به گزارش اکوایران، رئیس جمهور ایالات متحده مدعی شده  حتی اگر به قیمت شکست برجام، نام سپاه پاسداران را از فهرست تروریسم وزارت خارجه ایالات متحده حذف نخواهد شد.

شب گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، ساعاتی پس از حضور در سرزمین های اشغالی در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی کانال ۱۲ اسرائیل با صراحت گفت که نام سپاه پاسداران حتی اگر به قیمت شکست برجام منتهی شود، از فهرست تروریسم وزارت خارجه ایالات متحده حذف نخواهد شد.

او در برابر این پرسش که: «آیا شما تعهد می‌دهید که سپاه پاسداران را حتی اگر به قیمت شکست توافق (برجام) باشد، در فهرست گروه‌های خارجی تروریستی حفظ کنید؟» بدون مکث پاسخ داد: «بله».

او همچنین در برابر این پرسش که آیا برای تضمین عدم دستیابی [ادعایی] ایران به سلاح هسته‌ای از زور استفاده خواهید کرد هم در پاسخی کوتاه گفت: «اگر این آخرین راه‌حل باشد، بله». جو بایدن در ادامه اما از پاسخ به سوالی درباره «همکاری احتمالی با اسرائیل برای مقابله نظامی با ایران» سرباز زد و گفت در این زمینه «حدس و گمان» نخواهد زد، «اما ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند».

بایدن در شرایطی این سخنان را اظهار کرده بود که روز گذشته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفتگو با خبرنگاران حین پرواز به اسرائیل به همراه جو بایدن در پاسخ به سوالی در رابطه با مخالفت اسرائیل با مذاکرات احیای برجام گفته بود که بایدن درخصوص رسیدن به یک توافق هسته‌ای با تهران، موضع رُک و صریحی با اسرائیلی‌ها خواهد داشت. این مقام آمریکایی تائید کرده بود که تل‌آویو دیدگاه متفاوتی نسبت به واشنگتن درباره توافق با ایران دارد، اما دولت بایدن معتقد است دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

او همچنین درباره سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران نیز مدعی شده بود که: «زمان‌بندی سفر آتی پوتین به ایران جالب است، تعمیق روابط آنها (روسیه و ایران) برای کشتن اوکراینی‌ها چیزی است که جهان باید به عنوان یک تهدید عمیق ببیند».

سالیوان در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر با تکرار ادعاهای خود درباره آماده بودن توافق در مذاکرات وین، مدعی شد: «توافقی روی میز وجود دارد و رئیس جمهور معتقد است ایران باید آن را بپذیرد».