به گزارش اکوایران، یک منبع آگاه روز چهارشنبه به رویترز گفته بود ایالات متحده در حال بررسی حذف سپاه پاسداران ایران از لیست سیاه [ادعایی]‌ سازمان های تروریستی خارجی خود در ازای تضمین ایران در مورد مهار نیروهای نیابتی خود است.

این منبع گفت واشنگتن تصمیم نگرفته است که چه تعهدی از سوی تهران در ازای چنین اقدامی ممکن است قابل قبول باشد، که باعث لغو عضویت این گروه در لیست سیاه می شود.

اقدام ترامپ در سال ۲۰۱۹ اولین باری بود که واشنگتن رسماً بخشی از یک دولت مستقل دیگر را به عنوان گروه تروریستی معرفی کرد.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت که دولت بایدن در حال بررسی این است که آیا در ازای نوعی تعهد و/یا اقدامات ایران در رابطه با فعالیت‌های منطقه‌ای یا سایر فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این اقدام را انجام دهد.

منابع متعدد گفته اند که کنار گذاشتن این نامگذاری یکی از آخرین و آزاردهنده ترین موضوعات در گفتگوهای غیرمستقیم گسترده تر درباره احیای توافق 2015 است که بر اساس آن ایران برنامه هسته ای خود را در ازای رهایی از تحریم های اقتصادی محدود کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره احتمال حذف سپاه از این فهرست، از اظهار نظر فراتر از این که «رفع تحریم‌ها هسته اصلی مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای است، خودداری کرد».

هفته گذشته یک مقام ایرانی گفت که حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه تا ماه ژوئن مورد بحث قرار گرفته بود، اما این موضوع پس از انتخاب ابراهیم رئیسی در تابستان گذشته به عنوان رئیس جمهور ایران پیچیده‌تر شد.

این مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود، گفت که ایالات متحده به صراحت گفته است که «آنها نمی توانند بدون امتیازات عمده از ایران آن را حذف کنند»، موضعی که به گفته او توسط مذاکره کننده اصلی هسته ای ایران، علی باقری کنی، رد شده است.

فشار شدید اسرائیل بر بایدن

از سوی دیگر اکسیوس در گزارشی نوشته است نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل و یایر لاپید، وزیر امور خارجه روز جمعه با صدور بیانیه ای مشترک از دولت بایدن خواستند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را از لیست سیاه سازمان های تروریستی خارجی آمریکا خارج نکند.

به نوشته اکسیوس، بیانیه بنت و لاپید در انتقاد از دولت بایدن به طور غیرعادی تند بود. این نشان می دهد که یک تصمیم در مورد سپاه پاسداران چه تأثیری بر روابط ایالات متحده با اسرائیل و سایر متحدان منطقه در خاورمیانه دارد  و چنین اقدامی را خیانت دولت بایدن می‌دانند.

بنت و لاپید با لفاظی‌های تکراری ادعا کرده‌اند: «سپاه پاسداران ایران، حزب الله لبنان هستند، آنها جهاد اسلامی در غزه هستند، آنها حوثی ها در یمن هستند، آنها شبه نظامیان در عراق هستند». آنها بدون ارائه هرگونه شواهد قابل اتکا مدعی شده اند: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئول حملات به غیرنظامیان آمریکایی و نیروهای آمریکایی در سراسر خاورمیانه از جمله در سال گذشته است».

آنها افزودند: برای ما سخت است باور کنیم که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی در ازای وعده آسیب نرساندن به آمریکایی ها حذف شود».