمیم پرزیدنت بایدن برای خروج از افغانستان و چگونگی خروج از افغانستان دفاع می کرد، مبهوت به نظر می رسید.

مقامات فعلی و سابق وزارت امور خارجه و دیپلمات های خارجی می گویند که آقای بلینکن از آن زمان تاکنون چندین ماه را صرف تلاش برای بهبودی وضعیت کرده است.

این آسان نبوده است. باربارا کی بودین، سفیر سابق ایالات متحده در یمن و کهنه سرباز 30 ساله سرویس خارجی که اکنون مدیر موسسه مطالعات دیپلماسی در دانشگاه جورج تاون است، گفت: «خروج از افغانستان «شاید برای مردم یک نقطه محوری بود تا بفهمند که همه چیز چقدر خراب است، و بنابراین، برای بایدن تقریباً چقدر غیرممکن بود که بتواند واقعاً همه چیز را به دوران رمانتیک قبل از ترامپ تبدیل کند. این یک بررسی دقیق از واقعیت موجود بود».

اگر چه آقای بلینکن  عازم استرالیا و فیجی شد تا به متحدانش علیه چین بپیوند، اما اخیراً بر حل آخرین بحران جهانی - تهدید نظامی روسیه علیه اوکراین - متمرکز شده است. بلینکن سفرهای رسمی خود را در سال 2021 از آسیا آغاز کرد و در انتها در آسیا به پایان رساند تا اولویت اصلی ایالات متحده را به نمایش بگذارد.

آقای بلینکن موقر، مودب، متین، و سخنران بسیار دقیقی است که بی‌وقفه به نکته‌سنجی در صحبت کردن وفادار می‌ماند. اما او جنبه متفاوتی نیز دارد و گهگاه به شوخی‌ها و جناس‌های کورنبال می پردازد.

او کار برای آقای بایدن در سنا را در سال 2002 آغاز کرد و در میان مشاوران امنیتی رئیس جمهور اولین نفر در میان افراد دیگر است.

توماس ای. دونیلون که مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران اوباما بود، گفت: «اگر با تونی بلینکن صحبت می‌کنید، اساساً تا جایی که می‌توانید مستقیماً با رئیس‌جمهور بایدن صحبت می‌کنید، در حالی که خود او آنجا نیست».

گرگوری میکس، نماینده دموکرات نیویورک و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، گفت «اصول اصلی آقای بلینکن در تلاش‌های او برای حل بحران اوکراین مشهود است: دفاع از دموکراسی، ایجاد اتحادهای بین‌المللی، و اعمال تحریم‌ها و ابزارهای دیگر. به جای نیروی نظامی در برابر دشمنان. کاری که وزارتخانه اکنون انجام می‌دهد بیش از هر زمان دیگری توضیح می‌دهد که دیپلماسی چیست و چگونه دیپلماسی به اندازه گزینه‌های نظامی موثر است و می‌تواند هزینه کمتری داشته باشد - اینکه ما باید دیپلماسی را با همه چیزهایی که داریم به کار ببریم و به جای استفاده از آن». 

آقای بلینکن به اندازه‌ای ناشناس باقی می‌ماند که می‌تواند مانند بهار امسال به یک کافه در فضای باز پاریس برود، بدون ایجاد هیاهو. این تضاد شدیدی با حضور اکثر پیشینیان بلافصل او که به دیپلماسی آمریکایی درخشش می‌بخشیدند، دارد.

کاندولیزا رایس به عنوان اولین زن آفریقایی-آمریکایی که این شغل را بر عهده گرفت توجه ویژه ای را به خود جلب کرد. سفرهای خارجی هیلاری کلینتون، جمعیتی را به سوی وی کشاند که مشتاق نگاهی اجمالی یا عکسی با او بودند. جان اف. کری یک چهره مشهور سیاسی و یک نامزد سابق دموکرات برای ریاست جمهوری بود. و مایک پمپئو مانند یک فرمانده نظامی ژست می‌گرفت. آقای بلینکن در عوض سعی کرده خود را به عنوان یک صلح طلب آرام نشان دهد.

وی در جریان دیدار  خود از کیف، پایتخت اوکراین، به دولت و مردم اطمینان داد که «ایالات متحده قاطعانه در کنار شما برای تصمیم گیری برای آینده خود، برای شکل دادن به آینده اوکراین توسط اوکراینی‌ها می ایستد».

