به گزارش اکوایران، دولت چین ارتش و پزشکان را به شانگهای گسیل کرده تا بار دیگر 26 میلیون نفر از ساکنان این شهر را مورد پایش ویروس کووید-19 قرار دهند.

اعزام ارتش و پزشکان به شانگهای

بنا بر گزارش عرب‌نیوز، چین ارتش و هزاران کارمند مراقبت‌های بهداشتی را به شانگهای فرستاده تا با انجام آزمایش‌های گسترده کووید-19، همه 26 میلیون ساکن این شهر را موید پایش قرار دهند، چرا که موارد ابتلا به این بیماری در روز دوشنبه هم‌چنان ادامه یافت. این یکی از بزرگ‌ترین اقدامات بهداشت عمومی این کشور است.

3158236-1158115038

برخی از ساکنان قبل از سحر از خواب بیدار شدند تا کارکنان مراقبت های بهداشتی با لباس سفید از آن‌ها آزمایش بگیرند و این در حالی بود که بسیاری از آن‌ها با لباس خواب و در فاصله دو متری لازم از هم می‌ایستند.

یک روزنامه وابسته به نیروهای مسلح این کشور هم گزارش داد که ارتش آزادیبخش خلق روز یک‌شنبه بیش از 2000 پرسنل پزشکی را از سراسر ارتش، نیروی دریایی و نیروهای پشتیبانی لجستیک مشترک به شانگهای اعزام کرد. به گفته رسانه های دولتی، بیش از 10000 کارمند مراقبت های بهداشتی از استان هایی مانند جیانگ سو، ژجیانگ و پکن وارد شانگهای شده‌اند.

بزرگترین عملیات بهداشت عمومی چین

این بزرگترین پاسخ بهداشت عمومی چین از زمان مقابله با شیوع اولیه کووید-19 در ووهان است، جایی که ویروس کرونا برای اولین بار در اواخر سال 2019 کشف شد. شورای دولتی گفته که ارتش در آن زمان بیش از 4000 پرسنل پزشکی را به استان هوبی، جایی که ووهان در آن قرار دارد، اعزام کرد.

3

شانگهای که قرنطینه دو مرحله‌ای را از 28 مارس آغاز کرد و طردد تقریباً همه ساکنان را به خانه‌هایشان محدود کرد، 8581 مورد بدون علائم کووید-19 و 425 مورد با علائم کووید-19 را برای 3 آوریل گزارش کرد. این شهر به آزمون سنجش استراتژی کووید صفر دولت چین مبدل شده است که به طور گسترده آزمایش، ردیابی و قرنطینه همه موارد مثبت و افراد در تماس نزدیک با آنها را در دستور کار خود دارد.

این عملیات در پرجمعیت ترین شهر چین در آستانه زمانی برگزار می‌شود که پیش از این شانگهای اعلام کرده بود قصد دارد قرنطینه شهر را لغو کند. یک مقام ارشد بهداشتی چین در ماه گذشته گزارش داد که این کشور دارای 12400 موسسه است که قادر به پردازش آزمایشات از 900 میلیون نفر در روز هستند.

چین در درجه اول از آزمایش استخر استفاده می کند، فرآیندی که در آن حداکثر 20 نمونه سواب برای پردازش سریع تر با هم مخلوط می شوند. این شهر همچنین چندین بیمارستان، سالن‌های ورزشی، بلوک‌های آپارتمانی و سایر مکان‌ها را به مکان‌های قرنطینه مرکزی تبدیل کرده است، از جمله مرکز نمایشگاه بین‌المللی جدید شانگهای که می‌تواند 15000 بیمار را با ظرفیت کامل نگهداری کند.

روز دوشنبه، برخی از ساکنان گفتند که نتایج خود را در برنامه سلامت شخصی خود، فقط بیش از چهار ساعت پس از اینکه صبح سواب گرفته شدند، دریافت کردند. اما در بخش‌های دیگر شهر، برخی گفتند که هنوز هیچ اطلاعیه‌ای درباره انجام آزمایش‌هایشان دریافت نکرده‌اند.

