به گزارش اکوایران، جنگ در اوکراین ششمین ماه خود را پشت سر می گذارد و تمرکز نیروهای اشغالگر روسی بر مناطق شرقی قرار داده شده است. با این حال جبهه جنوبی و اتصال آن به نواحی شرقی برای روس ها از اهمیت حیاتی برخوردار است. در این شرایط نیروهای اوکراینی در تدارک ضدحمله گسترده برای آزادسازی شهر بندری استراتژیک خرسون از دست ارتش متجاوز کرملین است. داگ کلین، تحلیلگر مسائل نظامی با انتشار یادداشتی با عنوان  «نبرد اوکراین برای آزادسازی خرسون می تواند یک پیروزی کلیدی باشد» اهمیت این نبرد را مورد بررسی قرار داده است.

پایین کشیدن بادبانهای روسی

در دو هفته گذشته، اوکراین با موفقیت پل‌های کلیدی را در امتداد رودخانه دنیپرو بمباران کرده و به نیروهای روسیه روی پل‌های شناور آسیب‌ زیادی وارد کرده است. این اولین گام‌ اوکراین برای محاصره و در نهایت بازپس‌گیری سریع شهر خرسون -شهر بندری مهم استراتژیک در جنوب- است که در ماه مارس توسط روسیه اشغال شد. در صورت موفقیت، آزادسازی خرسون یکی از مهم ترین پیروزی های اوکراین از زمان آغاز تهاجم روسیه به این کشور محسوب می شود.

107091342-1658316444228-gettyimages-1242010150-AA_20072022_803365

. کیف ماه‌ها را صرف آماده‌سازی برای این ضدحمله در اواخر تابستان کرده است، زیرا نیروهای اوکراینی در حال آموزش و استفاده از سلاح‌های سنگین شرکای غربی مانند سامانه‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا هایمارس هستند. پس از هفته‌ها پیشروی آهسته به سمت منطقه خرسون و بازپس‌گیری 44 روستا و شهر، آزادسازی خرسون به جهان نشان می‌دهد که اوکراین ابزار و دانش لازم را دارد تا بادبان‌های روسیه را پایین بکشد و به قول رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی برای آزادی سرزمینهای اوکراینی‌ تحت اشغال عمل کند.

معبری برای تغییر مسیر جنگ

سرنوشت خرسون، ممکن است معبری برای تغییر روند جنگ باشد. اگر اوکراین شهر را پس بگیرد و پل های کلیدی را از کار بیاندازد، می تواند با جلوگیری از عبور از هر دو طرف رودخانه دنیپرو، عملاً به پیشروی های روسیه در جنوب پایان دهد. اما اگر روسیه بتواند خرسون را حفظ کند، این شهر می تواند دروازه حمله جدید روسیه برای فتح شهر بندری کلیدی اودسا باشد.

photo_2022-08-02_23-39-17

نقشه نبرد احتمالی اوکراین که توسط کی‌یف ایندیپندنت به تفصیل ارائه شده، متکی به ترکیبی دقیق از تمام سیستم‌های تسلیحاتی مدرنی است که تا کنون توسط غرب ارائه شده است، از جمله سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه (MLRS)، سامانه‌های توپخانه و هواپیماهای بدون سرنشین. در حالی که روسیه اغلب از برتری توپخانه‌ای خود برای تخریب و ویرانی شهرهایی استفاده می‌کند که می‌خواهد فتح کند، اوکراین در نظر دارد ارتباط اشغالگران کم‌توان تر خرسون را از نیروهای تقویتی روسیه که از جنوب به سمت بالا حرکت می‌کنند، قطع کند، و این در حالی است که بیشتر نیروی جنگی روسیه در دونباس -در شرق اوکراین- متمرکز شده اند. به گفته مقامات دفاعی بریتانیا، طرح اوکراین کارساز است و ارتباط خرسون «عملاً» با دیگر سرزمین‌های اشغالی قطع شده است.

استراتژی اوکراین بر تخریب موفقیت آمیز سه پل کلیدی در امتداد دنیپرو در نزدیکی خرسون متکی است - دو پل در حومه شهر در آنتونیوکا و همچنین نیروگاه برق آبی کاخوفسکا که به عنوان یک پل نیز عمل می کند. با از دست رفتن این مسیرها برای تسلیحات سنگین و زره پوش روسی، تنها مسیر قابل اتکا برای نیروهای کمکی روسیه از جنوب برای رسیدن به خرسون، گذرگاه رودخانه ای در نزدیکی زاپروشیا است - تقریباً 125 مایل دورتر.

