به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، طی هفته آینده عازم تهران می‌شود. روز سه‌شنبه، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از سفر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، طی هفته آتی به ایران خبر داد. محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه جدیت روس‌ها نسبت گذشته در زمینه همکاری‌های اقتصادی با ایران بالاتر است، گفت: برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه اولویت رایزنی‌های رؤسای جمهور دو کشور خواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بعد از سفر اخیر رئیس جمهور به روسیه فضای مثبتی نسبت به همکاری‌های اقتصادی با ایران در روسیه ایجاد شده است، اظهار داشت: توافقات بسیار خوبی انجام شده و رئیس دولت سیزدهم فصل جدید از مراودات اقتصادی بین ایران و روسیه را رقم زد و روس‌ها را مطمئن کرد که دولت جمهوری اسلامی در همکاری‌های اقتصادی با روسیه جدی است. او در ادامه متذکر شده تحریم روسیه توسط آمریکا و اروپا موجب شد که روسیه بیش از پیش نیازمند همکاری‌های اقتصادی با ایران شود.

اهمیت یک سفر نمادین

ولادیمیر پوتین در شرایطی عازم تهران شده که از آغاز جنگ اوکراین در 24 فوریه تاکنون تنها یک بار، به منظور شرکت در ششمین اجلاس کشورهای حاشیه خزر در عشق آباد ترکمنستان خاک روسیه را ترک کرده و سپس از آن‌جا راهی تاجیکستان شده بود. سفر هفته آتی ولادیمیر پوتین به ایران از این حیث اهمیت دارد که از آغاز درگیری‌ها در اوکراین روسیه وارد جنگی غیرمستقیم با غرب شده و غرب تلاش دارد تا کرملین را منزوی کند. در شرایطی که روسیه تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی از جانب غرب قرار دارد، با خروج دونالد ترامپ از توافق برجام و اعمال کمپین فشار حداکثری علیه ایران، دو کشور از شرایطی مشابهی رنج می‌برند. بدین ترتیب، این سفر از نظر نمادین می‌تواند تلاشی باشد برای نمایش شکست سیاست انزوا از سوی غرب علیه دو کشور. این در شرایطی است که با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در سال گذشته، دولت ایران سیاست نگاه به شرق را به عنوان محور سیاست خارجی خود اعلام کرده است.

از سوی دیگر سفر ولادیمیر پوتین به ایران در فاصله تنها چند روز پس از تور خاورمیانه‌ای جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز می‌تواند نشانه‌ای باشد از تلاش کرملین برای واگذار نکردن بازی منطقه‌ای در شرایطی که گرفتار جنگ اوکراین است. در شرایطی که گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین اهداف سفر بایدن تشکیل ائتلاف امنیتی منطقه‌ای جدید با محوریت ایالات متحده و اسرائیل و با شرکت کشورهای خلیج فارس با هدف رویارویی با آن چه تهدید ایران می‌خوانند، سفر پوتین به ایران می‌تواند نوعی تقابل‌جویی و مخالف خوانی با این سفر تلقی گردد. اگر چه در هفته‌های پیش، سخنگوی کرملین سفر پوتین به تهران را تائید کرده ولی اظهار داشته بود که تاریخ آن هنوز قطعی نشده، با این حال اعلام سفر او به تهران در فاصله کوتاه از سفر بایدن بدون تردید دلالت بر نوعی اعلام حمایت از شریک خاورمیانه‌ای خود و در تقابل با طرح‌های منطقه‌ای دولت بایدن دارد.

حساسیت نسبت به روابط تهران-مسکو

اعلام تاریخ سفر پوتین به تهران در شرایطی منتشر شده که ساعاتی پیش از این جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ایران را متهم به همکاری با روسیه در جنگ اوکراین کرده است. سالیوان ادعا کرده که بر اساس اطلاعات ایالات متحده، ایران درحال آماده سازی برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین است و بدین منظور تهران درحال آماده سازی برای آموزش روس‌ها جهت کار با این پهپادها است. سالیوان هم چنین با اشاره به مذاکرات احیای برجام مدعی شده: «ما تاریخی در مورد پایان مذاکرات مشخص نکرده‌ایم. یک توافق بر روی میز وجود دارد که از حمایت آمریکا و متحدان اروپایی آن برخوردار است. این توافق برای ایران در دسترس است و ایران باید برای امضای این توافق قدم پیش بگذارد».

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز سه‌شنبه با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی «سازنده‌ترین» کنشگر منطقه خاورمیانه است خواستار آن شد که آمریکا باید سیاست «ایران‌هراسی» را کنار بگذارد.