به گزارش اکوایران، در پی به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خود خوانده شرق اوکراین و ارسال نیروهای نظامی به آن مناطق از سوی کرملین، غرب ضمن برقراری تحریم‌هایی علیه دولت روسیه تهدید کرد در صورت حمله  تمام عیار به خاک اوکراین، غرب آماده رونمایی از تحریم‌های شدیدتری است.

آماده برای تحریم های بیش‌تر

 به گزارش خبرگزاری رویترز، کشورهای غربی و ژاپن روز سه‌شنبه روسیه را به دلیل اعزام نیروهای نظامی به مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین با تحریم‌های جدید مجازات و تهدید کردند در صورت تهاجم همه‌جانبه مسکو به همسایه‌اش، از این هم پیش‌تر خواهند رفت.

5

ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، استرالیا، کانادا و ژاپن برنامه‌هایی را برای هدف قرار دادن بانک‌ها و مقامات روسی اعلام کردند و آلمان پروژه خط لوله انتقال گاز از روسیه را در یکی از بدترین بحران‌های امنیتی اروپا در دهه‌های اخیر متوقف کرد.

آغاز عملیات تهاجمی

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه گفت: «به بیان ساده، روسیه اعلام کرد که بخش بزرگی از اوکراین را جدا می‌کند... این آغاز عملیات تهاجم روسیه است». به گفته شرکت مکسر تکنالوجیز، تصاویر ماهواره‌ای در 24 ساعت گذشته حضور چند گردان و تجهیزات جدید در غرب روسیه و بیش از 100 وسیله نقلیه نظامی در یک فرودگاه کوچک در جنوب بلاروس، که هم‌مرز با اوکراین است، نشان می‌دهد.

1

ارتش اوکراین هم بامداد روز چهارشنبه اعلام کرد در 96 مورد گلوله باران جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق کشور طی 24 ساعت گذشته، یک سرباز کشته و 6 سرباز زخمی شدند. برا اساس این گزارش، نیروهای جدایی‌طلب از توپخانه سنگین، خمپاره و سامانه های راکتی گراد استفاده کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، دیدارهای برنامه‌ریزی شده جداگانه‌شان با سرگئی لاوروف، همتای روس خود را در روز سه شنبه لغو کردند، چرا که به اعتقاد آن هفته‌ها دیپلماسی نتوانست به بحران پایان دهد و از اعزام نیروهای روسی به خاک اوکراین جلوگیری کند. یک مقام آمریکایی به رویترز گفته برنامه‌های اعلام شده توسط بایدن برای تقویت استونی، لتونی و لیتوانی شامل اعزام 800 سرباز پیاده و حداکثر هشت جت جنگنده F-35 به مکان‌هایی در امتداد جناح شرقی ناتو است.

به دنیای جدید خوش آمدید!

شاید مهم‌ترین اقدامی که روز سه‌شنبه اعلام شد، این بود که آلمان خط لوله انتقال گاز ۱۱ میلیارد دلاری نورد استریم۲ متعلق به غول گاز دولتی روسی گازپروم را متوقف کرد -اقدامی که احتمالاً قیمت گاز در اروپا را افزایش می‌دهد. این خط لوله که تکمیل شده و در انتظار تایید آلمان است، برای کاهش فشار بر مصرف‌کنندگان اروپایی که با قیمت‌های بی سابقه انرژی مواجه هستند، تنظیم شده بود، اما منتقدان از جمله ایالات متحده از مدت‌ها پیش استدلال می‌کردند که این خط لوله وابستگی انرژی اروپا به روسیه را افزایش می‌دهد.

2

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان هشدار داد که قیمت گاز در اروپا احتمالا در کوتاه مدت افزایش خواهد یافت. دمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه و اکنون معاون رئیس شورای امنیت روسیه، پیش‌بینی کرده که قیمت ها ممکن است دو برابر شود. او در توئیتر خود نوشته: «به دنیای جدید خوش آمدید! دنیایی که در آن اروپایی‌ها به زودی باید 2000 یورو به ازای هر هزار متر مکعب بپردازند!» با این حال کرملین ابراز امیدواری کرد که تأخیر در جریان نورد استریم2 موقتی باشد و پوتین گفت روسیه قصد دارد به عرضه بی وقفه انرژی به جهان ادامه دهد.

شراکت نخبگان فاسد در تحمل درد تحریم‌ها

از سوی دیگر، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته که ایالات متحده در حال اعمال اولین مرحله از تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل آغاز حمله به اوکراین است و وعده داد که در صورت تهاجم بیشتر، تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال خواهد شد. بنا بر گزارش رویترز، بایدن اعلام کرد که در واکنش به اقدامات روسیه، ایالات متحده و شرکایش تحریم‌هایی بسیار فراتر از تحریم‌های سال ۲۰۱۴ بر روسیه اعمال و دست این کشور را از سیستم مالی غرب قطع می‌کنند و در این راستا چهار تحریم بر دو نهاد مالی روسیه به نام‌های «وی‌ای‌بی» و «بانک نظامی» روسیه و نیز الیگارش‌های آن کشور اعمال می‌شوند.