پرهیز از کارزار آخرالزمانی

در 27 جولای، فیلمی از یکی از پل های آنتونیوکا منتشر شد که حفره های ناشی از حملات توپخانه را نشان می داد. محاصره نیروهای روسیه در خرسون می‌تواند طولانی باشد، اما می‌تواند به نیروهای اوکراینی اجازه دهد تا از نوع کمپین‌های آخرالزمانی استفاده شده توسط روسیه برای تصرف شهرهایی مانند ماریوپل اجتناب کنند - اما تنها در صورتی که بتوان از سیستم‌های جدید هایمارس و ضد باتری اوکراین که به تازگی به‌دست‌آمده است، برای جلوگیری از ایجاد گذرگاه‌های موقت رودخانه‌ای و دفاع در برابر حملات موشکی روسیه استفاده کرد.

photo_2022-06-02_10-38-23

با وجود 12 هایمارس قبلی و چهار هایمارس دیگر که در راه است، کیف و پنتاگون می گویند که سیستم موشکی تغییر دهنده بازی است و امکان حملات دقیق علیه بیش از 100 هدف با ارزش را فراهم می کند. این سامانه‌های موشکی با شلیک در پشت خطوط دشمن برای از بین بردن انبارهای مهمات و پست‌های فرماندهی روسیه، به اوکراین این توانایی را می‌دهند که به لجستیک ضعیف روسیه ادامه دهد -اوکراین می‌گوید با استفاده از سیستم موشکی بیش از 50 پست را منهدم کرده است.

اما در حالی که سلاح‌های سنگین مانند هایمارس در حملات دقیق پشت خطوط روسیه و در آماده‌سازی برای محاصره خرسون مؤثر بوده‌اند، آنها برای جلوگیری از هرگونه تلاش روسیه برای تقویت خرسون یا ساخت پل‌های موقت روی رودخانه دنیپرو ضروری‌تر خواهند بود. به گفته ایلیا پونومارنکو، خبرنگار دفاعی مستقل در کیف، این نوع عملیات مستلزم تیپ‌های پیاده نظام مجهز و سازمان‌یافته است که با پوشش هوایی و قابلیت‌های ضدباتری محافظت می‌شوند.

هزینه اصلی مصالحه

بازپس گیری خرسون مسئله ای دشوار است و خرسون اشغالی به سرعت برای ساکنان آن به کابوس تبدیل شده است. یک گزارش جدید دیده بان حقوق بشر به جزئیات چگونگی رفتار اشغالگران روسی در مناطق خرسون و زاپوریژژیا و «ناپدید شدن»، بازداشت غیرقانونی و خودسرانه و شکنجه افراد می پردازد.

photo_2022-08-04_18-32-42

مسکو در حال ضمیمه کردن رسمی خرسون است و اکنون مقاماتی را برای برگزاری یک همه پرسی تقلبی به سبک کریمه در مورد پیوستن به روسیه در آنجا مستقر کرده است -چیزی که می تواند پوشش قانونی برای روسیه برای اعزام سربازان وظیفه به این منطقه داشته باشد. در شرایطی که نیروهای روسی از نبردهای تقریباً مستمر خسته شده‌اند، اعزام نیروهای تازه، موضع دفاعی آنها را تقویت می‌کند و گزینه‌های بیشتری را برای حمله به جنوب اوکراین را به مسکو می‌دهد.

گزارش‌هایی از این دست نشان می‌دهد که جنایاتی که نیروهای روسی در مکان‌هایی مانند بوچا و ایرپین مرتکب شده‌اند، رویدادهای منفرد نبوده و سوءقصدها در قلمرو تحت کنترل روسیه گسترده است. این فقط فوریت اوکراین را برای آزادسازی اراضی اشغالی و تضمین اینکه کیف تجهیزات و آموزش های لازم برای موفقیت را در اختیار دارد، افزایش می دهد. علیرغم برخی درخواست‌های چهره های غربی‌ برجسته در ماه‌های اخیر از اوکراین برای پایان دادن به جنگ و واگذاری بالقوه سرزمین‌ها به روسیه، این سوءقصدهای مداوم نشان می‌دهد که چگونه هزینه واقعی چنین توافقاتی پرداخت می‌شود.

مهمترین نبرد از زمان دفاع از کیف

یکی از مقامات منطقه خرسون گفته که حمایت غرب در هفته های آینده بسیار مهم خواهد بود و خرسون تا پایان سپتامبر در دست اوکراین خواهد بود. در حالی که این پیش بینی ممکن است کمی خوش بینانه باشد، موفقیت اوکراین در هفته های آینده برای اطمینان از دسترسی مجدد اوکراین به دریای سیاه برای کشتیرانی تجاری، حیاتی خواهد بود و بدون آن اقتصاد این کشور می تواند به طور نامحدود فلج شود. علیرغم توافق متزلزلی با روسیه که اجازه می دهد تا برخی از کشتیرانی تجاری امکان پذیر باشد، کرملین توانایی بازگرداندن محاصره دریای سیاه خود را حفظ کرده و می تواند تامین غذای جهانی اوکراین را متوقف می کند.

جنگ در اوکراین تاکنون با موفقیت اولیه خیره کننده در دفع حمله رعد اسا مسکو و به دنبال آن خسارات آهسته و مهیب در شرق مشخص شده است. یک ضدحمله موفق که هم خرسون را بازپس گیرد و هم پیشروی روسیه در جنوب را متوقف کند، می‌تواند ابتکار عمل لازم را به کی‌یف بدهد تا نه تنها مسکو را عقب براند، بلکه حمایت حیاتی غرب را که در هفته‌های اخیر رو به کاهش بوده است، دوباره تقویت کند.

نبرد قریب الوقوع خرسون یکی از مهمترین نبردهای اوکراین از زمان دفاع از کیف خواهد بود. با استفاده هوشمندانه از زرادخانه جدید خود و کمی شانس، اوکراین ممکن است بتواند جریان را علیه مهاجمان تغییر دهد و به جهان امیدی کوچک نسبت به شکست روسیه بدهد.