به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور ترکیه گفته هیئت‌های سوئدی و فنلاند نباید زحمت آمدن به ترکیه را بکشند چرا که او با پیوستن این کشورها به ناتو مخالف است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته که هیئت‌های سوئدی و فنلاند نباید برای متقاعد کردن او برای موافقت با پیشنهاد آن‌ها برای پیوستن به ناتو زحمت سفر به آنکارا را بکشند.

ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد روز دوشنبه -یک روز پس از اعلام سائولی نینیستو، رئیس‌جمهور فنلاند- گفته که دولت سوئد تصمیم گرفته است به صور رسمی برای عضویت در ناتو درخواست دهد. این در حالی است که ترکیه هفته گذشته متحدان خود در ناتو را غافلگیر کرد و گفت که درخواست‌ این کشورها را امری مثبت نمی‌پندارد و این کشورها را به میزبانی از ‌تروریست‌ها متهم کرد.

اردوغان بار دیگر طی یک کنفرانس خبری تکرار کرد که ترکیه با پیشنهاد این دو کشور برای پیوستن به ناتو موافقت نخواهد کرد و سوئد را خانه امن سازمان‌های تروریستی خواند و افزود تروریست در پارلمان این کشور وجود دارد.اردوغان گفته: «هیچ یک از این کشورها نگرش شفافی نسبت به سازمان‌های تروریستی ندارند. چگونه می‌توانیم به آنها اعتماد کنیم؟»

وزارت خارجه سوئد پیش‌تر روز دوشنبه اعلام کرده بود که هیئت‌های بلندپایه‌ای از سوئد و فنلاند قصد دارند برای گفت‌وگو برای رسیدگی به انتقادات آنکارا به ترکیه سفر کنند. اردوغان در مورد این سفر گفته: «آن‌ها روز دوشنبه به ترکیه می‌آیند. آیا می‌آیند تا ما را متقاعد کنند؟ خود را خسته نکنید». اردوغان گفته که در صورت پیوستن این دو کشور، ناتو به «محلی تبدیل خواهد شد که نمایندگان سازمان‌های تروریستی در آن جای می‌گیرند». 

آنکارا مدعیست سوئد و فنلاند افرادی را در خود جای داده‌ که با گروه‌هایی که آن‌ها را تروریست می‌داند مرتبطند -یعنی گروه شبه‌نظامی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و پیروان فتح‌الله گولن، که آنکارا او را به سازمان‌دهی کودتای 2016 متهم می‌کند. شبکه تلویزیونی دولتی ترکیه تی‌آرتی هابر روز دوشنبه گفت که سوئد و فنلاند برای بازگرداندن 33 نفری که ترکیه درخواست کرده بود موافقت نکرده‌اند. اردوغان همچنین گفته که ترکیه با پیشنهاد عضویت ناتو از سوی کسانی که این کشور را تحریم کرده اند، مخالفت خواهد کرد. سوئد و فنلاند پس از حمله ترکیه به سوریه در سال 2019، صادرات تسلیحات را علیه ترکیه تحریم کردند.

ناتو و ایالات متحده گفته‌اند که مطمئن هستند ترکیه مشکلی در برابر عضویت فنلاند و سوئد ایجاد نخواهد کرد. به گفته دیپلمات‌ها، اردوغان برای موافقت با این امر تحت فشار خواهد بود زیرا فنلاند و سوئد باعث تقویت فوق‌العاده ناتو در دریای بالتیک می‌شوند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در پی گفت‌وگو با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته: «ترکیه یک شریک ارزشمند در پیمان ناتو است و تمام نگرانی‌های امنیتی باید در نظر گرفته شوند». او اما در رابطه با درخواست عضویت سوئد و فنلاند در پیمان ناتو گفت «در این لحظه تاریخی باید همبستگی خود را حفظ کرد».

سخنگوی اردوغان روز شنبه گفته بود ترکیه راه پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را نبسته، اما خواستار مذاکره و سرکوب اقدامات تروریستی است.