به گزارش اکوایران، به گفته سخنگوی وزارت خارجه، ایران هم‌زمان با ادامه رایزنی‌های هسته‌ای در چارچوب مذاکره با 4+1، هیچ‌کدام از اقدامات هسته‌ای خود را متوقف نکرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری ایرنا، صبح امروز (دوشنبه)، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی پیرامون سرنوشت توافق هسته‌ای گفت: «موضوعات باقیمانده در گفتگو‌های وین برای همه به صورت روشن گفته شده است. تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود و امروز هم توافقی در دسترس نداریم که درباره آن صحبت کنیم». او متذکر شده که چارچوب گفت‌وگوهای قبلی هم‌چنان ادامه دارد و در حین آن ایران هیچ‌کدام از اقدامات هسته‌ای خود را متوقف نکرده است.

خطیب‌زاده در این سخنان بار دیگر ایالات متحده را مسئول عقب افتادن بازگشت دو کشور ایران و آمریکا به برجام معرفی کرده و گفته: «تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری باید از بین برود. آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت ما را صرف این کند که بخشی از اجزای فشار حداکثری و میراث ترامپ را حفظ کند».

او هم‌چنین درباره تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر اقتصاد ایران اظهار داشته که ایران اقتصاد خود را منوط و مشروط به گفت‌وگوها در وین نکرده و گفته رفع تحریم موضوع مهمی است که وزارت خارجه برای رفع تحریم با تمام جدیت وارد شده و خنثی سازی تحریم‌ها از جمله وظایف دولت و وزارت خارجه است. او تاکید داشته: «برجام سال‌هاست که برای ما کار نمی‌کند و منافع اقتصادی ملت ایران نادیده گرفته شده است و ادامه دادن این وضعیت سؤال اساسی درباره این‌که انتفاع اقتصادی مردم ایران از برجام چیست را بیشتر می‌کند».

او در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست در پاسخ به پرسشی پیرامون وضعیت منابع مالی آزاد شده ایران در خارج از کشور گفته: «به‌زودی بخشی از منابع ایران آزاد می‌شود و هیأتی عالی‌رتبه در این زمینه تا پایان هفته به تهران سفر می‌کند. سفری هم انجام شده و هیأتی آمد و درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد». با این حال او در واکنش به ادعاهای مقامات آمریکایی پیرامون این مسئله گفته: «این موضوع نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم به جزئیات آن ورود کند».