به گزارش اکوایران، نخست وزیر بریتانیا در حال تغییر رویکرد به سمت استراتژی زندگی با کووید-19 است. منتقدان استدلال می کنند حتی با وجود کاهش تعداد مبتلایان،  این حرکت خیلی زود است.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، پس از تقریبا دو سال محدودیت، نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون، روز دوشنبه گفت که زمان زندگی با ویروس کرونا فرا رسیده است و اعلام کرد که به محدودیت های قانونی باقی مانده در انگلیس و آزمایش‌های رایگان پایان داده می‌شود. وی با این اقدام کشورش را در برخورد با این بیماری همه‌گیر به یک کشور مجزا تبدیل می‌کند.

استفن کسل، خبرنگار نیویورک‌تایمز در لندن گزارش داد: اگرچه آقای جانسون مراقب بود که بحران بهداشتی کشور رسماً پایان یابد، اما وی بیشتر به دنبال این بود که کشور را قویاً در مسیر عادی قرار دهد، البته فقط یک روز پس از اعلام مثبت بودن آزمایش ویروس کرونای ملکه الیزابت دوم.

merlin_201795594_440735b8-d709-4ddc-accc-cbccedeca338-superJumbo

 

پایان محدودیت‌ها و حمایت‌های بهداشتی

برخی از منتقدان بر خطرات حرکت خیلی سریع برای لغو محدودیت ها تاکید می کنند، در حالی که مخالفان سیاسی می گویند که تصمیماتی در کاخ نخست‌وزیری گرفته می شود تا توجهات را از رسوایی «پارتی‌گیت» و تحقیقات پلیس در مورد اینکه آیا آقای جانسون قوانین ویروس کرونا را که خودش تعیین کرد، در مهمانی‌های آخر هفته در داونینگ استریت نقض می‌کرده است، منحرف کند.

با این حال، این بیانیه نقطه عطف سیاسی دیگری برای آقای جانسون است، و دولت او را از نظر سرعتی که امیدوار است انگلیس به زندگی عادی بازگردد، از بسیاری دیگر در اروپا جلوتر است. آقای جانسون که در ابتدا ادعا کرد ویروس ظرف 12 هفته جمع می شود - که خود پس از آلوده شدن در سال 2020 در بیمارستان بستری شد- سال گذشته بسیاری از محدودیت ها را برداشت اما بعدا مجبور شد برخی از آنها را مجدداً برای مقابله با ورود نوع Omicron اعمال کند.

طرح جدید به این معنی است که از روز پنجشنبه، ردیابی معمول تماس‌ها پایان می‌یابد و افرادی که آزمایش آنها مثبت است، دیگر از نظر قانونی موظف به ایزوله کردن خود نخواهند بود، اگرچه از آنها خواسته می‌شود این کار را انجام دهند.

عرضه آزمایش‌های رایگان، که در حال حاضر به طور گسترده در دسترس است، از اول آوریل برای همه به جز آسیب‌پذیرترین افراد به پایان می‌رسد و عملاً افراد را مجبور به پرداخت هزینه برای اطلاع از ابتلا یا عدم ابتلا می‌کند. افزایش دستمزد بیماران برای حمایت از مبتلایان به ویروس کرونا در اواخر ماه مارس پایان می یابد.

21uk-covid-videoSixteenByNine3000

آقای جانسون در سخنرانی خود در پارلمان گفت که به جای اعلام پایان دادن به بیماری همه گیر، یک استراتژی برای زندگی با ویروس کرونا تعیین می کند.

آقای جانسون گفت: «زمان آن رسیده است که اعتماد به نفس خود را به دست آوریم، ما نیازی به قوانینی نداریم که مردم را وادار به توجه به رفتار و روابط دیگران کند، می‌توانیم بر این احساس مسئولیت نسبت به یکدیگر تکیه کنیم.» وی افزود: بیایید یاد بگیریم با این ویروس زندگی کنیم.

آقای جانسون با آرزوی بهبودی سریع برای ملکه الیزابت، گفت که بیماری او یادآور این است که "ویروس از بین نرفته است." اما او گفت: «در حالی که همه‌گیری تمام نشده است، اکنون اوج موج Omicron را پشت سر گذاشته‌ایم.»

اقدام جنجالی جانسون علیه محدودیت‌های کرونا

این قوانین، که هنوز نیاز به تصویب در پارلمان دارند، فقط برای انگلیس اعمال می شود. اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی قدرت خود را در مورد مسائل بهداشتی دارند و قوانین خود را وضع می کنند و معمولاً محتاط تر بوده اند.

حتی برخی از قانونگذاران هم‌حزبی جانسون نسبت به استراتژی جدید ابراز نگرانی کرده اند، به ویژه به دلیل محدودیت در دسترس بودن تست های رایگان.

متخصصان پزشکی از دولت خواسته‌اند که رویکرد محتاطانه‌ای اتخاذ کند، و همچنین هشداری از سوی مشاور علمی ارشد دولت، پاتریک والانس، وجود داشت که گفت او انتظار حفظ انواع بیشتری از اقدامات را دارد.

merlin_186496410_58db73cb-0cf7-453f-bec2-57105c67d153-superJumbo

برخی از جناح لیبرتارین آقای جانسون مایلند دولت دستورالعمل فعلی خود را برای پوشاندن صورت در فضاهای شلوغ و محدود، با توجه به کاهش تعداد موارد، پس بگیرد، اگرچه دولت این اقدام را روز دوشنبه اعلام نکرد.

 

 

 

اما حزب اصلی اپوزیسیون کارگر از دولت خواست تا شواهد علمی پشت تصمیم گیری خود را منتشر کند.

کر استارمر، رهبر حزب کارگر، که از تصمیم برای پایان دادن به آزمایش رایگان برای اکثر مردم انتقاد کرد، گفت: "این یک اعلامیه نیمه کاره از سوی دولتی است که به دلیل هرج و مرج و بی کفایتی فلج شده است."

آقای استارمر گفت که دولت در حال پیشبرد «رویکردی است که به نظر می‌رسد زندگی با کووید به معنای نادیده گرفتن آن است».

اقدام جنجالی جانسون علیه محدودیت‌های کرونا