به گزارش اکوایران، در شرایطی که جنگ در اوکراین به فرمان ولادیمیر پوتین، فرمانروای کرملین، در جبهه‌های مختلف آغاز شده، پیش بینی روند و نتیجه جنگ امری دشوار به نظر می‌رسد. فرانسیس فوکویاما، نظریه‌پرداز به‌نامِ آمریکایی با انتشار یادداشتی در پایگاه تحلیلی امریکن پرپس با عنوان «حرکت بعدی در اوکراین چیست؟» تلاش داشته تا از نیات پوتین در جنگ اوکراین رمزگشایی کند.

جنگ چگونه پیش خواهد رفت؟

سرانجام بالون به هوا خواست و ولادیمیر پوتین حمله گسترده ای را به اوکراین ترتیب داد. پیش‌رفت تقریبا کُند تحولات مربوط به این تهاجم فرصت زیادی را در اختیار ایالات متحده و ناتو قرار داده تا لیست بلندبالای تحریم‌ها علیه مسکو را تهیه کنند که احتمالا شدیدترین گزینه‌ها، از جمله محرومیت روسیه از دسترسی به سیستم سوئیفت را شامل شود.

_123430765_hi074131483

در مرحله کنونی، احمقانه است که سعی داشته باشید پیش‌بینی کنید این جنگ چگونه پیش خواهد رفت. جنگ‌ها هرگز آن‌طور که طراحان‌شان پیش‌بینی می‌کنند، پیش نمی‌روند و جنگ فعلی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. با این حال، باید روی اهداف استراتژیک پوتین متمرکز شد تا برای مقابله با آن‌ها آمادگی داشت.

درک اهداف استراتژیک پوتین

به نظر می‌رسد هدف پوتین فروپاشی رژیم دموکراتیک فعلی در کی‌یف و ایجاد یک دولت دست نشانده در آن‌جاست. قبل از آغاز عملیات تهاجم، بحث پرشوری بر سر این وجود داشت که آیا قصد حمله به کی‌یف و تصرف کل کشور را دارد و یا تنها بخش بیش‌تری از دونباس و سواحل دریای سیاه را هدف قرار داده است. در این میان بسیاری از اوکراینی‌ها تصور می‌کردند که هدف واقعی او مرگ تدریجی اقتصاد اوکراین است.

0000

مقیاس حمله اولیه نشان می دهد که او قصد اشغال کل کشور را دارد، زیرا او از جبهه‌های شمال، جنوب و شرق به اوکراین حمله کرده است. با این حال، به نظر من بسیار بعید به نظر می‌رسد که این برنامه غایی او باشد. همان‌طور که بسیاری از متخصصان باتجربه نظامی تصدیق کرده‌اند، حتی 190 هزار سربازی که او جمع‌آوری کرده، برای اشغال یک کشور تقریبا 40 میلیون نفری یا شهری مانند کیف با 2.8 میلیون نفر کافی نیست. چنین هدفی، به لحاظ تلفات و مدت زمان مورد نیاز، به شکل سرسام‌آوری پرهزینه خواهد بود.

ساقط کردن اقتصاد اوکراین

با این حال، هدف ساقط کردن اقتصاد اوکراین، محتمل‌تر به نظر می‌رسد. این امکان وجود دارد که حملات اولیه در راستای از بین بردن هرچه بیشتر زیرساخت های نظامی اوکراین، تحقیر دولت و سقوط آن باشد. انزوای کشوری که به یک منطقه جنگی فعال تبدیل شده، خسارات اقتصادی طولانی مدتی را به دنبال خواهد داشت.

file-20220225-32083-5ckvrf

به نظر من، باید توجه بیش‌تری به سواحل دریای سیاه به عنوان یک هدف روسیه داشته باشیم. به نظر قابل اهمیت می‌آید که نیروهای روسی در اودسا فرود آمده‌اند. اوکراین صادرکننده عمده کالاهای کشاورزی است و به بنادری مانند ماریوپول، خرسون و اودسا متکی است. آن‌ها قبلاً توانسته‌اند ماریوپول را تحت فشار قرار دهند که مشرف به دریای آزوف است  که روسیه عملاً آن را کنترل می‌کند (کشتی‌هایی که از آزوف خارج می‌شوند باید از تنگه کرچ بین کریمه و روسیه عبور کنند). این امر اودسا را ​​به عنوان هدف بزرگ جلوه می‌دهد. اگر روسیه بخش اعظم ارتش اوکراین را نابود کند، استان‌های لوهانسک و دونتسک را اشغال کند و سپس سواحل دریای سیاه اوکراین را ببندد، کیف را در موقعیتی کاملاً ناپایدار قرار خواهد داد.

نقش حیاتی ترکیه

بنابراین اکنون باید دریافت که چگونه می‌توان از طریق دریای سیاه خط حیاتی را برای اوکراین باز نگه داشت. روس‌ها عملاً محاصره‌ای را اعمال کرده‌اند که شکستن آن نیازی مبرم است. در این زمینه باید به ترکیه توجه زیادی داشت. ترکیه اخیراً یک قرارداد تجاری دوجانبه با اوکراین امضا کرده و در مواردی مانند تولید هواپیماهای بدون سرنشین با کیف همکاری می‌کند.

Black-Sea-Map_AdobeStock_162260379_E

کنترل ترکیه بر تنگه بسفر به آن‌ها اهرم قابل توجهی در برابر مسکو می‌دهد. به موازات آن‌که اردوغان خود بخشی از حرکت جهانی به سمت اقتدارگرایی بوده، به وضوح روسیه را هم به عنوان یک تهدید می‌بیند و در تلاش برای تقویت اوکراین به عنوان یک وزنه تعادل است. واقع‌گرایی سیاسی مستلزم آن است که دشمن دشمن، حداقل به طور موقت، دوست به حساب می‌آید. فرصت‌های سیاسی دیگری نیز وجود دارد –از جمله این‌که چین مقدار زیادی غلات از اوکراین خریداری می‌کند و از این‌که روس‌ها این عرضه را قطع کنند خوشحال نخواهد شد.

در آمریکا هر آن کس که طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته نسبت به روسیه ابراز هم‌دردی یا بهانه‌تراشی کرده -از جمله آن‌هایی که پوتین را «نابغه» خطاب کرده‌اند، یا آن‌هایی که به تبرئه رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ در اولین استیضاح او رأی داده‌اند- باید بیش از این پاسخ‌گوی رفتار و گفتار خود باشند. این موضوعی است که در آینده بدان خواهمی پرداخت.