به گزارش اکوایران، در شرایطی جنگ در اوکراین هشتمین روز خود را سپری می کند که به نظر می رسد روس ها بالاخره موفق به تصرف اولین شهر مهم اوکراین شدند. آمریکا نیز از اعلام منطقه پرواز ممنوع در اوکراین امتناع کرد.

سقوط اولین شهر مهم اوکراین

بنا بر گزارش رویترز، پس از یک روز ادعاهای متناقض در مورد اینکه آیا با گذشت هشت روز از آغاز عملیات تهاجم نظامی مسکو یک مرکز شهری بزرگ را برای اولین بار تصرف کرده یا خیر، روسیه روز پنجشنبه نیروهای خود را در مرکز بندر خرسون اوکراین مستقر کردند.

T6PRUBNBIVJO7HNELB6Q4JIX7Y

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که خرسون را روز چهارشنبه تصرف کرده، اما یکی از مشاوران رئیس جمهور اوکراین پاسخ داد که نیروهای اوکراینی به دفاع از بندر دریای سیاه با حدود 250 هزار نفر جمعیت ادامه می دهند.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «ما مردمی هستیم که نقشه های دشمن را برای یک هفته نقش بر آب کردیم. طراحی این نقشه ها سال‌ها طول کشیده بود - آنها از کشور و مردم ما متنفرند.

تصرف مرکز استراتژیک استان جنوبی، جایی که رودخانه دنیپرو به دریای سیاه می ریزد، اولین مرکز شهری مهمی است که از زمان آغاز تهاجم مسکو در 24 فوریه سقوط می کند.

گریز بیش از یک میلیون نفر از اوکراین

نیروهای روسیه هنوز دولت کیف را سرنگون نکرده اند، اما گزارش شده است که هزاران نفر کشته یا مجروح شده و بیش از یک میلیون نفر در بحبوحه بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از سال 1945 از اوکراین گریخته اند.

BWKFHW42IVL5PIKPJC2U32WPU4

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در توییتی گفت: «زمان آن رسیده که برای میلیون‌ها نفر دیگر در داخل اوکراین، اسلحه‌ها آرام گیرند تا بتوان کمک‌های بشردوستانه نجات بخش ارائه کرد.»

حمله روسیه به سیل تحریم‌های بین‌المللی منجر شده که بهبود اقتصاد جهانی پس از همه‌گیری کووید را تهدید می‌کند و ارسال اسلحه از سوی کشورهای غربی برای کمک به ارتش اوکراین، ترس از درگیری گسترده‌تر را برانگیخته است.

جنگی علیه آزادی رسانه‌ها و حقیقت

ایگور کولیخایف، شهردار خرسون، اواخر روز چهارشنبه گفت که نیروهای روسی در خیابان‌ها هستند و وارد ساختمان شورای شهر شده‌اند. او از غیرنظامیان خواست که فقط در روز و به شکل زیکزاک در خیابان ها راه بروند. او در بیانیه خود گفت: «امروز در شورای شهر نیروهای مسلح حضور داشتند. من هیچ قولی به آنها ندادم... فقط از آنها خواستم به مردم شلیک نکنند».

61f8ea9e02e8bd55a37b3e8f

وزارت امور خارجه ایالات متحده از پوتین و دولت روسیه خواست تا «فورا دست از خونریزی بردارد» و نیروهای خود را از اوکراین خارج کنند و مسکو را متهم کرد که با مسدود کردن خبرگزاری‌های مستقل و رسانه‌های اجتماعی برای جلوگیری از شنیدن اخبار حمله به اوکراین از سوی روس‌ها، «جنگی تمام عیار علیه آزادی رسانه‌ها و حقیقت» به راه انداخته است.

روسیه اقدامات خود در اوکراین را «عملیات ویژه» می‌نامد که برای اشغال سرزمینی طراحی نشده است، بلکه برای از بین بردن توانایی‌های نظامی همسایه‌اش و پاک کردن این کشور از آنچه که به‌عنوان ملی‌گرایان خطرناک می‌داند طراحی شده است. آنها هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می کند، هرچند گزارش های گسترده ای از تلفات غیرنظامیان و گلوله باران مناطق مسکونی وجود دارد.

مرکز شهری ویران

بمباران در خارکیف، شهری با 1.5 میلیون نفر جمعیت، مرکز شهر را به زمینی ویران با ساختمان های مخروبه و آوار تبدیل کرده است. 

M5EWE74NERNRBORBI6JDAFLN74

پارلمان اوکراین اعلام کرد روس ها شهر ایزیوم در حدود 120 کیلومتری جنوب شرقی خارکیف را گلوله باران کردند که در نتیجه آن شش بزرگسال و دو کودک کشته شدند. رویترز نتوانست تلفات را تأیید کند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل کشته شدن 227 غیرنظامی و 525 زخمی در جریان درگیری ها را تا نیمه شب اول مارس تایید کرده و هشدار داده است که به دلیل تاخیر در گزارش، تلفات واقعی بسیار بیشتر خواهد بود.

همچنین انفجاری در ایستگاه راه آهن کیف که هزاران زن و کودک در حال خروج از شهر در ان بودند را لرزاند. مشاور وزارت کشور اوکراین گفت که این انفجار ناشی از لاشه موشک کروز سرنگون شده روسیه بوده است و گزارش فوری از تلفات جانی در دست نیست.

تحقیقات در مورد جنایات جنگی احتمالی بلافاصله پس از درخواست 39 کشور عضو دادگاه توسط دادگاه کیفری بین‌المللی آغاز می‌شود که رقمی بی‌سابقه است.

