به گزارش اکوایران، یونان نفتکش روسی را به عنوان بخشی از تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه توقیف کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، گارد ساحلی یونان روز اعلام کرده که یک نفتکش روسی را در نزدیکی جزیره اویا توقیف کرده است. دولت یونان گفته این عمل به عنوان بخشی از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین محسوب می‌شود.

در اوایل ماه جاری، اتحادیه اروپا ورود کشتی‌های با پرچم روسیه به بنادر این بلوک با 27 کشور را –البته همراه با برخی معافیت‌ها- ممنوع کرد، چرا که این اتحادیه تحریم‌های گسترده جدیدی را علیه اقدام تجاوزکارانه روسیه –که کرملین آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد- تصویب کرد.

پگاس با 115500 تن وزن (بدون بار) با پرچم روسیه با 19 خدمه روسی در نزدیکی کاریستوس در سواحل جنوبی اویا، که در نزدیکی سرزمین اصلی یونان در نزدیکی آتن قرار دارد، توقیف شد. سفارت روسیه در آتن، پایتخت یونان، در توییتر اعلام کرد که در حال بررسی این پرونده است و با مقامات یونان در تماس است. یک مقام وزارت کشتیرانی یونان هم گفته: «این کشتی به عنوان بخشی از تحریم های اتحادیه اروپا توقیف شده است»

هم‌چنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده از تلاش‌های یونان برای اجرای تحریم‌هایی که در پاسخ به تهاجم بی‌رحمانه روسیه به اوکراین آغاز شده است، استقبال می‌کند. او با بیان این‌که هیچ موضعی نسبت به صحت چنین گزارش‌هایی ندارد، افزود: «ما از گزارش‌هایی مبنی بر بارگیری نفت خام ایران در نفتکش مطلع هستیم«.

یک مقام گارد ساحلی یونان گفت که محموله نفتی کشتی توقیف نشده است. مشخص نیست که اجاره کننده محموله چه کسی بوده است، اما کشتی توسط شرکت ترنسمورفلت مستقر در روسیه مدیریت می شود.

پگاس که در ماه مارس به لانا تغییر نام داد، پیش از این از مشکلی در موتور خود خبر داده بود. به گزارش خبرگزاری آتن، این کشتی به سمت جنوب شبه جزیره پلوپونز حرکت کرد تا محموله خود را روی نفتکش دیگری تخلیه کند، اما دریای مواج آن را مجبور کرد درست در نزدیکی کاریستوس، جایی که توقیف شده بود، پهلو بگیرد.

رویترز ادعا کرده که پگاس در 19 اوت 2021 حدود 700000 بشکه نفت خام از جزیره سیری ایران بارگیری کرده و تجزیه و تحلیل آن نشان می دهد که متعاقباً سعی کرد محموله را قبل از عزیمت به یونان در یک بندر ترکیه تخلیه کند.