4

بایدن گفت که ایالات متحده به ارائه «کمک‌های دفاعی» به اوکراین ادامه خواهد داد، اما هیچ قصدی برای جنگ با روسیه ندارد. او گفت که به نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا برای تقویت متحدان بالتیک، استونی، لتونی و لیتوانی مجوز داده است. بایدن که در داخل با نگرانی هایی در مورد تورم و قیمت های بالای انرژی مواجه است، گفت که دولت او از نزدیک بر عرضه انرژی برای اختلالات نظارت می کند و روی یک «سرمایه‌گذاری جمعی برای تضمین ثبات و تامین انرژی جهانی» با تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عمده نفت کار می‌کند. او گفت: «این باعث کاهش قیمت بنزین می شود. من می خواهم دردی که مردم آمریکا در پمپ بنزین احساس می کنند را محدود کنم. این برای من بسیار مهم است».

واشنگتن علاوه بر این دو نهاد مالی، 42 شرکت تابعه آن‌ها را نیز مشمول تحریم قرار داد و این دو بانک را متهم کرد که «موسسات دولتی هستند که نقش خاصی برای حمایت از توان دفاعی روسیه و اقتصاد آن ایفا می کنند«.

تحریم‌ها شامل افرادی چون مدیر سرویس امنیت فدرال (FSB) و پتر فرادکوف، رئیس و مدیر اجرایی بانک نظامی و سرگئی کرینکو، نخست وزیر سابق روسیه نیز می‌شود0 بایدن درباره نخبگان روسیه گفت: «آنها در دستاوردهای فاسد سیاست های کرملین سهیم هستند و باید در درد نیز سهیم باشند».

برایان اوتول، یکی از مقامات سابق وزارت‌خزانه داری که اکنون عضو شورای آتلانتیک است، به رویترز گفته که تحریم‌های روز سه‌شنبه تاثیرگذار خواهد بود، اما این سوال را مطرح کرد که آیا به اندازه کافی فوری خواهد بود یا خیر. به گفته او: «من فکر می‌کنم آن‌ها با تحریم نکردن بانک‌های تجاری دولتی بزرگ‌تر با این خطر مواجهند که پوتین فکر می‌کند غرب مایل به تحمل درد تحریم‌های بزرگ اقتصادی نیست و بنابراین می‌تواند با خیال راحت جاه‌طلبی‌های خود را گسترش دهد».

یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت، اگر مسکو به حمله خود به اوکراین ادامه دهد، بانک‌های Sberbank (SBER.MM) و VTB (VTBR.MM) با تحریم های آمریکا مواجه خواهند شد. این مقام همچنین گفت که نخبگان روسی که روز سه‌شنبه تحریم نشده‌اند باید در آماده باشند و خاطرنشان کرد که دولت بایدن کاملاً آماده است تا در صورت حمله بیشتر روسیه اقدامات کنترل صادرات را با تعداد زیادی از کشورها اجرا کند.

تحریم‌های اروپایی

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم گفته اتحادیه اروپا به اتفاق آرا با تحریم روسیه موافقت کرده است. به گفته او این تحریم‌ها توانایی روسیه برای رسیدن به بازارهای مالی را هدف قرار داده و  ۲۷ فرد و نهاد را که در نقض حق حاکمیت اوکراین نقش داشتند، هدف قرار می‌دهد. این تصمیم در نشست دیروز وزیران خارجه اتحادیه اروپا در پاریس اتخاذ شد. هم چنین براساس اعلام بورل، 351 نفر از اعضای مجلس دوما روسیه  که به استقلال مناطق جدایی طلب رای داده اند مشمول تحریم می‌شوند.

6

بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا همچنین دسترسی دولت روسیه به خدمات مالی و سرمایه‌ای اتحادیه اروپا را قطع کرده و تمدید بدهی‌های دولتی روسیه را ممنوع خواهد کرد. همچنین بانک‌هایی که برای نهادهای نظامی روسیه تامین مالی کنند، تنبیه خواهند شد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، هم  روز سه‌شنبه اعلام کرد روسیه‌یاز بانک، «آی‌اس‌ بانک»، جنرال بانک، پرومسویاز بانک را به همراه بانک دریای سیاه به لیست تحریم‌های خود اضافه می‌کند. بریتانیا همچنین با تحریم گنادی تیمچنکو، ایگور روتنبرگ و بوریس روتنبرگ، دارایی‌های این سرمایه‌داران نزدیک به کاخ کرملین را در بریتانیا مسدود کرد.