به گزارش اکوایران، مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح چهارشنبه در مورد قطعنامه‌ای رای‌گیری کرد که روسیه را به دلیل حمله به اوکراین و قرار دادن دفاع هسته‌ای خود در حالت آماده‌باش بالا محکوم می‌کند.

193 کشور عضو در این رای گیری شرکت کردند که به عنوان معیاری برای انزوای روسیه می تواند بسیار نمادین باشد. قطعنامه از نظر قانونی الزام‌آور نیست.

این قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با ۱۴۱ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۳۵ رای ممتنع تصویب شد. ایران از جمله ۳۵ کشوری بود که رأی ممتنع دادند و ۵ کشور مخالف قطعنامه عبارتند از: روسیه، کره شمالی، اریتره، بلاروس و سوریه.

BeFunky-collage-ink

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، از روسیه خواست فورا به جنگ خود با اوکراین پایان دهد و بلاروس از تسهیل تجاوزات خود دست بردارد. او از 193 عضو مجمع عمومی خواست تا به قطعنامه محکومیت روسیه و بلاروس رای مثبت دهند.

وی گفت: «سازمان ملل در حال به چالش کشیده شدن است. اگر هدفی داشته باشد، جلوگیری از جنگ و محکومیت جنگ و توقف جنگ است. این کار امروز ما در اینجاست. این همان کاری است که شما برای انجام آن به اینجا فرستاده شده‌اید.»

والنتین ریباکوف، سفیر بلاروس در سازمان ملل متحد، در مجمع عمومی گفت که تحریم های اعمال شده علیه روسیه نمونه ای از "تروریسم اقتصادی و مالی" است و تمرکز آنها بر خفه کردن اقتصاد و کاهش سطح زندگی مردم است.

وی گفت که دخالت بلاروس در درگیری به عنوان میانجی برای مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین است.