به گزارش اکوایران، هنگامی که رئیس جمهور امانوئل ماکرون هفته گذشته در طول کمپین انتخاباتی در شمال فرانسه در میان جمعیت می چرخید، یک رای دهنده سالخورده در اعتراض به یکی از نامطلوب ترین پیشنهادهای اقتصادی وی، یعنی افزایش سن بازنشستگی از 62 به 65 سال برای تامین بودجه سیستم بازنشستگی ملی فرانسه، به او اعتراض کرد و فریاد زد: «بازنشستگی در 65، نه، نه!» و در حالی که آقای مکرون سعی داشت او را آرام کند، انگشتش را به سینه کوبید. این تبادل پرحاشیه در دوربین ثبت شد. دو ساعت بعد، او عقب نشینی کرد و گفت که در نظر دارد سن را به 64 سال افزایش دهد. او در تلویزیون فرانسه گفت: «من نمی‌خواهم کشور را تقسیم کنم».

وعده‌های اقتصادی متفاوت برای جلب آرای خاکستری

 لیز الدرمن، خبرنگار اقتصادی نیویورک‌تایمز مستقر در پاریس گزارش داد:‌ تغییر مسیر آقای مکرون در یک عنصر کلیدی از پلتفرم اقتصادی‌اش، در یک منطقه صنعتی که از مارین لوپن راست افراطی حمایت می‌کند، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در یکشنبه آینده، یادآور نگرانی‌های اجتماعی حاکم بر ذهن رای‌دهندگان بود. او و خانم لوپن دیدگاه‌های کاملاً متفاوتی در مورد چگونگی رسیدگی به این نگرانی‌ها دارند.

85

درحالیکه آنها در طوفان مبارزات انتخاباتی لحظه آخری در کشور سفر می‌کنند، دور دوم آنها تا حد زیادی به ادراکات آرای خاکستری از اقتصاد و برنامه‌های اقتصادی دو رقیب بستگی دارد.

نگرانی در مورد افزایش ناامنی اقتصادی و هزینه های زندگی در بحبوحه پیامدهای جنگ روسیه علیه اوکراین، بیش از امنیت و مهاجرت به موضوعات اصلی در رقابت تبدیل شده است.

خانم لوپن در دور اول انتخابات در مکان‌هایی که مردم شغل خود را به دلیل صنعتی‌زدایی از دست داده‌اند، با اختلافی راحت پیروز شد، جایی که او مخاطبان آماده‌ای برای فروش وعده‌های خود دارد، وعده‌هایی چون تقویت قدرت خرید، ایجاد اشتغال از طریق حمایت‌گرایی «هوشمندانه»، و  محافظت از فرانسه در مقابل سیاست‌های اروپایی که جهانی‌شدن را گسترش می‌دهد.

8574

 

یقه‌آبی‌های تعیین‌کننده

در حالی که انتظار می‌رود آقای ماکرون در یک رقابت تنگاتنگ برنده شود، کارگران در سنگرهای بی‌قرار یقه‌آبی ممکن است هنوز تعیین‌کنندگی خود را ثابت کنند. علیرغم بهبودی کارآمد فرانسه پس از قرنطینه‌های کووید -اقتصاد اکنون حدود 7 درصد رشد داشته و بیکاری به پایین‌ترین سطح 10 ساله 7.4 درصد کاهش یافته است - پنج سال پس از روی کار آمدن آقای مکرون، بسیاری احساس می‌کنند که نابرابری در فرانسه به جای کاهش، افزایش یافته است.

پس از سقوط احزاب سنتی چپ و راست فرانسه در دور اول رای گیری، هر دو نامزد در تلاش هستند تا افراد بلاتکلیف و رای دهندگانی که به سمت مخالفان‌شان -به ویژه جناح چپ افراطی ژان لوک ملانشون– رفته‌اند را جذب کنند. و طرح‌های اصلی برنامه‌های اقتصادی خود را بر اساس جذابیت برای کسانی که در تلاش برای جذب‌شان هستند، بازسازی می‌کنند.

انتخابات فرانسه

 

بررسی موردی؛ حقوق بازنشستگی

حقوق بازنشستگی نمونه است. آقای ماکرون تلاش کرده است تا تصویر خود را به عنوان رئیس‌جمهوری که از طبقات ثروتمند فرانسه، بنگاه‌های تجاری و رای‌دهندگان یقه سفید حمایت می‌کند، اصلاح کند. او تصمیم دارد اقتصاد را برای تقویت رقابت‌پذیری اصلاح کند.

مکرون در سال 2019، پس از اعتصابات سراسری که بخش اعظم فرانسه را تعطیل کرد، مجبور شد برنامه های خود را برای افزایش سن بازنشستگی به 65 سال کنار بگذارد. او به دنبال ساده‌سازی سیستم پیچیده طرح‌های بازنشستگی عمومی و خصوصی فرانسه در یک برنامه مدیریت‌شده توسط دولت بود تا کسری 18 میلیارد یورویی یا حدود 19 میلیارد دلاری را کاهش دهد.

به دنبال رویارویی هفته گذشته خود در شمال فرانسه، آقای مکرون تاکید کرد که به برنامه عقب انداختن تدریجی سن بازنشستگی ادامه خواهد داد -از سال آینده چهار ماه در سال- اما او آماده است تا در مورد تسهیل این طرح در مراحل بعدی آن بحث کند. او درباره این سیاست گفت: «این یک چیز دگم نیست. من باید به آنچه مردم به من می گویند گوش کنم».

_94010969_macron2

 

تغییر رویکرد با وزش باد

خانم لوپن آقای ماکرون را متهم کرد که در حال تغییر رویکرد با وزش باد برای به دست آوردن آرا است، اگرچه خود او نیز پلتفرم اقتصادی حمایتی که پنج سال پیش ارائه کرد را به کلی تغییر داده و طرح خروج از اتحادیه اروپا و منطقه یورو را کنار گذاشته است. امروز، خانم لوپن از حفظ سن بازنشستگی فعلی یعنی 62 سال، صرف نظر از تلاش قبلی برای کاهش آن به 60 سال، حمایت می‌کند - اگرچه برخی از کارگرانی که به کارهای یدی فشرده مانند ساخت‌وساز مشغول هستند، می‌توانند در سن پایین‌تر بازنشسته شوند.

از آنجایی که خانم لوپن می‌خواهد حزب راست افراطی خود را به عنوان حزبی مهربان‌تر و ملایم‌تر از حزبی که در سال 2017 رهبری می‌کرد، تغییر دهد -هرچند با پیامی واضح ضد مهاجرتی- بر مسائل اقتصادی نزدیک به رای‌دهندگان یقه آبی تمرکز کرده است.

azady