 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که سفر آقای بلینکن بر "حمایت قوی از استقلال و حاکمیت اوکراین از ایالات متحده" تاکید دارد. سناتور راب پورتمن، جمهوریخواه اوهایو، که اخیراً به عنوان بخشی از یک هیئت کنگره از کیف بازدید کرده بود، به فاکس نیوز گفت: «از دیدن آن سخنان قوی وزیر بلینکن بسیار خوشحال شدم».

ساعاتی بعد در واشنگتن، آقای بایدن پیشنهاد کرد که اگر روسیه دستور یک «تهاجم جزئی» به اوکراین را صادر کند، ممکن است ایالات متحده با متحدان اروپایی در مورد چگونگی واکنش به دعوای خود پایان دهد. این به نفع آقای زلنسکی نبود.

رئیس‌جمهور اوکراین در توییتر نوشت: «ما می‌خواهیم به قدرت‌های بزرگ یادآوری کنیم که هیچ تهاجم جزئی و ملت‌های کوچک وجود ندارد». همانطور که هیچ تلفات جزئی و اندوه کمی از دست دادن عزیزان وجود ندارد.

ند پرایس، سخنگوی وی، گفت که آقای بلینکن چند روز آینده را صرف گفتگو با متحدان - از جمله وزیر خارجه اوکراین - کرد تا "حمایت تزلزل ناپذیر از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین" را تایید کند.

بعد از کابل

در اکتبر، او مجبور شد به مقامات خشمگین فرانسوی درباره قرارداد زیردریایی با استرالیا و بریتانیا پاسخ دهد که پاریس - یکی از قدیمی‌ترین متحدان واشنگتن - را در سردی فرو برد.

بازنشانی با چین - تلاشی که به صورت یک رقابت، یک همکاری و یک تقابل تعریف می شود - موفقیت های متفاوتی را به همراه داشته است. مذاکرات آب و هوا در گلاسکو در ماه نوامبر با توافقی برای مهار انتشار گازهای گلخانه ای به پایان رسید. اما چین همچنان با سر زدن به تایوان با هواپیماهای جنگی، هک کردن نرم‌افزارهای مورد استفاده در سیستم‌های رایانه‌ای حساس در سرتاسر جهان، بیش از خرج کردن ایالات متحده در سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های خارجی و تعهد به ارسال واکسن‌های ویروس کرونا به خارج از کشور از هر کشور دیگری، به دولت بایدن سرزنش می‌کند.

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران، که دونالد جی. ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا آن را رها کرد، تا همین اواخر ظاهراً تمام شده بود.

به گفته ائتلاف رهبری جهانی ایالات متحده، در ابتدای ژانویه، در وزارت امور خارجه، بیش از 90 شغل ارشد خالی مانده است، زیرا کاخ سفید و سنا هر دو در پیشبرد نامزدها متوقف شده اند.

بیش از همه، ابری از روحیه ضعیف و ناخوشایند ناشی از ویروس کرونا در وزارتخانه ای قرار داشت که در دوران دولت ترامپ، تا زمانی که آقای بلینکن کمی بیش از یک سال پیش، قدرت را به دست گرفت، حافظه دیپلمات ها را ضعیف کرده بود.

تعهد حرفه ای آقای بلینکن به آقای بایدن هزینه دارد. برخی از دیپلمات‌های فعلی و سابق به طور خصوصی گفتند که می‌خواهند یک سیاست خارجی رویایی‌تر ببینند.

خانم بودین گفت: "چیزها با هم جمع نمی شوند." وقتی واقعاً یک چشم انداز قوی یا یک دیدگاه استراتژیک کلی نداشته باشید، در آن صورت بیشتر مستعد منحرف شدن هستید.»

مقامات ارشد وزارت امور خارجه با این نظر مخالف هستند و می گویند که آقای بلینکن به دنبال این بوده است که نشان دهد فوری ترین مسائل دیپلماسی مسائلی است که تأثیر مستقیم بر آمریکایی ها دارد. مرکز این استراتژی مدیریت روابط ایالات متحده با چین بود که او آن را "بزرگترین آزمون ژئوپلیتیک قرن بیست و یکم" خواند.

آقای بلینکن سفرهای رسمی خود را در سال 2021 در آسیا آغاز کرد و به پایان رساند تا کار با ایالات متحده را به نمایش بگذارد.

 

او در ماه دسامبر در جاکارتا، اندونزی، گفت: «همه ما در تضمین اینکه پویاترین منطقه جهان عاری از اجبار و در دسترس همه باشد، سهم داریم.