واکنش بین المللی

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد محکومیت مسکو توسط 141 عضو از 193 عضو مجمع تائید شد. این یک پیروزی نمادین برای اوکراین است و انزوای بین المللی مسکو را افزایش می دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت: « این مسئله حکایت از خطری فراتر از درگیری در اوکراین دارد. این تهدیدی برای امنیت اروپا و کل نظم مبتنی بر قوانین است».

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفته که مسکو همچنان به دنبال «غیر‌نظامی‌سازی» اوکراین است و باید فهرستی از تسلیحات مشخص وجود داشته باشد که هرگز نباید در خاک اوکراین مستقر شوند. مسکو با تلاش کیف برای پیوستن به ناتو مخالف است.

افزایش بهای انرژی

در این شرایط، قیمت نفت و دیگر کالاها در روز پنج شنبه افزایش قابل توجهی ذاشت که دلالت بر افزایش نرخ تورم جهانی افزایش دارد. قیمت معاملات آتی نفت برنت دریای شمال امروز در معاملات بازار انرژی به ۱۱۶ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه رسید که این رقم بالاترین میزان از اوت ۲۰۱۳ محسوب می شود. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم ۱۱۳ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

گزارش سازمان انرژی آمریکا نیز نشان می‌دهد میزان ذخایر نفت خام آمریکا به کمترین میزان خود در چند ساله اخیر رسیده است. روسیه پس از آمریکا و عربستان سعودی، سومین تولید کننده بزرگ نفت خام در جهان و دومین تولید کننده گاز است. هم اینک معادل ده درصد از بازار نفت خام جهان در اختیار مسکو است

دشواری روس ها

برای روس‌ها، پیامدهای این جنگ شامل تشکیل صف‌های بلند در خارج از بانک‌ها و سقوط ارزش روبل است که استانداردهای زندگی آنها را تهدید می‌کند، و خروج شرکت‌های غربی که از انجام تجارت در این کشور خودداری می‌کنند را در پی دارد.

خودروسازان ژاپنی از جمله تویوتا مجبور شده اند تولید خود را در روسیه متوقف کنند زیرا تحریم ها باعث توقف تولید شده و زنجیره تامین را قطع کرده است.

بانک مرکزی روسیه که خود تحت تحریم قرار دارد، نرخ بهره را دو برابر کرده و به 20 درصد رسانده است و موسسه فیچ رتبه اعتباری روسیه را به وضعیت «ناخواسته» تنزل داده است.

فوربس هم گزارش داده آلمان قایق بادبانی میلیاردر روسی علیشیر عثمانوف را در یک کارخانه کشتی سازی هامبورگ توقیف کرده است. رومن آبراموویچ تاجر روسی هم گفته که باشگاه فوتبال چلسی لندن را می فروشد و عواید حاصل از آن را برای کمک به قربانیان جنگ در اوکراین هزینه می کند.

«منطقه پرواز ممنوع» اعلام نمی کنیم

همچنین لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده، در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی در پاسخ به این سوال که آیا اقداماتی در واکنش به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین درباره سلاح‌های هسته‌ای روسیه دیده، پاسخ داد که «هرگونه کنایه و صحبت درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هم خطرناک است.» آستین تصریح کرد که «من فکر می‌کنم تا جایی که ممکن است باید از آن اجتناب کنیم. این موضوع شرایط سوءمحاسبات غلط را به وجود می‌آورد و ما نمی‌خواهیم چنین چیزی رخ دهد.»

Y4X4XCJMUZI5DO33QLRWXFOYQE

آستین متذکر شده آمریکا در واکنش به درخواست دولت کی‌یف برای برقراری وضعیت "پرواز ممنوع" در آسمان اوکراین از سوی واشنگتن، اعلام کرد که این کار به معنای جنگ با روسیه است و آمریکا چنین چیزی نمی‌خواهد.

همچنین پنتاگون اعلام کرده که وزیر دفاع آمریکا تصمیم گرفته است آزمایش موشک بالستیک قاره ‌پیمای جدید این کشور موسوم به «مینوت ‌مَن 3» را که قرار بود هفته جاری انجام شود، به تعویق بیاندازد. جان کربی، سخنگوی پنتاگون در توضیح این اقدام گفت که آمریکا قصد ندارد فعالیت‌هایی انجام دهد که موجب سوءتفاهم بیشتر با روسیه شود.

آگاهی چینی ها از حمله!

از سوی دیگر، روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده گزارش‌های اطلاعاتی حاکی از آن است که مقامات ارشد چینی تا حدی از برنامه‌ها یا قصد روسیه برای حمله به اوکراین قبل از آغاز عملیات مسکو آگاهی داشته‌اند. ️نیویورک تایمز به نقل از مقامات دولت بایدن و یک مقام اروپایی گزارش داد، مقامات ارشد چین در اوایل فوریه به مقامات ارشد روسیه گفتند که قبل از پایان بازی های المپیک زمستانی در پکن به اوکراین حمله نکنند. ️لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن با رد این خبر گفت که «ادعاهای مطرح شده حدس و گمان‌هایی بی‌مبنا است و هدف از آن‌ها بدنام کردن چین است.»

پکن در حالی این گزارش را رد کرده که گو شوکینگ، رئیس نهاد نظارت بانکی این کشور با اعلام این که چین نمی‌خواهد به تحریم‌های مالی علیه روسیه بپیوندند، اظهار داشت پکن به تجارت و معاملات مالی با همه طرف‌ها ادامه خواهد داد. گو گفت: «ما تحریم‌های مالی را رد می‌کنیم، و پیش از همه تحریم‌هایی که یکجانبه وضع شده‌اند زیرا مبنای حقوقی ندارند و تأثیر خوبی نخواهند گذاشت.»