به گزارش اکوایران، سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان در مسکو با تأکید بر اینکه هیچ مانعی از سوی روسیه برای احیای برجام وجود ندارد، ادعای آمریکا مبنی بر اینکه مسکو در حال ایجاد انسداد در مسیر احیای برجام است را رد کرد.

وی در عین حال گفت که روسیه تضمین‌های کتبی از واشنگتن دریافت کرده است که تحریم‌ها علیه مسکو بر سر اوکراین، مانع همکاری با ایران در چارچوب این توافق نمی‌شود.

دود سفید از مسکو برخاست؛ تضمین‌های کتبی دریافت شد

بر اساس گزارش بلومبرگ، اظهارات مهم لاوروف که نشان می‌دهد خواسته‌ها/نگرانی‌های روسیه در مورد تأثیر تحریم‌های آمریکا بر همکاری آینده این کشور با ایران (در تجارت و صنعت هسته‌ای)، برطرف شده و این سیگنال را می دهد که مذاکرات وین ممکن است به زودی از سر گرفته شود.

خبرگزاری تاس می گوید لاوروف تضمین هایی را که ایالات متحده ارائه کرده بود پذیرفته است، ضمانت‌هایی که به مجموعه محدود موضوعات برجام مرتبط است. با این حال به نوشته بلومبرگ، این نیاز به تایید دارد.

بر اساس گزارش رویترز، سرگئی لاوروف پس از گفتگو با حسین امیرعبداللهیان، با بیان اینکه « روسیه از بازگشت فوری به توافق هسته ای حمایت می کند»، گفت که ادعای آمریکا مبنی بر اینکه مسکو تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران را مسدود می‌کند، صحت ندارد.

وی همچنین گفت که آینده روابط ایران و روسیه روشن است زیرا مذاکرات برای احیای برجام در خال نهایی شدن است. وی افزود: دو طرف درباره این موضوع به اجماع رسیده اند که تحریم های غرب نباید بر همکاری آنها تأثیر بگذارد.

وزیر امور خارجه ایران نیز ابراز امیدواری کرد که این سفر به حمایت روسیه از "توافق هسته ای خوب، باثبات و قوی" منجر شود.

امیرعبداللهیان گفت روسیه تاکنون از مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته ای 2015 بین ایران و قدرت های بزرگ حمایت کرده است.

لاوروف

تهران: آمریکا مسئول اصلی عدم توافق است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: تنفس اعلام شده از سوی هماهنگ کنندگان اروپایی در روز جمعه به معنای بن بست نیست.

وی همچنین تاکید کرد که گزارش رسانه های غربی مبنی بر اینکه مذاکرات بیشتر به دلیل درخواست روسیه متوقف شده است، بخشی از استراتژی آمریکا است.

بر اساس گزارش رویترز، وی گفت: «تقلیل آنچه در وین اتفاق می‌افتد به یک عنصر -خواسته روسیه- چیزی است که ایالات متحده می‌خواهد تا همه مسئولیت‌های خود را فراموش کند. هیچ‌کس نباید فراموش کند که ایالات متحده مسئول این واقعیت است که ما هنوز در نقطه عدم توافق هستیم».

خطیب زاده گفت: «همه مسائل در سبد آمریکاست و ما اعلام می کنیم که اگر واشنگتن امروز تصمیم سیاسی مناسبی اتخاذ کند، فردا هیئت ها می توانند به وین بازگردند».

وی ابراز اطمینان کرد که کار برای احیای توافق هسته‌ای ادامه خواهد داشت.

به نوشته رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته گفت که ایالات متحده برای کنترل قیمت نفت "آماده صلح با ایران، و امضای فوری همه اسناد تفاهم با ونزوئلا" است.

وال استریت ژورنال روز یکشنبه به نقل از یک مقام بلندپایه آمریکایی نوشت که اگر روسیه از خواسته های خود عقب نشینی نکند، توافق موقت بدون روسیه یکی از گزینه هاست.

اما خطیب زاده روز دوشنبه ایده توافق هسته ای جدید یا توافق موقت بدون روسیه را رد کرد.

سعید خطیب زاده سخنگو وزارت خارجه

افزایش فشار قانونگذاران در تهران و واشنگتن

در همین حال، اکثریت قانونگذاران ایرانی روز یکشنبه گفتند که قیمت های بالای جهانی نفت به ایران دست برتر را در مذاکرات وین می دهد و باید از این فرصت برای اعمال فشار بر خواسته های خود استفاده کند.

بر اساس گزارش الجزیره، اکثریت قانونگذاران ایرانی پیشنهاد کردند که ایران باید از فرصتی که ناشی از بی ثباتی در بازارهای جهانی انرژی است استفاده کند و خواسته های خود را در مذاکرات هسته ای در وین مطرح کند.

بیانیه ای با امضای 160 نماینده از 290 نماینده مجلس ایران روز یکشنبه به صورت علنی قرائت شد. در این بیانیه آمده است که تهران نباید خود را مقید به "مهلت های ساختگی" غرب کند و خواسته های خود را در مذاکرات وین دنبال کند.

این نمایندگان مجلس نوشتند: «اکنون که بحران اوکراین نیاز غرب به بخش انرژی ایران را افزایش داده است، نیاز آمریکا به کاهش قیمت نفت نباید بدون در نظر گرفتن خواسته‌های بحق ایران برآورده شود».

آنها همچنین خواستار تضمین‌های «اقتصادی، فنی و سیاسی» شدند مبنی بر اینکه ایالات متحده از توافق خارج نخواهد شد و گفتند تحریم‌های آمریکا باید به طور مؤثر و جامع برداشته شوند.

همه جمهوری‌خواهان به جز «رند پاول»

اما در آنسوی ماجرا، در واشنگتن، ۴۹ تن از ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی روز دوشنبه گفتند که از توافق هسته‌ای جدید بین ایران و قدرت‌های جهانی حمایت نخواهند کرد و بر مخالفت حزب خود با تلاش‌ها برای احیای برجام، تاکید کردند.

قانونگذاران با استناد به گزارش‌های مطبوعاتی درباره توافق هنوز نهایی نشده، در بیانیه ای گفتند که دولت جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات ممکن است به توافقی برای تضعیف تحریم ها و کاهش محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران دست یابد.

آنها متعهد شدند که هر آنچه در توان دارند انجام دهند تا توافقی را که «به طور کامل مانع» توانایی ایران برای رسیدن به آستانه هسته‌ای ، محدود کردن برنامه موشکی بالستیک و مقابله با سیاست منطقه‌ای ایران نمی شود، انجام دهند.

با این حال به نوشته رویترز، دموکرات‌ها اکنو در مجلس نمایندگان اکثریت اندکی دارند و در مجلس سنا به کمک رأی تساوی‌شکن کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور و رئیس اسمی سنا اکثریت ۵۱ به ۵۰ دارند و بعید است که مخالفان برجام به تعداد کافی برای ممانعت از توافق با ایران برسند.