تردید در استراتژی چینی

افزایش کنترل دولتی در شانگهای در حالی اتفاق می‌افتد که شهر تحت شرایط استراتژی «پاکسازی پویا» این کشور تحت فشار است و برخی از ساکنان از مراکز قرنطینه مرکزی شلوغ و غیربهداشتی و همچنین مشکلات در تأمین غذا و کمک‌های ضروری پزشکی شکایت دارند.

4

برخی شروع به زیر سوال بردن این سیاست ها کرده و می‌پرسند چرا کودکان مبتلا به کووید مثبت از والدین خود جدا می‌شوند و چرا عفونت‌های خفیف یا بدون علامت - اکثر موارد شانگهای - نمی توانند در خانه قرنطینه شوند. روز دوشنبه، وو کیانیو، مقام رسمی شانگهای، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که اگر والدین خود نیز مبتلا باشند، کودکان می توانند با والدین خود همراه شوند، اما در غیر این صورت از هم جدا می شوند، و افزود که سیاست ها همچنان در حال اصلاح است.

یکی از ساکنان شانگهای که به دلایل حفظ حریم خصوصی از ذکر نام خود خودداری کرد، به رویترز گفته که یکشنبه شب پس از گزارش مثبت در آزمایش خود آزمایشی، یکشنبه شب به یک مرکز قرنطینه مرکزی منتقل شده است. آزمایش آنتی ژن دیگری در روزهای بعد نشان داد که او دیگر آلوده نیست، اما مقامات اصرار داشتند که او را به قرنطینه بفرستند، جایی که او را در آپارتمانی قرار دادند که باید با دو بیمار دیگر توالت مشترک داشته باشد، که هر دوی آنها هنوز مثبت هستند.او گفته که اکنون می ترسد دوباره آلوده شود. من در حال حاضر حوصله انجام کاری ندارم، نمی توانم بخوابم.

اعتراض علیه محدودیت‌های سختگیرانه

روز دوشنبه، ویدئوهایی که در اپلیکیشن پیام‌رسان وی چت منتشر شد، تعداد زیادی از مردم را نشان می‌داد که برای برداشتن ملحفه‌ها و لوازم از کف کثیف یک مرکز قرنطینه‌ای که در آن پوستر گفته می‌شد هنوز مملو از مصالح ساختمانی است، هجوم می‌آورند.

2

فشار بر کارکنان مراقبت های بهداشتی شهر و اعضای حزب کمونیست نیز بسیار زیاد بوده است، زیرا آنها شبانه روز برای مدیریت قرنطینه شهر و مقابله با ناامیدی ساکنان کار می کنند. عکس‌ها و ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی چینی منتشر شده است که نشان می‌دهد کارگران و داوطلبان خسته‌ای که روی صندلی‌های پلاستیکی یا روی چمن‌های بیرون مجتمع‌های مسکونی می‌خوابند یا توسط ساکنان مورد سرزنش قرار می‌گیرند.

همچنین صدها نفر از شهروندان مرکز شانگهای، روز دوشنبه و در پی ادامه مقررات سختگیرانه دولتی برای رویارویی با شیوع ویروس کرونا تظاهرات کردند. 

محدودیت‌ها از روز چهارشنبه هفته گذشته و تنها در مناطقی که «کم خطر» توصیف شدند، به صورت تدریجی لغو شدند. با این حال شهروندان منطقه شوهوی در مرکز شانگهای روز دوشنبه از خانه‌های خود خارج شدند و کارمند دولتی را که با لباس ویژه به سر کار می‌رفتند، با فریاد: «از مردم استفاده کنید» مورد شماتت قرار دادند. محدودیت‌های کرونایی در بسیاری از مناطق مرکز شهر ادامه دارد.