جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، دوشنبه شب (10 مردادماه) اعلام کرد که در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، ایمن الظواهری، طراح اصلی حملات 11 سپتامبر 2001 که پس از مرگ اسامه بن لادن رهبری القاعده را در دست گرفته بود، در یک خانه امن در افغانستان، هدف قرار گرفته و کشته شد. این حمله یکشنبه 9 مرداد (31 ژوئیه) در مرکز شهر کابل انجام گرفت که روزگاری محل اقامت دیپلمات های خارجی بود اما اکنون محل اقامت رهبران بلندپایه طالبان است. کشته شدن الظواهری به تعقیب و گریز 21 ساله برای دستگیری این چهره رادیکال مصری پایان داد. او بیش از هر کسی (به جز بن لادن) مسئول مرگبارترین حملات خارجی به ایالات متحده در دوران مدرن تلقی می شود. 

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اوایل سال جاری الظواهری را در کابل ردیابی کرده بودند و پس از ماه ها بررسی به این نتیجه رسیدند که او واقعاً همان الظواهری است که در خانه‌ای در بخش شلوغ پایتخت افغانستان پنهان شده است. پس از دریافت مجوز از بایدن، «سیا» در موعد مقتضی دو موشک «هلفایر» به سوی محل سکونت الظواهری شلیک کرد و او را در بالکن خانه اش کشت. با اینکه افراد دیگری از خانواده اش و غیرنظامیان دیگر در آن حوالی بودند اما آسیبی به کسی نرسید و فقط الظواهری به دیار عدم رفت. مرگ یکی از سرسخت ترین دشمنان آمریکا پس از جستجوی طولانی و دیوانه وار که یک نسل طول کشید، پیروزی بزرگی برای بایدن به حساب می آید.

«بیکر- کوپر- بارنز- اشمیت» در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند، الظواهری 71 ساله که اغلب در کنار بن لادن و با ریش خاکستری و ابروهای در هم رفته (به صورت نشسته) دیده می شود، هرگز به مانند بن لادن (مغز متفکر تروریست ها) به شهرت جهانی دست پیدا نکرد، اما به عنوان نیروی فکری در پس عملیات القاعده همواره حضور داشت. الظواهری به عنوان یک اسلامگرای مصری الاصل که به جرم توطئه در ترور رئیس جمهور اسبق مصر «انور سادات» در سال 1981 محکوم شد، بعداً سازمان خود، «جهاد اسلامی مصر» را با سازمان بن لادن ادغام کرد تا دامنه آن را گسترش دهد. الظواهری به عنوان فردی تحصیلکرده با توان سازماندهی، «رفیقِ شفیق» بن لادن، بود. او به دنبال این بود که گروه‌های اسلام‌گرا را در یک جهاد گسترده‌تر برای کشتن آمریکایی‌ها در هر جایی که آنها را یافتند (نه فقط در خاورمیانه) جمع کند. برخی از کارشناسان ضد تروریسم معتقدند که او بیشتر از بن لادن مسئول حملات به ایالات متحده بود.

کارشناسان مبارزه با تروریسم می گویند مرگ الظواهری به احتمال زیاد تأثیر کمی بر عملیات روزانه این گروه خواهد داشت. «کالین پی. کلارک»، تحلیلگر مبارزه با تروریسم در گروه سوفان، گفت: «ظواهری از نظر استراتژیک برای القاغعده بسیار مهمتر بود. او این گروه را در دوران پرتلاطمی از جمله بهار عربی و ظهور دولت اسلامی رهبری کرد. او این سازمان را سرپا نگه داشت». تحت رهبری الظواهری، شاخه های دوردست القاعده - از سوریه و غرب آفریقا گرفته تا سومالی و تا پاکستان - از خودمختاری محلی برخوردار بودند و در عین حال به استراتژی کلی رهبر گروه پایبند بودند.