به گزارش اکوایران، دادگاهی در یونان تصمیم درباره توقیف محموله نفت ایران توسط آمریکا را لغو کرد.

 سه منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته اند، دادگاهی در یونان روز چهارشنبه حکم دادگاه قبلی را که به ایالات متحده اجازه مصادره بخشی از محموله نفت منتسب ایران بر روی یک نفتکش در سواحل یونان می داد را نقض کرد.

این حادثه به واکنش شدید ایران منجر شده بود و تهران هشدار داد که علیه آتن «اقدامات تنبیهی» انجام خواهد داد. در پی این حادثه نیروی دریایی ایران ماه گذشته دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کردند.

یک منبع حقوقی که از ذکر نام خودداری کرده به رویترز گفته که ایران نسبت به تصمیم اولیه دادگاه درخواست تجدیدنظر داده است. این منبع گفته: «اقدام برای لغو حکم پیشین مورد قبول دادگاه قرار گرفته و رد کردن آن (حکم دادگاه تجدید نظر) دشوار خواهد بود». هنوز مشخص نیست که آیا دولت های ایالات متحده یا یونان به این حکم اعتراض خواهند کرد یا نه. با این حال حکم دادگاه هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

یونان نیز پیش از این با لحن تندی نسبت به توقیف دو نفتکش یونانی توسط ایران در خلیج فارس واکنش نشان داده بود.

این پرونده زمانی به جریان افتاد که مقامات یونان در ماه آوریل کشتی لانا با پرچم ایران (پگاس سابق) را با 19 خدمه روسی در نزدیکی ساحل جزیره جنوبی اویا به بهانه نقض تحریم های اتحادیه اروپا توقیف کردند.

این کشتی به دلیل مشکلات مربوط به مالکیت آن به زودی آزاد شد. ایالات متحده پس از حکم اولیه دادگاه یونان در ماه مه بخشی از محموله نفتی ایران را که در کشتی نگهداری می شد مصادره و به کشتی دیگری منتقل کرد.

در یک پرونده جداگانه، مقامات یونانی بعداً لانا را با حکم دادگاه موقت به دلیل بدهی های ادعایی به یک شرکت کشتیرانی دیگر که توسط وکیل جورج کوزانیدیس پیگیری می شد، توقیف کردند.

کوزانیدیس از افشای نام شرکتی که او از طرف آن وکالت می کند خودداری کرد اما به رویترز گفت که این پرونده به خدمات یدک کشی بدون دستمزد مربوط می شود.