به گزارش اکوایران، روز دوشنبه رسانه‌ها گزارش دادند که قطر میزبان مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده در چند روز آینده خواهد بود. این در حالی است که در روزهای اخیر اتحادیه اروپا به طور قابل ملاحظه‌ای بر تلاش‌های خود برای شکستن بن‌بست در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام افزوده بود.

دیدار در دوحه

محمد مرندی، مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز گذشته به خبرگزاری ایسنا گفته بود ایران قطر را به دلیل روابط دوستانه میان دو کشور به عنوان میزبان این مذاکرات انتخاب کرده است.

این در حالی است که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه وارد دوحه شد و با وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. صبح امروز نیز علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز جهت پاره‌ای مذاکرات وارد دوحه خواهد شده است.

گام‌های برگشت‌پذیر

از ماه مارس، مذاکرات احیای برجام پس از نزدیک به 11 ماه مذاکره غیرمستقیم میان دولت جو بایدن و تهران، به رغم تفاهم بر سر مفاد یک توافق، به واسطه بروز اختلاف بر سر حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریسم وزارت خارجه ایالات متحده، متوقف شد.

هفته گذشته، میدل ایست آی مدعی شد که ایران از این خواسته خود کوتاه آمده، با این حال دو مسئله از جمله موضوع برخی تحریم‌ها هنوز حل نشده است. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت: «تا زمانی که روی همه چیز توافق نشود، هیچ چیز توافقی وجود نخواهد داشت. اگر واشنگتن به تعهدات خود عمل کند، گام‌های هسته‌ای ایران برگشت‌پذیر است».

توافق روی میز است

در این شرایط، شب گذشته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید تأکید کرد که دیدگاه ایالات متحده آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران صریح است. او گفته: «ما مصمم هستیم اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. ما فکر می‌کنیم یک توافق دیپلماتیک بهترین راه برای انجام این کار است».

سالیوان در یک کنفرانس خبری در واشنگتن در رابطه با مذاکرات غیرمستقیم ایالات متحده و ایران در قطر به خبرنگاران گفت: «ما فکر می‌کنیم که بازگشت دوجانبه به برجام به نفع ایالات متحده و شرکای ما است». او مدعی شده: «توافقی روی میز برای ایران وجود دارد و این به ایران بستگی دارد که تصمیم بگیرد که آیا آن را قبول کند یا نه».

در تحولی دیگر هم بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل هم گفته این رژیم به همکاری با قدرت‌های غربی درباره توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد تا بر هر توافق احتمالی که از مذاکرات آن‌ها با ایران به دست می‌آید، «تاثیر بگذارد». او مدعی شده مخالفتش نه با خود توافق هسته‌ای، بلکه با «توافق بد» است.