در آنجا، آقای بلینکن گفت که دولت بایدن بیش از 25 میلیون دوز واکسن کووید-19 را به اندونزی اهدا کرده است، در حالی که چین سه میلیون دوز واکسن را اهدا کرده است. اکثر واکسن هایی که چین برای اندونزی تعیین کرده است برای سود فروخته شده است - حدود 250 میلیون دوز تاکنون.

در مثالی دیگر، مقامات وزارتخانه خاطرنشان کردند که پس از آغاز جنگ تجاری چین علیه این کشور کوچک بالتیک، دولت بایدن از طریق بانک صادرات و واردات ایالات متحده به لیتوانی کمک کرد.

هم کشورهای کوچکتری که در دوران دولت ترامپ بین ایالات متحده و چین گیر افتاده بودند و هم متحدان نزدیکی که پیش از انتخاب آقای بایدن تنش با واشنگتن را توصیف کردند، از این کمک استقبال کردند.

آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد در ماه ژانویه در نشستی به میزبانی مرکز پیشرفت آمریکا گفت: «اکنون بسیار آسان‌تر است، زیرا ما در بسیاری از ارزش‌های خود و کارهایی که دوست داریم با هم انجام دهیم مشترک هستیم. "پس برای من، این یک نوع آرامش است."

با این حال، بسیاری از متحدان نگرانند که اگر رای دهندگان آمریکایی دولت جدیدی را در سال 2024 انتخاب کنند که ایده های دولت ترامپ "اول آمریکا" را منعکس کند، همه چیز لغو خواهد شد. این یکی از دلایلی است که مذاکرات هسته ای ایران با توجه به نگرانی تهران از احیای توافقی که ممکن است دولت دیگری دوباره آن را فسخ کند، با مشکل مواجه شده است.

و خروج پر هرج و مرج از افغانستان باعث کاهش نگرانی در مورد قابلیت اطمینان آمریکا نشد.

باربارا جی. استفنسون، یکی دیگر از سفیران سابق آمریکا که اکنون معاون امور جهانی در دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل است، تخلیه نابسامان را "یک مختل کننده بزرگ" برای وزارت امور خارجه خواند. او گفت که این امر به دشمنانی مانند رئیس جمهور روسیه ولادیمیر وی. پوتین و رئیس جمهور شی جین پینگ چین "ارزش حواس پرتی ما را نشان می دهد."

این حتی باعث خشم آمریکایی‌هایی شد که از تصمیم آقای بایدن برای پایان دادن به جنگ حمایت کردند.

دن کالدول، معاون رئیس جمهور در امور سیاست خارجی برای گروه حمایتی Stand Together که توسط میلیاردر محافظه کار چارلز کخ تامین می شود، گفت: ما از او دفاع کردیم. اما این همیشه با این باور انجام می‌شد که بعداً نیاز به پاسخگویی وجود داشت. و اکنون بعد از گذشت پنج ماه، شما همچنان مشکلاتی را در زمینه تخلیه مشاهده می کنید.

او گفت: «این فقط غیرقابل قبول است».

آقای بلینکن گفته است که نه تنها از عقب نشینی رئیس جمهور اشرف غنی و نیروهای امنیتی افغانستان در حالی که طالبان در ماه اوت گذشته پیشروی کردند، شگفت زده شد، بلکه زمانی که او این وزارتخانه را به دست گرفت، "ما یک ضرب الاجل را به ارث بردیم - ما برنامه ای را به ارث نبردیم". .

او یک دیپلمات حرفه ای به نام دن اسمیت را برای هدایت یک ماموریت حقیقت یاب در تخلیه آشفته، از جمله اینکه چرا وزارت امور خارجه پیش از این در دولت بایدن صدور ویزا برای ده ها هزار افغانی را که برای ایالات متحده کار کرده بودند آغاز نکرد، منصوب کرد. در طول جنگ.

کنگره همچنین خواستار توضیح در مورد اینکه چگونه مقامات ارشد تهدید سفارت ایالات متحده در کابل را که در نهایت به بسته شدن آن انجامید، دست کم گرفتند. مقامات گفتند که وزارت امور خارجه با جدیت بیشتری ارزیابی کرده است که آیا سفارتخانه ها در آدیس آبابا، اتیوپی و کیف را در مواجهه با نزدیک شدن به درگیری بسته است یا خیر.

آقای بلینکن در ماه دسامبر در مورد خروج از افغانستان گفت: "ما می دانستیم که این امر چالش برانگیز خواهد بود." "و بود."