کاخ سفید اعلام کرد که سفر مورد انتظار بایدن به عربستان سعودی به‌طور رسمی برای ماه آینده تعیین شده است؛ اما مقامات احتمال تضمین دریافت کمک فوری برای ثبات بخشیدن به بازارهای انرژی را که به‌دلیل حمله روسیه به اوکراین بحرانی شده است، کم‌اهمیت جلوه دادند.

بایدن اولین سفر خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور از ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه به خاورمیانه انجام خواهد داد و ابتدا در اسرائیل و کرانه باختری رود اردن توقف خواهد کرد و سپس به جده در عربستان سعودی می‌رود و با محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور دیدار خواهد کرد. ولیعهد سعودی مغز متفکر ترور خشونت‌بار خاشقجی (مخالف سرسخت سعودی) در سال۲۰۱۸ است که باعث شد روابط دو کشور به سردی گراید.

«پیتر بیکر» در گزارش ۱۴ژوئن برای نیویورک‌تایمز نوشت: این سفر حتی قبل از اعلام رسمی، موجی از انتقادات را به همراه داشت. فعالان حقوق بشر، چهره‌های رسانه‌‌ای و حتی برخی از دموکرات‌‌ها، ایده دست دادن رئیس‌‌جمهور با ولیعهد سعودی را محکوم کردند.

بایدن در کوران رقابت‌ها برای ریاست‌جمهوری و به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخاباتی، وعده داده بود که کاری خواهد کرد که عربستان سعودی به خاطر این قتل «بهای آن را بپردازد» و در واقع عربستان را در سطح دنیا به کشوری «مطرود» تبدیل کند.

او پس از آغاز به کار، دستور انتشار یک گزارش اطلاعاتی را درباره ارتباط شاهزاده محمد با قتل خاشقجی صادر کرد و تحریم‌‌های ملایمی را علیه شخصیت‌‌های سطح پایین وضع کرد. اما با توجه به اینکه قیمت بنزین به‌طور پیوسته رو به افزایش است و منابع انرژی روسیه به‌طور فزاینده‌ای کنار گذاشته می‌شود، تحلیلگران بر این باورند که بایدن نمی‌تواند یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان را برای مدتی طولانی دور از خود نگه دارد.

بایدن و مقام‌های دولت او در روزهای اخیر اصرار داشتند که تصمیم برای سفر به عربستان سعودی بیشتر به مسائل امنیتی مربوط می‌شود تا قیمت بنزین. بایدن  با اشاره به نگرانی‌های امنیت ملی به خبرنگاران گفت: تعهدات سعودی‌ها به انرژی مربوط نمی‌شود.

این تعهدات به مسائلی بسیار بزرگ‌تر از مساله انرژی مربوط می‌شود». «کارین ژان پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که اگرچه انرژی محل بحث خواهد بود، اما روابط بین کشورها بسیار پیچیده‌‌تر از آن است. او گفت: «دیدن این سفر فقط به مثابه سفری نفتی اشتباه است.» «اوپک‌پلاس» گروه کشورهای تولیدکننده نفت به رهبری عربستان سعودی، پیش از این در ماه جاری اعلام کرده بود که تولید خود را در ماه‌های ژوئیه و آگوست به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد و مقامات آمریکایی گفته‌اند که انتظار دارند این بلوک در پاییز حتی عرضه را بیشتر کند. اما این تعهد تا کنون تاثیر چندانی بر قیمت نداشته است؛ قیمتی که در آخر همین هفته برای اولین‌بار در ایالات متحده به‌طور میانگین به ۵ دلار در هر گالن رسید.

یک مقام دولت که طبق قوانین کاخ سفید به شرط فاش نشدن نام به خبرنگاران درباره سفر رئیس‌جمهور گزارش داد، گفت که بایدن در جده با شاهزاده محمد دیدار خواهد کرد؛ اما نگفت که آیا رئیس‌جمهور پرونده خاشقجی را مطرح خواهد کرد یا خیر؟ در بیانیه رسمی کاخ سفید که این سفر را اعلام کرد، حقوق بشر به‌عنوان یکی از موضوعاتی مطرح شد که انتظار می‌رود در کنار تغییرات آب و هوایی، برنامه هسته‌ای ایران و جنگ در یمن مطرح شود. «ژان پی‌یر» روز سه‌شنبه به خبرنگاران در «ایر فورس وان» گفت که بایدن بر اظهارات قبلی خود درباره قتل خاشقجی ایستاده است.

او گفت: «ما هیچ رفتاری را که قبل از روی کار آمدن رئیس‌جمهور رخ داده است، نادیده نمی‌گیریم.» در بیانیه‌ای که از سوی دولت عربستان صادر شد، بسیاری از موضوعات مشابه بیانیه کاخ سفید ذکر شد؛ اما ذکری از حقوق بشر و خاشقجی به میان نیامد. در این بیانیه آمده است: «پادشاهی عربستان سعودی مشتاقانه به استقبال پرزیدنت بایدن و تعریف فصل های بعدی مشارکتمان می‌رود.» در ادامه این بیانیه آمده است: «مشارکت بین دو کشور مانند همیشه برای ارتقای صلح، رفاه و ثبات در سراسر جهان حیاتی است.» شاهزاده ترکی الفیصل، سفیر سابق سعودی در ایالات متحده و رئیس سابق اطلاعات عربستان هفته گذشته انتقادهای واشنگتن را پس زد و در عوض به زندان در خلیج گوانتانامو، رسوایی نظامی در ابوغریب و محکومیت‌های نادرست در سیستم قضایی آمریکا اشاره کرد.