به گزارش اکوایران، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد ایران در حال جمع‌آوری ۲۷ دوربین نظارتی از مکان‌های هسته‌ای در این کشور است.

بنا بر گزارش یورونیوز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۱۹ خرداد خبر داد که ایران در حال جمع‌آوری ۲۷ دوربین نظارتی از مکان‌های هسته‌ای در این کشور است.

وی این سخنان را در یک نشست خبری از پیش تعیین نشده در وین اعلام کرد.

گروسی این اقدام ایران را یک «چالش جدی» و در تقابل با تلاش‌های پیشین خواند. وی شمار دوربین‌های نظارتی باقیمانده آژانس در ایران را چیزی در «حدود ۴۰» دوربین برشمرد.

به گفته مدیرکل آژانس، این دوربین‌ها از تأسیسات زیرزمینی غنی‌سازی هسته‌ای در نطنز و همچنین تأسیسات اصفهان برچیده شده‌اند.

گروسی افزود: «ما در شرایط بسیار پرتنشی قرار داریم چرا که مذاکرات بر سر [توافق هسته‌ای] در سطح پایینی قرار دارد. حالا اگر این اتفاق [جمع‌آوری دوربین‌ها] هم به آن بیفزایید خواهید دید که اوضاع خیلی هم خوب نیست.»

ایران روز چهارشنبه ۱۸ خرداد اعلام کرده بود دو دستگاه نظارتی آژانس در نطنز را خاموش کرده است. گروسی در این خصوص گفت که یکی از این دستگاه‌های نظارتی مربوط به اندازه‌گیری میزان غنی‌سازی اورانیوم در نطنز بوده است.

این اقدام ایران پیش از رأی‌گیری در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد قطعنامه علیه ایران به بهانه  ناکامی ایران در ارائه «اطلاعات موثق» در مورد مواد هسته‌ای یافت شده در سه مکان اعلام نشده در ایران صورت گرفته بود.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوایل روز پنجشنبه خبر داد که گروسی به اعضای شورای حکام گفت که ایران به این آژانس اطلاع داده است که قصد دارد دو آبشار جدید آی.آر-۶ را در نطنز راه‌اندازی کند.

ایران که خود بر اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ محدودیت‌هایی در استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول داشت، حالا سانتریفیوژهای آی.آر-۶ را با ۱۰ برابر سرعت بیشتر نسبت به نمونه های نسل اول آن به کار خواهد گرفت.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران از ماه فوریه، یک آبشار آی.آر-۶ را در تأسیسات زیرزمینی خود در فردو به کار انداخته بود. این خبر را آژانس در حالی در روز دوشنبه «تأیید» کرده بود که دو آبشار جدید هنوز شروع به کار نکرده بودند.