به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور روسیه، در گفت‌وگو با سران دولت‌های فرانسه و آلمان برای آزادسازی صادرات غله اوکراین شرط تعیین کرد.

بنا بر گزارش دویچه‌وله، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولز، صدراعظم آلمان گفته که مایل است اجازه صادرات غلات اوکراین را صادر کند به این شرط که تحریم‌های غرب علیه کشورش لغو شود. این در حالی است که کشاورزان در اوکراین در تلاش برای یافتن راهی برای خروج از این وضعیت هستند.

روز گذشته امانوئل مکرون و اولاف شولز طی تماسی با با ولادیمیر پوتین خواستار خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین و اعلام آتش‌بس شدند. هم‌چنین طی این تماس تلفنی 80 دقیقه‌ای، مکرون و شولز، از پوتین خواسته‌اند تا با نزدیک شدن به صدمین روز جنگ، با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، «مذاکرات جدی مستقیم» را آغاز کند.

ماکرون و شولز در این گفت‌وگو بار دیگر به پوتین تاکید کردند که هر راه حلی برای پایان جنگ باید از طریق مذاکره بین مسکو و کیف  و با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین انجام شود.

با این حال، پوتین در برابر این درخواست‌های آن‌ها هم‌چنان مقاومت  و مدعی شده که مداخله غرب در جنگ «خطرناک» و باعث «وخیم‌تر شدن بحران انسانی» در این کشور جنگ‌زده شده است. کرملین در بیانیه خود اعلام کرده: «رئیس‌جمهور روسیه از ادامه عملکرد خطرناک پمپاژ تسلیحات غربی به اوکراین انتقاد و نسبت به خطرات بی‌ثباتی بیش‌تر کشور و تشدید بحران انسانی هشدار داد.»

این بیانیه تصریح دارد که پوتین به ماکرون و شولز اعلام کرده در صورتی که تحریم‌ها علیه کشورش لغو شود، حاضر است با صادرات غلات بدون محدودیت از جمله صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه نیز موافقت کنند.