در وارسی زندگی افراد مشهور، همیشه با افسانه‌های عجیب و غریبی مواجه می‌شویم که از منتهای ذهن خلاق مردم می‌آید. جالب‌ترین و پیچیده‌ترین‌های این روزهای ما در ارتباط با یکی از خواص الیگارشی روس است: ولادیمیر پوتین

هنوز فرش قرمز پای پله «کرملین پرنده» بر باند فرودگاه مهرآباد تهران زیر پای پوتین نرفته بود که یکی پرسید: چرا این طوری!؟ 

تئوری‌ها و نظرات بعدی درباره‌ی  پروتکل‌های بهداشتی بود (دست وزیر نفت که بر روی سینه ماند!). گفته می شود کرملین  پروتکل‌های سخت گیرانه‌‌ای دارد و مهمانان ریاست جمهوری روسیه در دوران کرونا باید ۱۰ تا ۱۴ روز در روسیه تحت نظر تیم پزشکی کرملین باشند.

پوتین

نکته بعدی سلسله مراتب امنیتی بود. یک عکس به وضوح از حضور محافظ ایرانی و نقشش در خارج کردن مترجم از روی فرش قرمز و خارج شدن خودش توسط محافظ روس و پاک کردن اثر انگشت محافظان روی در لیموزین 7تنی عالیجناب پوتین حکایت داشت؛ پاک کردن اثر انگشت که در فیلم دیده می‌شود، -احتمالا- به این دلیل صورت می‌گیرد که کسی نتواند اثر انگشت محافظ پوتین را کپی کند. به همین دلیل پس از آنکه پوتین سوار خودرو می‌شود قبل از حرکت یک نفر با دستمال اثر انگشت را پاک می کند.

ولادمیر پوتین روسیه فرودگاه مهرآباد

این سوال که چرا ولادیمیر پوتین عادی راه نمی رود ذهن محققان پزشکی را به شدت به خود مشغول کرده بود. در فرایند تحقیق منتشر شده در یک نشریۀ علوم پزشکی انگلیسی (British Medical Journal) فرضیه اینکه آیا پوتین دچار فلج اِرب یا سکته مغزی داخل رحمی بوده تا مورد مهم پارکینسون (حرکت نامتقارن دو دست که از نشانه‌های این بیماری‌ست) کمرنگ و این احتمال مطرح شد که «یک‌کتی» راه رفتن او حاصل سال‌ها تمرینات و آموزش‌های نظامی «کا.گ.ب.» است!

باستیان بلوم (Bastiaan Bloem)، یکی از کارشناسان مرکز پزشکی رادبود (Radboud) هلند می‌گوید که هرچند موضوع تحقیق به نظر غیرعادی یا عجیب می‌آید، اما محتوا و روش آن در چارچوب ملاحظات عصب‌شناسی بسیار جدی است. او می‌افزاید: «ما محتاطانه فرضیه‌ای را مطرح کرده‌ایم که می‌تواند کاملاً درست باشد… فرضیه «راه رفتن تفنگدار»*

فرض پارکینسون با توجه به فقدان علائم دیگر (که در امثال هیتلر و جو بایدن صادق است)، مثل لرزش دست و ناهماهنگی حرکات، کنار گذاشته شد. حتی تصاویر و فیلم‌های موجود محققان را متقاعد کرد که پوتین، احتمالاً به لطف ورزش جودو، چالاک‌تر از میانگین مورد انتظار است.

متخصصان عصب‌شناسی پرتغالی، ایتالیایی و هلندی که در زمینۀ اختلال حرکت اعضای بدن انسان تحقیق می‌کنند در بررسی شکل حرکت دست راست که سفت و در راستای بدن است در مقابل تاب خوردن آزادانه‌ی دست چپ که در فیلم‌های بسیار زیاد موجود در یوتیوب مقابل چشم ناظران جهان است، به کتابچه راهنمای آموزشی کمیته امنیت کشور اتحاد جماهیر شوروی KGB مراجعه کردند و با توضیحات کاملی مواجه شدند.

بر اساس این دستورالعمل، به مأموران KGB دستور داده شد که سلاح خود را در دست راست خود نزدیک سینه نگه دارند و با طرف دیگر به جلو حرکت کنند، نکته‌ای که  به افزایش سرعت عمل آنها در تیراندازی منجر می‌شود.

آنها در بررسی اینکه چطور چنین آموزش‌های نظامی در بلندمدت ممکن است چنین تاثیر حرکتی را بر جای بگذارد، آن را در افراد دیگری (راست‌دست) در همین سطح همچون نخست وزیر فعلی، دیمیتری مدودف، دو وزیر سابق دفاع (آناتولی سردیوکوف و سرگئی ایوانوف)، و آناتولی سیدوروف، یک فرمانده نظامی عالی رتبه شناسایی کردند.

جالب اینکه در مورد دیمیتری مدودف محققان تأکید می‌کنند که نباید اهمیت تقلید را نادیده گرفت. به گفتۀ آنان، بعید نیست که مدودف، که از جوانی شدیداً تحت نفوذ پوتین بوده است، بی‌اختیار حرکات وی را تقلید کند!

پاک کردن اثر انگشت محافظ