به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در نشست سران کشورهای خلیج فارس اعلام کرد آمریکا از خاورمیانه دور نخواهد شد.

بنا بر گزارش الجزیره، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده ادعا کرده ایالات متحده به عنوان یک شریک فعال  در خاورمیانه با تمرکز بر روابط منطقه ای باقی خواهد ماند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکاف در آخرین مرحله از سفر چهار روزه خود که به منظور تقویت روابط در منطقه انجام شده، از نشست سران کشورهای عربی برای تبیین استراتژی خود در خاورمیانه استفاده کرد. در نشستی که روز شنبه در شهر جده عربستان سعودی در حاشیه دریای سرخ آغاز شد، بایدن گفت که ایالات متحده از «خاورمیانه دور نخواهد شد».

رهبران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، قطر، بحرین، کویت، عمان و امارات متحده عربی) به اضافه اردن، مصر و عراق در این اجلاس در حال مذاکره درباره امنیت منطقه و روابط دوجانبه با ایالات متحده هستند. بایدن در این نشست گفت: «ما کنار نمی‌رویم و خلئی ایجاد نمی‌کنیم که با چین، روسیه یا ایران پر شود. ما به دنبال این خواهیم بود که با رهبری فعال، اصولی و آمریکایی این لحظه بسازیم». او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایران گفت: «ما به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای فشار بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهیم و مراقب هستیم تهران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند».

اگرچه نیروهای آمریکایی به هدف قرار دادن گروه‌های مسلح در منطقه ادامه می‌دهند و همچنان در پایگاه‌های خود در سراسر خاورمیانه مستقر هستند، بایدن وعده داده که پس از تهاجم واشنگتن به عراق و افغانستان ورق را برمی‌گرداند. او گفته: «امروز مفتخرم که می‌توانم بگویم دوران جنگ‌های زمینی در منطقه، جنگ‌هایی که تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی در آن شرکت داشتند، گذشته است».

بایدن هم‌چنین خطاب به همتایان خود، که بسیاری از آنها دولت‌های سرکوبگری را رهبری می‌کنند، فشار آورد تا حقوق بشر از جمله حقوق زنان را تضمین کنند و به شهروندان خود اجازه دهند آشکارا اظهارنظر کنند. او گفت: «آینده توسط کشورهایی رقم خواهد خورد که پتانسیل کامل جمعیت خود را آزاد کنند، از جمله به مردم اجازه دهند تا رهبران را بدون ترس از انتقام زیر سوال ببرند و از آنها انتقاد کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا هم‌چنین صبح شنبه به صورت انفرادی با رهبران عراق، مصر و امارات متحده عربی –که تاکنون با برخی از آن‌ها به گفتگو ننشسته بود- ملاقات کرد.

به گفته کیمبرلی هالکت، خبرنگار الجزیره در کاخ سفید، از نظر دستیابی به یک پیروزی سیاسی، بایدن «دست خالی» به خانه برمی‌گردد. به گفته او: «او باید سعودی‌ها را برای پمپاژ نفت بیشتر برای کاهش قیمت انرژی در ایالات متحده تحت فشار قرار دهد - این هدف محقق نشد». او در ادامه گفت «با این حال، بایدن معتقد است که اهداف ارزشمند دیگری نیز وجود دارد که به زمان نیاز دارد تا از مزایای آن بهره‌مند شود».

به اعتقاد هالکت: «او معتقد است که همکاری‌های بهتری بین اسرائیل و همسایگان عرب آن در آینده بهبود خواهد یافت. افزایش بهره‌وری اقتصادی و افزایش همکاری‌های اقتصادی وجود خواهد داشت، اما این‌ها چیزهایی نیستند که در آینده نزدیک قابل مشاهده باشند».

از نگاه مروان بشاره، تحلیلگر ارشد سیاسی الجزیره، سفر بایدن به عربستان سعودی مهم‌تر از سفر او به اسرائیل است. او گفت: «اتحاد آمریکا با اسرائیل در سطح بالایی است، بنابراین من تصور می‌کنم آنچه جدید است، اتفاقی است که با عربستان سعودی می‌افتد.