به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت که مذاکره کنندگان در هفته گذشته و پس از آن پیشرفت قابل توجهی در مسیر احیای توافق داشته اند، اما مسائل بسیار دشوار باقی مانده است.

دشوارترین مسائل باقی‌مانده است

بر اساس گزارش رویترز، این مقام آمریکایی گفت که امیدوار است مذاکره‌کننده اصلی ایران در روزهای آینده به وین، جایی که مذاکرات در حال انجام است، "با دید مثبت" بازگردد، اما حتی اگر این کار را انجام دهد، باز هم موضوعات دشواری روی میز وجود دارد.

این مقام آمریکایی به شرط اینکه نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت: «در یکی دو هفته گذشته پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته است. اما در عین حال مهم است که توجه داشته باشیم که مسائل بسیار جدی باقی مانده است».

وی افزود: «متن و ضمایمی وجود دارد که به اشتراک گذاشته شده است. فکر می‌کنم این متن به اندازه کافی هست که ایران درک بسیار واضحی از آنچه می‌خواهد به دست آورد و آنچه باید انجام دهد، داشته باشد».

وی همچنین متذکر شد که «مسائلی که برای آخر باقی مانده‌اند، به دلیل دشواری برای آخر کار رها می‌شوند [و] این اشتباه است که فعلاً بگوییم حل خواهند شد».

به نوشته رویترز، هدف کلی این مذاکرات بازگشت به توافق اولیه سال 2015 برای لغو تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌هایی است که فروش نفت این کشور را کاهش داده‌اند، در ازای محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور.

نیویورک‌تایمز: برجام در آستانه احیاست/ مذاکرات وین

ادعای واشنگتن‌پست: مذاکرات هسته ای ایران در انتظار تصمیم تهران است

در همین حال کارن دی‌یانگ، خبرنگار واشنگتن پست گزارش داد: به گفته مقامات آمریکایی و خارجی مطلع از مذاکرات، متن پیشنهادی توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی که توسط اتحادیه اروپا بین مذاکره‌کنندگان توزیع شده است، در حالی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که رئیس هیئت ایران درباره مفاد آن با دولت تهران در حال مشورت است.

یک مقام آمریکایی گفت، اگر بتوان به توافقی دست یافت، از بسیاری جهات شرایط توافق اولیه در مورد سطوح غنی سازی اورانیوم ، ذخایر اورانیوم غنی شده ای که ممکن است در اختیار داشته باشد و تعداد سانتریفیوژهایی که ممکن است کار کنند، را احیا خواهد کرد.

با این حال، او امکان برخی اصلاحات را برای در نظر گرفتن تحریم‌های اضافی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا پس از خروج ایالات متحده از توافق در سال ۲۰۱۸ علیه ایران اعمال کرد و پیشرفت‌های هسته‌ای که ایران از آن زمان انجام داده است، باز گذاشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه هنوز «راه حلی روی میز برای اختلافات موجود، وجود ندارد»، مدعی شد: «امیدواریم که وقتی ایران بازمی‌گردد، با آمادگی برای حل سریع این مشکلات وارد شود».

او از نام بردن نقاط اختلاف خودداری کرد و نگفت که آیا واشنگتن تهران را برای ادامه مذاکرات پس از احیای برجام، درباره برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالستیک یا سیاست منطقه‌ای خود، متقاعد کرده است یا خیر.

وی همچنین گفت که هیچ توافقی در مذاکرات جداگانه در مورد آزادی چهار شهروند آمریکایی در ایران تحت بازداشت هستند، حاصل نشده است.

نیویورک‌تایمز: برجام در آستانه احیاست/ مذاکرات وین

مأموریت باقری؛ حل سریع مسائل باقی‌مانده

از سوی دیگر نورنیوز، وبسایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران که مسئولیت پرونده مذاکرات جاری را بر عهده دارد با اعلام بازگشت علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران به  محل مذاکرات احیای برجام، گزارش داد که وی «با دستور کار مشخص برای پیگیری مذاکرات، با هدف حل مشکلات باقی مانده که حصول توافق را با چالش‌های مهمی مواجه نموده» شب یکشنبه عازم وین می‌شود.

 این گزارش می‌افزاید: «شورای عالی امنیت ملی در آخرین جلسه خود با بررسی روند و نتایجی که تاکنون از مذاکرات وین حاصل شده بر ضرورت تحقق مطالبات قانونی و منطقی ایران که در محدوده خطوط قرمز کشورمان قرار دارد تاکید کرده است. تداوم رویکرد غیر قابل قبول طرفهای غربی برای حل مسائل باقی مانده، موجب طولانی شدن بی دلیل مذاکرات و ایجاد شرایط غیر قابل پیش بینی شده است. در جلسه شورای عالی امنیت ملی بر ضرورت حل سریع مسائل باقی مانده که مذاکرات را در "مرز توافق یا بن بست" قرار داده،تاکید و پذیرش هرگونه توافق منوط به تعیین تکلیف این موضوعات شده است. از نظر ایران هیچگونه قید زمانی نمی تواند مانع ادامه مذاکرات تا حصول نتیجه و دستیابی به توافق خوب شود و فضا سازی های رسانه ای در مورد به پایان رسیدن زمان مذاکرات و... نباید مورد اعتنا قرار بگیرد».

نیویورک‌تایمز: برجام در آستانه احیاست/ مذاکرات وین