به گزارش اکوایران، بنا بر ادعای پایگاه خبری اکسیوس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از محمد بن زاید، ولیعهد امارات بابت تاخیر در واکنش به حملات حوثی ها علیه این کشور عذرخواهی کرده است.

دو منبع مطلع در مورد این موضوع به اکسیوس گفته اند، طی دیدار ماه گذشته، آنتونی بلینکن از بن زاید به دلیل نحوه واکنش ایالات متحده به حملات ماه ژانویه حوثی ها علیه امارات متحده عربی عذرخواهی کرد.

این مسئله از این بابت اهمیت دارد که اماراتی‌ها به واسطه واکنش ضعیف و کند ایالات متحده نست به این حملات ناامید شدند و این در حالی است که متعاقب با آن دولت بایدن از نحوه واکنش اماراتی به حمله روسیه به اوکراین ابراز ناامیدی کرده اند. در این شرایط، به نظر می رسد عذرخواهی بلینکن به کاهش این تنش ها کمک خواهد کرد.

به گفته این دو منبع، بلینکن در جریان دیدار خود با بن زاید در مراکش اعتراف کرد که واکنش دولت بایدن برای پاسخگویی به این حملات بیش از حد طول کشید و گفته که متاسفم.

یک مقام ارشد وزارت خارجه از صحبت در مورد گفتگوی خصوصی بلینکن خودداری کرد، اما این گزارش را رد نکرد. این مقام ارشد وزارت امور خارجه گفته: «وزیر امور خارجه تصریح کرد که ما برای همکاریهای خود با امارات عمیقاً ارزش قائل هستیم و در مقابل تهدیدات مشترک در کنار شرکای خود خواهیم ایستاد».

یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن، ماه گذشته به اکسیوس گفته بود که نشست دوجانبه بلینکن-بن زاید به «بازگرداندن روابط میان امارات و ایالات متحده در مسیر درست کمک کرد».

لازم به یادآوری است که در زمان بازدید ژنرال کنت مک کنزی، فرمانده سنتکام از ابوظبی در ماه فوریه، بن زاید از ملاقات با او خودداری کرد، زیرا او 22 روز این سفر را را به تاخیر انداخته بود. اماراتی ها همچنین از اینکه دولت بایدن درخواست آنها برای شناسایی مجدد حوثی ها به عنوان یک سازمان تروریستی را رد کرد، ناامید شدند.

سرخوردگی امارات باعث شد تا امارات از دادن رای مثبت به محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل خودداری کند. سفر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به امارات در اوایل ماه جاری میلادی هم خشم کاخ سفید را برانگیخته و تنش‌ها با ایالات متحده را بیشتر کرد.