به گزارش اکوایران، در شرایطی که در آستانه تصرف کامل شهر لیسچانسک، استان لوهانسک در شرق اوکراین در معرض سقوط کامل قرار گرفته، رهبر بلاروس غرب را تهدید به حمله کرد.

لیسچانسک در کنترل ارتش متجاوز

بنا بر گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، شهر لیسیچانسک در شرق اوکراین در مرکز ادعاهای دو طرف جنگ قرار دارد و نیروهای روسیه و اوکراین می گویند که کنترل آن را در دست دارند. اوکراین می‌گوید نیروهایش در حال تحمل گلوله باران شدید روسیه در آنجا هستند، اما اصرار دارد که شهر تصرف نشده است. با این حال، جدایی طلبان مورد حمایت روسیه می‌گویند که با موفقیت وارد شهر شده و به مرکز آن رسیده اند.

رسانه‌های روسی فیلم‌هایی از نیروهای جدایی‌طلب یا روسی را نشان دادند که ظاهراً در خیابان‌های این شهر رژه می‌روند. منابع روسی همچنین ویدئویی از نصب پرچم شوروی بر روی مرکز اداری ویران شده شهر را در توییتر منتشر کرده‌اند، که هنوز قابل تایید نیست. این آخرین شهر تحت کنترل اوکراین در لوهانسک، بخشی از منطقه صنعتی دونباس است. روسیه ماه گذشته شهر سورودونتسک –که ملقب به شهر دوقلوی لیسچانسک است- را تصرف کرد.

photo_2022-07-03_15-46-00

به گفته سرهی هایدای، فرماندار منطقه لوهانسک، هیچ وقفه ای در حمله به لیسیچانسک وجود نداشته و نیروهای روسی از هر طرف به شهر محاصره شده نزدیک شده‌اند. رودیون میروشنیک، سفیر جمهوری خلق لوهانسک در روسیه که طرفدار مسکو است، به تلویزیون روسیه گفت که لیسیچانسک «تحت کنترل درآمده» اما «هنوز آزاد نشده است». هم چنین تصاویر سربازان روسی چچنی در داخل شهر توسط راب لی وبلاگ‌نویس دفاعی به اشتراک گذاشته شد.

از زمانی که روسیه در 24 فوریه به این کشور حمله کرد و مدعی شد که می خواهد اوکراین را پس از نزدیک شدن به ناتو «غیرنظامی» و «نازی‌زدایی» کند، هزاران غیرنظامی و جنگجو کشته یا زخمی شده و  حداقل 12 میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. در مقابل کشورهای غربی با تسلیح اوکراین و اعمال تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه، به عنوان یک ابرقدرت هسته‌ای و تامین‌کننده انرژی جهانی، پاسخ داده‌اند.

شهر محاصره نشده!

بنا بر گزارش رویترز، در حالی که رسانه‌های روسی ویدئویی از حضور نیروهایشان در خیابان‌های لیسیچانسک را منتشر می‌کنند، اما روسلان موزیچوک، سخنگوی گارد ملی اوکراین به تلویزیون اوکراین گفت که این شهر در دست اوکراین است. موزیچوک گفته: «اکنون نبردهای شدیدی در نزدیکی لیسیچانسک وجود دارد، اما خوشبختانه شهر محاصره نشده و تحت کنترل ارتش اوکراین است».

photo_2022-07-03_15-38-40

الکسی آرستویچ، مشاور رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی، هم گفته نیروهای روسی سرانجام از رودخانه سیورسکی دونتس عبور کردند و از سمت شمال به این شهر نزدیک شدند. او گفت: «این در واقع یک تهدید جدی است. من غعلا چیزی را تایید یا رد نمی‌کنم. همه چیز ظرف یک یا دو روز آینده مشخص خواهد شد. هر چه سلاح‌های غربی بیشتر به جبهه می‌آیند، تصویر بیشتر به نفع اوکراین تغییر می‌کند.»

به ما دست نزنید تا به شما دست نزنیم!

از سوی دیگر، آلکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس کشورهای غربی را به «حمله بی‌درنگ متقابل» تهدید کرده است. او گفت: «به ما دست نزدید و ما هم به شما دست نخواهیم زد.» بیش از چهار ماه از آغاز جنگ روسیه در اوکراین آلکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس کشورهای غربی را تهدید کرده است.

لوکاشنکو در آستانه سالگرد استقلال بلاروس تهدید کرده «اگر کشورش مورد حمله قرار گیرد، بی‌درنگ واکنش نشان خواهد داد». او تصریح کرد: «کمتر از یک ماه پیش به واحدهای نظامی ارتش‌بلاروس دستور دادم مراکز تصمیم‌گیری در پایتخت‌های [کشورهای غربی] را هدف بگیرند.» لوکاشنکو از ذکر جزییاتی بیشتر در این مورد خودداری کرد و تنها گفت: «به ما دست نزنید و ما هم به شما دست نخواهیم زد.» او پیش از آن ضمن متهم کردن اوکراین به «موشک‌پراکنی به خاک بلاروس» مدعی شده بود که ارتش بلاروس «تمامی حمله‌های موشکی را دفع کرده است».