به گزارش اکوایران، حضور وزیر امور خارجه روسیه در نشست گروه بیست با واکنش کشورهای غربی مواجه شده و  مقامات اروپایی و آمریکایی اعلام کرده‌اند که نشست ماه ژوئیه را «به شیوۀ معمول برگزار نخواهند کرد».

لاوروف در بالی

بنا بر گزارش یورونیوز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه برای شرکت در نشست وزرای خارجۀ گروه ۲۰ رهسپار جزیره بالی اندونزی شده است؛ آنهم در حالی که از هم اکنون پیش‌بینی می‌شود گفتگوهای این نشست امسال، بطور قابل توجهی تحت‌الشعاع جنگ اوکراین و پیامدهای اقتصادی آن باشد. قرار است در این رویداد دو روزه درباره بحران انرژی و امنیت غذایی گفتگو شود؛ آنهم در حالی که روسیه متهم است با مسدود کردن راه صادرات گاز طبیعی خود و انتقال غلات تولید شده در اوکراین به بازارهای بین‌المللی، به این بحران‌ها دامن زده است.

نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ تا روز جمعه ادامه دارد و از هم اکنون انتشار دیدگاهها علیه روسیه آغاز شده است؛ از جمله آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان پیش از ورود به بالی اعلام کرد که نباید به روسیه اجازه داد که از این نشست به عنوان یک پلتفرمی برای دفاع از حملاتش به اوکراین استفاده کند. خانم بائربوک گفت: «به نفع همه ما است که اطمینان حاصل کنیم که قوانین بین‌المللی رعایت می‌شود و همه به آن پایبند هستند».

موضع یکپارچۀ غرب علیه روسیه

در این نشست، اولین دیدار رو در روی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه بادوام پوتین با برخی از بزرگترین منتقدان روسیه از زمان تجاوز این کشور به خاک اوکراین نیز رقم خواهد خورد. حمله ای نظامی که مسکو از آن با عنوان «عملیات ویژه نظامی» یاد می کند. خبرگزاری تاس روسیه پیش از این اعلام کرده بود لاوروف قصد دارد در حاشیۀ این نشست با برخی از همتایان خود از کشورهای غربی دیدار کند، با این وجود گزارش‌ها حاکی از آن است که مقاماتی همچون وزرای خارجه آلمان و ایالات متحده دیدار با او را منتفی دانسته اند.

در گروه ۲۰ (متشکل از وزرای اقتصاد و دارایی همچنین مسئولان بانک‌های مرکزی بیست اقتصاد برتر دنیا) در کنار کشورهای غربی که حمله روسیه به اوکراین را محکوم و تحریم‌های سنگینی علیه مسکو وضع کرده‌اند، کشورهایی همچون چین و هند و اندونزی و آفریقای جنوبی نیز حضور دارند که ترجیح داده‌اند در قبال این تحول مهم سکوت کنند یا موضع منفعلانه‌ای در پیش بگیرند.

محور گفتگوها در نشست‌های این گروه عمدتا موضوعات اقتصادی جهان است، با این وجود برخی مقامات اروپایی و آمریکایی اعلام کرده‌اند که نشست ماه ژوئیه را «به شیوۀ معمول برگزار نخواهند کرد». از جمله سخنگوی وزرات خارجه آلمان اعلام کرد که قرار است در جریان این نشست، وزرای خارجه «گروه ۷» موضع مشترکی در قبال لاوروف اتخاذ کنند.

پیش از این در جریان نشست مجازی وزرای مالی گروه ۲۰ که در ماه آوریل برگزار شد، مقامات بریتانیا، کانادا و ایالات متحده در اعتراض به حضور نمایندۀ روسیه(آنتوان سیلوانوف وزیر دارایی)، این نشست را ترک کرده بودند. قبل از برگزاری نشست بالی نیز زمزمه‌هایی درباره تحریم این نشست‌ از سوی مقامات غربی مطرح شده بود، اما به گفتۀ تحلیلگران آنها درنهایت به این نتیجه رسیدند که غیبتشان نتیجه معکوس خواهد داشت و تنها باعث می‌شود که عرصه در رویدادهای بین‌المللی به روسیه واگذار شود.